עולם

אירופה מתעוררת? מחאות ענק נגד הגבלות קורונה

הפגנת מתנגדי ההגבלות, אתמול באוסטריה. מאות אלפים מחו ברחבי העולם

מאות אלפי אנשים צעדו ברחבי העולם החופשי אתמול במחאות נגד דיקטטורת הקורונה: דרכוני חיסונים, כפיית חיסונים ושאר מגבלות ההמגיפה שמוטלות על הציבור לפעמים לא באמת לצורך. בווינה, בירת אוסטריה, צעדו רבבות ברחובות נגד הכרזת ממשלת אוסטריה על הטלת סגר לאומי בן 10 ימים לפחות החל ממחר (יום ב') וחובת חיסון כל האוכלוסיה בכפייה החל מתחילת פברואר. זאת בתגובה לגל התחלואה במדינה.

המוני מפגינים צעדו גם ברחובות ערים מרכזיות בצרפת, איטליה, הולנד, שווייץ, קרואטיה וצפון אירלנד בין היתר. בחלק מהמקומות, דוגמת פריז ומילאנו, ההפגנות נמשכות מדי סופשבוע כבר כחודש וחצי. גם בערים אוסטרליות רבות התקיימו הפגנות נגד המדיניות הנוקשה של ממשלת אוסטרליה, בעיר פרת' לבדה צעדו כ-20 אלף בני אדם.

בהפגנות רבות, הן בצרפת באוסטריה ובאיטליה, בולטת נוכחות הימין הקיצוני ויש גם נוכחות לשמאל הרדיקלי ובעצם לכל הגורמים האנטי ממסדיים, אלא שהאמת היא שבין האנשים המוחים נגד מגבלות הקורונה ישנם הרבה מאוד אנשים נורמליים שרוצים את החיים שלהם בחזרה כמו שהיה נהוג עד 2019.

בהפגנות רבות משווים את דיקטטורת הקורונה לגרמניה הנאצית, ומי שבאופן אירוני באמת מנסים לתפוס טרמפ פוליטי הם בעיקר מנהיגי ימין רדיקלי באירופה, דוגמת הרברט קיקל, מנהיג מפלגת החירות האוסטרית, שהופיע בווידאו בהפגנה בווינה, ביקר את הקאנצלר אלכסנדר שאלנברג וגינה את "האמצעים הטוטליטריים של הממשלה, שבטוחה שהיא צריכה לחשוב ולהחליט עבורנו".

משפחות נקרעות בתקופת החגים

הדבר החשוב להדגיש הוא התחושה של המפגינים הרבים, שצועדים עם דגלי המדינות שלהם וסמלים לאומיים, שהם מרגישים כי הם מייצגים את הפטריוטיות החדשה, לוחמי חופש כמו פרטיזנים ובעלות הברית במלחמת העולם השניה. אנשים שמתויגים כפשיסטים, וחלקם גם כאלה, הפכו בעיני רבים לדוברי חירות ושוויון ומתנגדי דיקטטורות הקורונה. ימים מוזרים.

העולם הנוצרי נכנס לתקופת החגים: בעוד מספר ימים יחגגו את חג ההודיה וחודש לאחריו יצוין חג המולד. זו תקופה שמסמלת משפחתיות וקהילתיות אולם אנחנו בעידן בו משפחות וקהילות נקרעות סביב נושא דרכוני החיסונים, כאשר במרבית מדינות מרכז ומערב אירופה נדרשים תווים ירוקים לכניסה למסעדות, לשווקי חג מולד, לאירועי ספורט.

ברומא צעדו כ-5,000 מפגינים בצ'ירקו מאסימו, כמו רבבות רבים שצעדו והפגינו בכל רחבי איטליה, נגד הדרכון הירוק הנדרש במקומות עבודה, מסעדות, סרטים, תיאטראות, אירועי ספורט וחדרי כושר, וגם בנסיעות ארוכות בתחבורה ציבורית (רכבות, אוטובוסים ומעבורות). "אנשים כמונו אף פעם לא נכנעים", אמר שלט אחד על רקע האדום-ירוק-לבן של דגל איטליה.

גם בשווייץ צעדו אלפי מפגינים נגד הדרכון הירוק, בבלפאסט בירת צפון אירלנד התאספו כאלף איש מחוץ לבניין העירייה למחות גם הם באותו עניין. אתמול כאשר בבלפאסט נחנך שוק חג המולד שדורש דרכון ירוק, אחרי שהממשלה הצביעה בעד הדרכון הירוק במסעדות, בארים ומועדונים החל מ-13 בדצמבר. גם בזאגרב בירת קרואטיה צעדו רבים עם סמלים לאומיים ולאומניים נגד דרכוני חיסונים והגבלת חירויות.

התקשורת מתעוררת

בכל מקרה, אחרי תקופה ארוכה מאוד של התעלמות מצד התקשורת אל מול ההפגנות הגדולות בעולם בחודשים האחרונים, לפחות סופסוף יש התייחסות. הפגנה שהצליחה להיכנס לתקשורת המיינסטרים היא זו שנערכה ביום שישי ברוטרדם, הולנד, שבה היו התפרעויות רציניות ושבעה פצועים במהומות.

אתמול, יום אחרי המהומות, נערכו שוב הפגנות בהולנד, כולל הפגנה בנוכחות אלפי אנשים בכיכר דאם באמסטרדם, נגד הגבלות הקורונה. "מדיניות מגבלות הקורונה גורמות לעימותים רבים בין אנשים", אמר הוגו חיטלינק שהפגין באמסטרדם לסוכנות AP, "אני חושב שזה מאוד חשוב שהמחוסנים והלא מחוסנים ישובו להיות חברים".

ולסיום, גם באי הקאריבי גואדלופ, שבשליטת צרפת, נערכה הפגנה גדולה שגלשה לתקריות אלימות כולל שריפת מכוניות והסתיימו ב-29 עצורים ותגבור של מאות שוטרים אחרי הטלות סגרים מ-6 בערב עד 5 בבוקר. המפגינים בגואדלופ מחו נגד התקנות של צרפת שמחייבות גם באי דרכון ירוק באירועי תרבות, ספורט, בתי קפה, מסעדות ונסיעות ארוכות וחובת חיסון לצוותי רפואה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות