טכנולוגיה, עולם

המלחמה הקרה חזרה: מי תגיע ראשונה ל-F-35 שהתרסק בים התיכון?

מטוס F-35 בפעולה. מי יגיע ראשון לזה שעל קרקעית הים התיכון?

צוללות של הצי המלכותי הבריטי וכוחות קומנדו תת ימיים מיוחדים נמצאים במרוץ מול מקביליהם הרוסיים בניסיון למשות מתחתית הים התיכון מטוס קרב חמקן 35-F בעלות 100 מיליון פאונד, המצויד בטכנולוגיה סודית ביותר.

המרוץ הימי הזה מתחולל בעקבות מקרה בו טייס של חיל האוויר המלכותי הבריטי נאלץ לנטוש את המטוס החדיש והמשוכלל תוצרת החברה האמריקאית 'לוקהד מרטין' שהתרסק לתוך הימין. ההתרסקות ארעה זמן קצר אחרי שה-35-F המריא מנושאת המטוסים "המלכה אליזבת'" לטיסת אימונים שגרתית שהשתבשה מיד עם ההמראה. המטוס הזה היה אחד מ-18 מטוסים על הסיפון – 8 מטוסי סילון בריטים ו-10 מטוסים אמריקאים.

היות שאתר ההתרסקות ממוקם במים הבינלאומיים (פעם ראשונה שמטוס 35-F מתרסק באזור נייטראלי), צבא רוסיה זיהה הזדמנות לנסות להקדים את הבריטים ולהגיע אל המטוס, וכך לשים את ידה של רוסיה על סודות טכנולוגיים שבידי ארה"ב. מטוס ה-35-F החד מושבי, הוא אחד המשוכללים ביותר טכנולוגית וביכולתו לטוס בשמי טריטוריות עוינות מבלי להתגלות על ידי מכ"מים וכוחות של האויב.

המבצע הבריטי מתנהל בסודיות רבה אולם העיתון 'דיילי מייל' חשף פרטים לרבות מעורבותם של צוללות מיניאטוריות וצוללנים שמעורבים בניסיונות להגיע למטוס ולמשות אותו מהמצולות.

הטוס אותר אתמול (יום רביעי) אחר הצהריים בתחתית הים התיכון על ידי כוח ביטחון שמורכב מצוללנים בריטים ואמריקאיים. לפי הדיווחים, הם שומרים על המטוס השקוע עד שיגיעו כוחות שימשו אותו מן המים.

בין הטכנולוגיות הסודיות בהן מצויד ה-35-F ישנן חיישנים רגישים ומכ"מים מתקדמים שמאפשרים למטוס המיוחד הזה לטוס באוויר ולהיות 'בלתי נראה' בשטח האויב במהירויות על קוליות. בריטניה מצוידת מ-24 מטוסי 35-F ומתכננת לרכוש עוד 138 נוספים בשנים הקרובות מחברת 'לוקהד מרטין' בעלות של 9.1 מיליארד פאונד.

מומחים רבים סבורים כי סין עצמה כבר יודעת הכל על ה35-F – המטוס הכי יקר ומתקדם שיש כיום – באמצעות שיטות הריגול המתוחכמות שלה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות