עולם

הפעם זה אמיתי? מתרבות ההערכות שפוטין יפלוש לאוקראינה

הצבא הרוסי בפעולה. מוכן על הגבול

בזמן שבכירי המערב התכנסו להם בוועידת האקלים בגלזגו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשאר במוסקבה והתעסק בדברים שהוא באמת רואה כחשובים, כמו לפלוש שוב לאוקראינה, כפי שעשה ב-2014.

ובכן, בכירים אמריקאים הזהירו את האיחוד האירופי כי הם מעריכים שרוסיה מתכוונת לפלוש שוב לאוקראינה, כך דיוו אתר 'בלומברג' שלשום (יום ו'). זאת אחרי שהצבא הרוסי ממוקד בחודש האחרון במאמצים להקמת מחנה צבאי ענק על גבול אוקראינה. מומחה אמריקאי אחד אף הזהיר כי יתכן שפוטין ינסה להציב נשקים בעלי יכולות כבדות על הגבול המערבי של רוסיה.

המתיחות בין רוסיה לאיחוד האירופי מחריפה על רקע המאבק המחריף בין בלארוס והדיקטטור לוקשנקו, בן בריתו הקרוב של פוטין, לבין אוקראינה ופולין, כשברקע בלארוס מציבה לאחרונה אלפי מהגרים כורדים ואפגנים בגבול עם שכנותיה. פוטין וממשלתו טוענים כי בנוסף לכך נאט"ו מפרה את ההסכמים עם רוסיה ו"ממשיכה בפרובוקציות". פעמיים בשבוע האחרון טסו מפציצים רוסים המסוגלים לשאת נשק גרעיני מעל שמי בלארוס סמוך לגבול עם פולין בתגובה רוסית לריכוז כוחות צבא פולין על הגבול עם בלארוס, כדי למנוע החדרת מסתננים מאסיבית.

בשבוע האחרון הגיע שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה לביקור בוושינגטון ובו הזהיר כי "אם רוסיה תחליט לפתוח במתקפה על אוקראינה לכוחות הרוסים המוצבים לאורך הגבול זה לא ייקח הרבה זמן".

ואולי אפשר לסכם זאת כך: פוטין מזהה חולשה בולטת במערב בכלל ובבית הלבן בפרט. בנוסף לכך, האישה החזקה ביותר באירופה בעשור האחרון, הקנצלרית אנגלה מרקה, סיימה את כהונתה. ונדמה שהנהגת האיחוד האירופי  גם עסוקה יותר בתחלואת הקורונה וגם יותר נחושה להילחם באקלים משהיא נחושה להתייצב נגד רוסיה או סין.

כוחות וטנקים נדבקים לגבול אוקראינה

בינתיים ברוסיה שומרים על ערפל דק. "התנועות של הכוחות המזוינים שלנו על אדמתנו אינם עניינם של אף אחד, רוסיה לא מהווה איום על אף אחד", אמר של דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב ואף הזהיר את נאטו כי "במידת הצורך, ננקוט בצעדים להבטחת הביטחון שלנו אם יהיו פעילויות פרובוקטיביות מצד יריבינו סמוך לגבולונו".

לפי כתבות באתרים 'פוליטיקו', 'CNN' ואחרים, המציאות בשטח מגבירה את הדאגה של גורמים בוושינגטון כי מאמצי הנשיא ביידן להגיע להבנות עם פוטין עולים בתוהו. עם זאת חשוב לציין כי היו מקרים שרוסיה תקעה אצבע בעין של האיחוד האירופי וארה"ב, ניפקה איומים ואז לקחה צעד אחורה והנמיכה את המתיחות. כך למשל קרה באפריל האחרון כשרוסיה שלחה אלפי כוחות סמוך לגבול עם אוקראינה, אבל חלקם חזרו לבסיסיהם בעוד אחרים נשארו בחזית לצד מאות טנקים ונגמ"שים. בכל אופן, אסור למערב להמעיט בערך האיומים הפעם.

חבר בוועדת הצבא והמודיעין של הקונגרס האמריקאי, מייק טרנר הרפובליקני אמר: "מה שאנחנו רואים עכשיו שונה מאוד ממה שקרה באפריל, ומוביל למסקנה כי הפעם לרוסיה יש כוונות אחרות, רציניות". טרנר הצביע על כח שכוחות רוכזו בחצי האי קרים ויחידת טנקים הגיע עד לנקודת וורונז' בגבול עם אוקראינה. יחידות צבא רוסיות מגיעות לגבול ביותר ויותר כוחות, וההערכה היא כי ישנם 100 אלף חיילים רוסים על גבול רוסיה ואלפי טנקים וכלי נשק אסטרטגיים אחרים.

בכירים בממשל ביידן עסוקים כרגע בשאלה מה יעשה פוטין וכיצד להגיב במקרה ששוב יפלוש לאוקראינה, כפי שעשה בימי הנשיא ברק אובמה. האם יסתפקו שוב בנזיפות דיפלומטיות וסנקציות שיחריפו את היחסים בין מוסקבה לוושינגטון ולאיחוד האירופי? בינתיים אנשי המימשל מתייעצים את חבריהם לברית נאט"ו. סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס שוחחה עם עמנואל מקרון, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שוחח עם גורמים אירופים שונים על העניין ועוד גורמים אמריקאים שיתפו את בני בריתם במודיעין הנוגע לענייני צבא רוסיה.

"האיחוד האירופי עוקב מקרוב אחרי המצב", אמר דובר האיחוד האירופי פיטר סטאנו בהודעה לעיתונות, "המידע שנאסף עד כה מאוד מדאיג, האיחוד האירופי מחפש דרכים לחזק את העמידה של אוקראינה במקרה של הסלמה".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות