אקולוגיה וסביבה

אבחנה רפואית חדשה: סובל/ת משינוי אקלים

הפגנה נגד שינוי האקלים. בקנדה זו תהיה אבחנה רפואית

דמיינו לעצמכם שאתם הולכים לרופא, מדווחים על קשיי נשימה ומגבלות בריאותיות מהן אתם סובלים והרופא מאבחן כי אתם סובלים משינוי האקלים. נשמע דמיוני? בקנדה זה כבר בדרך להפוך למציאות.

ד"ר קייל מריט, ראש מערך טיפול נמרץ בבית החולים קוטנאיי לייק הממוקם בעיר נלסון במחוז קולומביה הבריטית, טוען כי הגיע הזמן שרופאים יתחילו להצביע על הגורם הבסיסי למצבים רפואיים שנגרמים על ידי עשן וחום. ד"ר מריט טוען כי הוא ראה ממקור ראשון את ההשלכות של החום ועשן השריפות שנובעים מההתחממות הגלובלית על מטופלים.

https://twitter.com/WeThePeeple9/status/1457520809430470659

ביוני האחרון פציינטית בשנות ה-70 הגיעה למחלקת טיפול נמרץ בבית החולים הקנדי ולד"ר מריט לא היה מושג שמאות אנשים מתו מגל החום הכבד חסר התקדים שפקד את מחוז קולומביה הבריטית וגרם לשיא בכמות האבידות. "האישה סובלת מסכאת, מכשל לבבי, היא חיה בוואן בלי מזגן וכל בעיות הבריאות שלה הוחמרו", אז הוא קבע כי האישה סובלת משינוי האקלים.

רופאי בית החולים בעיר נלסון טוענים כי היו עדים לפגיעה בבריאות אנשים שסובלים ממחלות רקע, רובם עניים, כתוצאה מגל החום הקיצוני. עוד ועוד אנשים שסבלו ממכות חום ועניינים בריאותיים שקשורים אליו, הובהלו לחדרי טיפול נמרץ. חלק מהרופאים בבית החולים סיפרו כי לא חוו תופעה כזו מאז לימודי הרפואה שלהם, כך דווח באתר 'טיימס קולוניסט'.

ד"ר מריט אמר: "היינו צריכים לגלות איך נצליח לקרר את הגוף של המטופלים בחדר טיפול נמרץ, אנשים רצו לחנויות לקנות בקבוקי ספריי הגנה". משבר החום של הקיץ ובעקבותיו תופעת המטופלים הסובלים ממנו גרמו למריט ליצור קשר עם רופאים ואחריות ברחבי קנדה ויחד 40 מהם התאחדו תחת השם "רופאים ואחיות למען בריאות פלאנטרית" (-של כוכב כדור  הארץ). מריט הופתע לטובה מההיענות ואמר: "הייתי בהלם כמה אנשים החליטו לקפוץ על הספינה הזו".

לא לטפל רק בסימפטומים אלא בגורם המרכזי להן

עוד ועוד רופאים בקנדה מדברים על השפעת שינוי האקלים על הבריאות של המטופלים שלהם. במחוז קולומביה הבריטית סבלו רבות מזיהום אוויר הקיץ בשל החום והשריפות הקשות, מה שהוביל לשיאי אשפוזים במחלקות הפנימיות. "אנשים רבים חשבו שהאזור שלנו הוא מקום טוב להסתתר מפני השלכות שינויי האקלים, אבל כמובן זה היכה בנו כאן ובמקומות רבים אחרים ואנחנו עדים להשלכות של התופעה".

זה לא עניין פשוט כל כך. הרפואה המסורתית התקשת לייחס תמותה ומחלות קשות ישירות לזיהום אוויר, אולם אחרי גל החום בקיץ האחרון ועם כל הדחיפה הפוליטית והתקשורתית למאבק בשינויי האקלים, התמונה השתנתה. כיום, כשמחלת אסטמה של פציינט מחריפה לאחר שאיפות עשן שריפות והוא מתאשפז עם קשיי נשימה, מריט – לראשונה ב-10 שנות הקריירה שלו כרופא – מאבחן כי הוא סובל משינוי אקלים.

"אנחנו נמשיך ליפול לאחור אם נמשיך רק לטפל בסימפטומים בלי להתעמק בגורם המרכזי להן", הסביר מריט, "אני מנסה לעבד את מה שאנחנו רואים, וקשה לראות אנשים – עניים ועשירים, צעירים ומבוגרים, כולם – מושפעים מהמצב המתסכל של השלכות שינוי האקלים".

מריט ו-40 הרופאים והאחיות שהצטרפו ליוזמה שלו להכיר בשינוי האקלים כגורם בריאותי מסוכן ערכו כינוס באולם עיריית נלסון ואליהם הצטרפו עוד 130 עובדי מערכת הבריאות כשיצאו להפגנה בעניין. הם קוראים לרשויות בקנדה, בין היתר, להכריז על 'מצב חירום אקולוגי' ולהפסיק לסייע במימון תעשיית הדלקים המאובנים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות