טכנולוגיה, כללי

הסתבכה עם הבריון: פייסבוק תוכל להמשיך בתביעה שלה נגד NSO

משרדי NSO. עשתה את החיים של השוטרים ל"קלים"

במשך שנים הרגישה חברת NSO שהיא בלתי פגיעה. במחשכים, היא נתנה למי שאישרה לה מדינת ישראל את הכח לעקוב אחרי אויבים, ולמעשה נהנתה מחסינות כמעט מוחלטת. אבל חשיפת המעקבים הלא חוקיים אחרי פעילי זכויות אדם, פוליטיקאים, עיתונאים ואפילו שופטים וראשי מדינות, שמה את חברת הסייבר ההתקפית הישראלית במקום חדש – מגננה.

בתחילה, תחת השכפ"ץ שמספק לה משרד הביטחון (שהודיע שיבדוק את הפרסומים, מישהו יודע במה עוסקים היום חברי צוות הבדיקה?), היא ניסתה לחמוק ולספוג בתקווה שהגל יעבור והחיים החשאיים יחזרו לשגרה, אך עושה רושם שההיפך קורה והחבל סביב צווארה של NSO רק הולך ומתהדק.

חוטפים מכל כיוון

ברמה הפוליטית מדינית היא ספגה את המכה הקשה ביותר מאז פרסום התחקיר הבינלאומי בראשות  בשבוע שעבר, כשהוכנסה לרשימת החברות שמסכנות את הביטחון הלאומי האמריקני, אלא שאמש נרשמה התפתחות אפילו מורכבת יותר עבורה, כשבית המשפט לערעורים בארה"ב אישר לפייסבוק להמשיך את התביעה שלה נגד NSO, על פריצה למכשירים של אלפי לקוחות שלה והשתלה של תכנת "פגסוס, דרך המערכת של אפליקציית ווטסאפ, שבבעלותה.

על פי התביעה שהוגשה עוד ב-2019, טוענים אנשי פייסבוק כי NSO פרצה לשרתים שלהם והתקינה דרכם את תוכנת "פגסוס" במכשירים שאחריהם רצתה לעקוב. NSO טענה בתגובה כי מדובר היה בעבודה עבור רשויות פדרליות, והן נועדו רק כדי למנוע פשעים וטרור, אך השופט בבית המשפט בקליפורניה דחה את בקשתם, והם עירערו עליה.

"החלטה קלה", ציין השופט דניאל פורסט בטקסט שליווה את דחיית הערעור של NSO, שביקשה לקבל סוג של חסינות דיפלומטית, אך השופט קבע כי גם אם פעלו עבור גורמים ממשלתיים, אין בכך כדי שייהנו מההגנה הזאת.

חוזרים לביהמ"ש באוקלנד

בצד המדיני NSO אמנם ממשיכה ליהנות מהמטרייה של משרד הביטחון, ועל פי דיווח בניו יורק טיימס אתמול, משלחת ישראלית שנמצאת בניו יורק עובדת שעות נוספות כדי לשכנע את האמריקנים להוציא את הבייבי מהרשימה השחורה. ובפוליטיקה, כמו בפוליטיקה, הכל אפשרי.

בצד הפיננסי- משפטי, המאבק מול מטא (החברה שמאגדת פייסבוק-אינסטגרם-ווטסאפ), הוא כבר סיפור אחר לגמרי. "מדובר בצעד חשוב", אמר דובר ווטסאפ, ג'ושוע ברקמן, לרויטרס לאחר ההחלטה. "הגיע הזמן ש-NSO תקבל אחריות על ההתקפות שלה נגד עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומנהיגי מדינות".

אם זה לא היה מגיע מדובר של חברה, שלא באמת מייחסת חשיבות ללקוחות שלה ורואה אותם בעיקר כפרה חולבת, אולי עוד אפשר היה להתרגש מזה.

ב-NSO החליטו בתגובה לשים את התקליט השחוק שלהם ומסרו כי התוכנה עוזרת לציבור להילחם בפשיעה קשה ובטרור.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות