עולם

מיליארד צינים לא טועים: סין נלחמת בארגון הטניס העולמי

דרמה פוליטית שכזו אף חובב טניס לא האמין שתתרחש, אבל זו המציאות ב-2021: אתמול (יום רביעי) ארגון הטניס הנשי העולמי WTA הודיע על השעיה מיידית של כל הטורנירים בסין בשל דאגות לשלומה של פאנג שוואי, הטניסאית הסינית בת ה-35, אלופת עבר בטורניר הזוגות של ווימבלדון והרולאן גארוס, ושל טניסאיות אחרות. הבוקר הגיעה התגובה החריפה של המשטר הסיני שקרא לארגון הטניס העולמי "להפסיק עם הפוליטיזציה של הספורט".

בהודעת דובר משרד החוץ הסיני וואנג וונבין נאמר: "אנחנו מתנגדים באופן תקיף לכל חרמות וצעדים שעושים פוליטיזציה של ספורט". כזכור בשבועות האחרונות עולם  הספורט סוער אחרי שפנג, בכירת הטניסאיות של סין בדור האחרון, שיתפה בתחילת נובמבר ברשת החברתית ווייבו פוסט ארוך שהאשים את ז'אנג גאולי, שעד 2018 שימש כסגן יו"ר המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין, כי הוא תקף אותה מינית. הפוסט צונזר תוך חצי שעה ועקבותיה של פנג הועלמו בידי המשטר.

עורך העיתון 'גלובל טיימס של סין', ביטאון יומי מטעם המפלגה הקומוניסטית, האשים את ארגון הטניס הנשי בניצול ציני של הפרשת של פנג כדי "לתמוך בהתקפות של המערב על סין" באמצעות הצעד של השעיית כל הטורנירים שתוכננו להתקיים בסין. המשטר הסיני רואה בצעד זה סחטנות פוליטית, בזמן שכל מה שדורשים בכירי הטניס הוא הוכחות לכך שפנג נמצאת במצב טוב ואינה מדוכאת, מאוימת ומצונזרת.

מאז התפוצצות הפרשה, הרשויות הסיניות עשו כל שביכולתן כדי להשתיק את הסקנדל וההאשמות של פנג ולצורך כך הן צנזרו על דיון בנושא באינטרנט הסיני. גורם מטעם המשטר הסיני טען כי "החרם של ארגון הטניס הנשי נועד ללחוץ על פנג ולכפות עליה להיכנע לתכתיבים שישביעו את רצונם במקום לכבד את חופש הביטוי שלה". כן, קראתם היטב. עולם הפוך. הסינים משתיקים ומפחידים ספורטאית שהביאה לאומה שלהם כבוד רב ואז רצים להאשים את המערב שהוא בכלל מצנזר אותה ולא מכבד את רצונותיה.

ארגון הטניס הנשי טרם הגיב לתגובה הבוטה והחריפה של סין. אגב גורמים מטעם המשטר הסיני משתמשים בטוויטר כדי לתקוף את המערב ואת מי שמעז לצאת להגנתה של פנג, בזמן שטוויטר עצמה חסומה עבור הסינים. אבסורד. בכל מקרה, סין השקיעה הרבה כספים בארגון הטניס הנשי כדי לזכות באירוח טורנירים, בין היתר העיר שנז'ן חתמה ב-2018 חוזה לעשור בו תארח את טורניר גמר העונה ותשלם בתמורה לכך 14 מיליון דולר. וזה בנוסף לכספים רבים שמשקיעות פלאטפורמות דיגיטליות סיניות בענף.

בכל מקרה, פנג הופיעה באמצע נובמבר בארוחת ערב עם חברים וגם בטורניר טניס של ילדים בבייג'ינג ואמצעי התקשורת של המשטר הסיני צילמו זאת בניסיון להעביר לעולם מסר כי שלומה של פנג בסדר וחייה נמשכים כרגיל, בלי הגבלות של סין. ב-21 בנובמבר קיים נשיא הוועד האולימפי תומאס באך שיחת וידאו בת חצי שעה עם פנג, שהתחרתה בשלוש אולימפיאדות, ובשיחה זו פנג אמרה שהיא בטוחה. המבקרים האשימו את באך בניסיון נוסף להלבין את קיום אולימפיאדת החורף בבייג'ינג שתתקיים עוד חודשיים בפברואר וזוכה לביקורות רבות בשל הפרת זכויות האדם של סין.

סטיב סיימין, מנכ"ל ארגון הטניס הנשי, טען כי ההחלטה להשעות לאלתר את כל טורנירי הטניס מסין זכתה לתמיכה גורפת של כל הנהלת הארגון שכל חבריו הרגישו לא משוכנעים לגבי  מצבה של פנג. בנוסף לדאגות לשלומה, ארגון הטניס דורש חקירה מלאה ושקופה של טענותיה של פנג בנוגע לתקיפה המינית של הפוליטיקאי הבכיר. הסינים מצידם טוענים כי המטרה האמיתית של המתקפות של ארגון הטניס וארגונים נוספים היא לתקוף את המשטר הסיני ולהוביל להחרמת אולימפיאדת בייג'ינג.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות