עולם

חיסוני עובדים: עוד ניצחון קטן לתובע של טקסס מול הממשל

קן פקסטון, התובע הכללי של מדינת טקסס. ממשל ביידן ייאלץ להשיב עד מחר

בית משפט פדרלי לערעורים בארה"ב הודיע אתמול (שבת) על הקפאת מאמצי מימשל ביידן לדרוש מכל חברה אמריקאית שמעסיקה לפחות 100 עובדים כי כולם יהיו מחוסנים לקורונה או שייבדקו על בסיס שבוע. בית המשפט פסק כי התקנה מכילה בעיות סטאטוריות וחוקתיות חמורות.

בשבוע שעבר הודיע ביידן כי החל מ-4 בינואר התקנות החדשות שברצונו להורות עליהן ייכנסו לתוקף במקומות עבודה ברחבי ארה"ב, ובנוסף נטען כי גורמי אכיפה יפעלו כדי לדאוג שהתקנות מיושמות ויוטלו קנסות כבדים על חברות שמפרות אותן. החוק תקף עבור לפחות 84.2 מיליון עובדים ו-1.9 מיליון מעסיקים במגזר הפרטי שמהווים כ-2/3 מכוח העבודה האמריקאי, לפי הבית הלבן.

ההודעה של ביידן קוממה עליו מדינות בשליטה רפובליקנית כמו פלורידה, טקסס ורבות אחרות שטענו כי המימשל חורג מסמכויותיו. התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, הודיע כי יפעל משפטית נגד הממשל בעקבות "הצעד הבוטה והאנטי חוקתי" שבמסגרתו משרד העבודה חורג בצורה חריפה מסמכויותיו". לדבריו של פקסטון: "מנדט החיסונים על עסקים פרטיים הוא ניצול לרעה קיצוני של הכוח הפדרלי. למשרד העבודה האמריקאי יש כוח מוגבל לגבי סמכויות ספציפיות. מדובר בתקנה בלתי חוקתית בעליל ובשורה התחתונה מדובר במדיניות רעה ותקנה רעה".

פרקליטה מטעם משרד העבודה האמריקאי, סיימה נאנדה, טענה כי משרד העבודה "משוכנע לגבי סמכותו החוקית לאכוף את החוק" באמצעות גוף שמכונה OSHA – מינהל הבטיחות והבריאות בעבודה. "מותר לגוף לפעול במקרי חירום בהם המינהל מוצא שעובדים נמצאים תחת סכנה חמורה ונדרש תקן חדש כדי להגן עליהם, ואנחנו לגמרי מוכנים להגן על עמדה זו בבית המשפט", אמר נאנדה.

 

פסיקת בית המשפט התקבלה בתגובה לעתירות משותפות של עסקים שונים, ארגוני עורכי דין ומדינות טקסס, לואיזיאנה, מיסיסיפי, דרום קרוליינה ויוטה שבחלקן המושלים חתמו על צווים לאיסור אפליה על בסיס חיסונים ('תו ירוק'/דרכון חיסונים). בנוסף לכך התקנה של ביידן ניצבת בפני אתגרים משפטיים נוספים בבתי משפט נוספים. בפסק הדין שנפרס על גבי שני עמודים, נדרש מימשל ביידן להשיב לצו המניעה עד יום שני (מחר) בשעה 17:00.

אם לא יהיו הפתעות, ככל הנראה סוגיית חובת החיסונים במקומות עבודה תוכרע בידי בית המשפט העליון של ארה"ב שעשה סימנים כי הוא מתיישר עם הקו של הבית הלבן בנוגע למדיניות הקורונה. כך ייתכן תרחיש ממש לא מופרך שבו בית המשפט העליון יאשר את החובה הזו ומושלים רפובליקנים יילחמו בה ויתנגדו לאכיפתה, מה שעשוי להקצין את הפילוג בחברה האמריקאית.

לפי הנתונים, עד כה מתו בארה"ב 750 אלף בני אדם עם קורונה כאשר בממוצע כ-1,100 אמריקאים מתים מדי יום מקורונה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות