עולם

ביי ביי אליזבת': ברבדוס מתנתקת מהממלכה המאוחדת

ריהאנה היא הדמות המפורסמת ביותר שיצאה מהאי ברבדוס, אבל במשך כל השנים העומדת בראש מדינת האי בקאריביים היא מלכת בריטניה אליזבת' השניה, ששולטת רק באופן סמלי תחת מונרכיה חוקתית שקיימת בהרבה מדינות שמשויכות לחבר העמים הבריטי. אלא שהלילה (בין שני לשלישי) המצב הזה ישתנה – המלכה אליזבת' תפסיק להיות מלכת ברבדוס, האי הקטן שאורכו 34 ק"מ ורוחבו 23 ק"מ. החל מחצות האי הקאריבי יהפוך לרפובליקה החדשה על כדור הארץ.

בחודש שעבר נערכו בחירות לנשיאות ברבדוס בפעם הראשונה בתולדות המדינה, ואת מקומה של המלכה תמלא נשיאה – דיים סנדרה מייסון בת ה-72 תושבע הלילה לנשיאות וזה יתרחש ביום העצמאות ה-55 של ברבדוס מאז זכתה לעצמאות מבריטניה. מייסון שימשה כאישה הראשונה ששירתה בבית משפט לערעורים בברבדוס והיתה מושלת כללית באי מאז שנת 2018.

המהפך החוקתי-סמלי הוכרז על ידי ממשלת ברבדוס כבר בשנה שעברה. "הגיע הזמן של ברבדוס לעזוב ולהשאיר מאחור באופן מלא את העבר הקולוניאלי שלה", אמרה ראשת הממשלה מיה מוטלי על המהלך, עליו הומלץ בבית המשפט החוקתי של המדינה כבר ב-1998. במקביל לתכנית שינוי המשטר במדינה, הוחלט בממשלה לשנות את הסטטוס של ברבדוס לרפובליקה.

ברבדוס מונה 285 אלף תושבים ולמרות שזה נראה מבחוץ קטן – מדובר באחד האיים הכי מאוכלסים וגם הכי משגשגים באזור הקאריבי. בעבר הרחוק כלכלת המדינה נשענה על ייצוא סוכר אולם בדוק האחרון היא עברה להתבסס על פיננסים ותיירות.

ברבדוס איננה החלוצה בין מדינות שהיו שייכות לקולוניה הבריטית והפכו לרפובליקות. גויאנה, גם היא בקאריביים, עשתה צעד דומה כבר ב-1970, פחות מ-4 שנים אחרי שזכתה לעצמאות מבריטניה. טרינידד וטובגו הלכה בעקבותיה ב-1976 וכך גם האי דומיניקה ב-1978. ג'מייקה שקלה אף היא את הצעד, אולם עד כה נותרה מונרכיה חוקתית הכפופה למלכה אליזבת'.

ומה התגובה מארמון באקינגהאם למהלך של ברבדוס? התגובה הרשמית היא כי המלכה מכבדת את החלטת ברבדוס, אולם ב-BBC מדווחים כי מתחת לפני השטח ומעבר להצהרות שמדגישות את החברות המשותפת והברית בין המדינות, יש תחושת אי נוחות וחשש שעוד מדינות יילכו בעקבות ברבדוס.

הנסיך צ'רלס המריא לברבדוס לטקס העברת השלטון ופרידה מהמונרכיה הבריטית שיתקיים בכיכר הגיבורים הלאומיים, במסגרתו יורד דגל המלכה. הוא יהיה הנציג בשם המלכה, בתור יורש העצר. ברבדוס תישאר בחבל העמים הבריטי בעתיד הקרוב. אגב, צ'רלס לא היה מחויב להגיע אבל רצה לשדר מסר של אחדות ושותפות, ובכל זאת אי אפשר להסתיר כי מדובר בפרידה ובשינוי חוקתי, גם אם בברבדוס משדרים כי עדיין יש להם המון כבוד למלכה בפרט ולמלוכה הבריטית בכלל.

החל מאמש (ב'), יותר מ-300 שנה אחרי שספינה בריטית הגיעה לאי והשתלטה עליו תחת חסותו של המלך ג'יימס הראשון, המלכה אליזבת' השניה כבר לא תהיה ראש המדינה. אפילו לא באופן סמלי.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות