עולם

מאיזו בעיה התעלמו ביידן ומנהיג סין בפגישה הראשונה ביניהם?

ביידן במהלך הפגישה. ואף מילה על ההתפרצות, כן?

נשיא סין שי ג'ינפינג שוחח באופן רשמי לראשונה שלשום (ב') עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 10 חודשים אחרי שהאחרון נכנס לבית הלבן. זו היתה שיחת וידאו שנמשכה שלוש וחצי שעות. מנהיג סין, שמעמדו חזק מתמיד, ברך בחמימות את הנשיא ביידן שסובל משפל בפופולאריות שלו בארה"ב וכינה אותו "חבר ותיק". שני המנהיגים קיימו שתי שיחות פרטיות קצרות בפברואר ובספטמבר, אולם זו הפעם הראשונה שהיתה ביניהם פסגה רשמית, וגם זו התקיימה באופן וירטואלי.

"אף שזה לא טוב כמו פגישת פנים אל פנים, אני שמח מאוד לראות את חברי הוותיק", אמר מנהיג המפלגה הקומוניסטית בן ה-68 לביידן בן ה-78 ונשיא ארה"ב אמר: "אתה מנהיג עולמי מרכזי וכך גם ארה"ב. חשוב שהתחרות בין המדינות לא תסלים לכדי עימות".

פגישת הפסגה הווירטואלית נפתחה כשביידן העלה את נושא שינוי האקלים – אחד מ-12 נושאים שעלו בשיחות בין שני מנהיגי המדינות החזקות בעולם. כזכור, שי היה אחד המנהיגים הבולטים (לצד פוטין, ארדואן ובולסונארו) שהבריזו ולא הגיע לוועידת האקלים בגלזגו, וזאת למרות שסין היא המדינה הכי מזהמת בעולם ואיננה שותפה למאמצים העיקשים של המערב לנטוש אנרגיות מזהמות עבור אנרגיה חלופית נקיה ומתחדשת.

איך מעלימים פיל כזה גדול מהחדר?

מטעם הבית הלבן נמסר כי שני המנהיגים דנו בעניינים הבאים: זכויות אדם, מסחר, אפגניסטן, איראן, צפון קוריאה, טאיוואן, הונג קונג, טיבט, צ'ינגז'יאנג, שמירה על האזור האינדו-פסיפי חופשי ופתוח, ביטחון רפואי, משבר האקלים והמשבר הגלובלי של אספקת אנרגיה.

על פי גורם בבית הלבן השיחה בין המנהיגים היתה "מכובדת וישירה", בכל מקרה הדיווחים גורסים כי המחלוקת הבולטת ביותר נגעה לסוגיית טאיוואן, כאשר ביידן קרא לשי לדאוג שהיא תישאר מדינה חופשית ודמוקרטית ואילו מנהיג סין הזהיר את עמיתו האמריקאי כי "הוא משחק באש" ושאין לו זכות להתערב בסוגיה, כאשר סין דוגלת במדינות "סין האחת" שגורסת כי טאיוואן היא חלק מסין. שי הבהיר כי הוא דורש "שלום ויציבות בין סין לטאיוואן".

חשוב להדגיש כי לא הושגו שום הבנות רשמיות וסיכומים מעשיים בפגישה הסמלית הזו, ונותר לראות מה צופן העתיד ביחסי ארה"ב- סין. גורם מהבית הלבן הודה כי "לא ציפינו לפריצת דרך ואכן לא היו כאלה".

בכל מקרה, איזה נושא "קטנטן, שולי, חסר חשיבות, שכלל לא מעסיק את העולם", לא עלה כלל בשיחה בין ביידן לשי? נושא הקורונה. כן כן, מקור התפרצות נגיף הקורונה, השקרים וחוסר השקיפות של סין לגבי נושא זה, כאשר עד כה נגיף הקורונה הרג יותר מ-762 אלף אמריקאים ומיליונים ברחבי העולם, פגע קשות בכלכלה של ארה"ב בפרט והעולם בכלל, וזאת כאשר עדיין אנחנו חיים במציאות של מגבלות קורונה בארה"ב וברחבי העולם והגופות ממשיכות להיערם בין חיסון בוסטר למשנהו.

עוד נושא שלא עלה בפגישה הווירטואלית הוא אולימפיאדת החורף בייג'ינג 2022

"אנושיות מתקיימת בכפר הגלובלי ואנחנו מצפים לאתגרים רבים ביחד", אמר שי בפתיחת השיחה – החלק היחיד שהיה פתוח לתקשורת ושודר. ביידן השיב: "סין וארה"ב צריכות להגביר את התקשורת ושיתוף הפעולה". נשיא ארה"ב הזכיר מספר פעמים את יחסיו הטובים עם שי ושיחותיהם הרבות מהתקופה ששימש סגן נשיא ארה"ב תחת ברק אובמה בשנים 2009-2017.

בכל מקרה, מאוד תמוה איך ביידן לא העלה את נושא הקורונה אפילו פעם אחת במהלך כל השיחה הארוכה בין המנהיגים. עד כה ביידן שמר חלקים רבים מהמדינות של הנשיא הקודם דונלד טראמפ בנוגע לסין, כולל תעריפים של סחורות סיניות וסנקציות על בכירים סיניים שפגעו בעצמאות הונג קונג ורודפים את המיעוט האויגורי-מוסלמי.

.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות