עולם

Winter is coming – גרסת אפגניסטן של הטליבאן

ממשלת סעודיה קראה לכינוס מיוחד של הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי IOC כדי לדון במשבר ההומניטרי ההולך ומחריף באפגניסטן, במיוחד כשהמדינת הטאליבן נכנסת לתקופת החורף. מאז עליית הטאליבן לשלטון והברחת הכוחות האמריקאים בקיץ האחרון, היו דיווחים רבים על המצב הכלכלי-חברתי החמור מאוד במדחנה, שגורם לזוועות אנושיות דוגמת מקרים רבים במדינה בהם גברים מוכרים את בנותיהם הצעירות בתמורה לכסף.

גורמים סעודיים, שצוטטו בסוכנות הידיעות הסעודית, טוענים כי מיליוני אפגנים ניצבים בפני משבר הומניטרי חמור בחורף הקרוב וזקוקים מיידית לסיוע ולתמיכה. סעודיה עצמה נודעה כבעלת רקורד בעייתי בנושא זכויות אדם (ע"ע העיתונאי ג'מאל חשוקג'י), אבל במקרה של אפגניסטן העוני חמור בהרבה.

"ממלכת סעודיה קוראת לפגישה דחופה וחריגה של שרים ממדינות הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי, גוף שהוקם ב-1969 ומונה 57 מדינות מוסלמיות, כדי לדון במצב ההומניטרי הקשה באפגניסטן ולחפש דרכים לתגובה הומניטרית דחופה ומיידית", נאמר בהודעת הסעודים.

החשש של הסעודים נובע מכך שאם תימשך ההידרדרות במצב ההומניטרי הכבר חמור שיש באפגניסטן, הדבר יוביל ל"פגיעה חמורה במאמצי שלום עולמי" ויערער את היציבות הגלובלית. הסייפא של הדברים הוא כמובן שעוני וחוסר תקווה יגרום לגל של ג'יהאדיסטים שייצאו פיגועים לעולם, יערערו על היציבות הגלובלית

ממשלת פקיסטן, השכנה של אפגניסטן, הודיעה בתגובה לדברי סעודיה כי היא מציעה לארח את פגישת הארגון לשיתוף פעולה מוסלמי ב-17 בדצמבר בעיר הבירה איסלמבאד.

"אנחנו משוכנעים כי המדינות החברות בארגון IOC יאמצו את ההצעה הזו", אמר שר החוץ הפקיסטני שאה מחמוד קורשי. המדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה איסלאמי אלא גם ארגוני סיוע בינלאומיים מתכוונים להגיע לפגישה בניסיון לשים קץ למשבר החמור באפגניסטן ולהבטיח שלום ויציבות באזור.

לפי נתוני האו"ם, כ-22 מיליון אפגנים – יותר ממחצית תושבי המדינה שמונה כ-40 מיליון איש, יחוו מחסור חמור במזון בחורף הקרוב כתוצאה משני גורמים – ראשית המשבר הכלכלי החמור שנגרם מאז השתלטות הטאליבן על המידנה ושנית הבצורת החמורה שנגרמת משינויי האקלים וההתחממות הגלובלית. המשבר הכלכלי החריף מאז שממשל ארה"ב הקפיא כ-10 מיליארד דולר מהכספים שיועדו לאפגניסטן ובנוסף בנק המזון העולמי וקרן המטבע הבינלאומית חסמו את הגישה של המדינה למימון.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות