עולם

אחרי סודן, מהפכה גם באתיופיה: המורדים מתקדמים לאדיס אבבה

הצבא האתיופי מראה נוכחות

אחרי ניסיון ההפיכה בסודאן, הפוקוס של אפריקה עובר לניסיון הפיכה במדינה השכנה שלה אתיופיה. למעשה מאז יום שלישי היכו שתי ידיעות גדולות שהתרחשו תוך יממה באתיופיה – אכזבת הממשלה המקומית על הפסקת כספי הסיוע האמריקאי של מימשל ביידן אם הממשלה לא תפעל לשיחות שלום באופן מיידי. וחמור לא פחות – החשש מהפיכה של הכוחות המורדים בני העדה הטיגרית.

ביום שלישי הוכרז מצב חירום באתיופיה, כאשר הממשלה קראה לאזרחים בבירה אדיס אבבה וסביבתה לאסוף נשק ולהתכונן להגן על הבירה מפני המורדים, שמקורם בחבל טיגריי בצפון אתיופיה, אזור קרן אפריקה.

הטיגריים דוחפים חזק לכיוון דרום וכבר השתלטו על מספר ערי מפתח בדרך המובילה לאדיס אבבה. הלחימה העזה נמשכת בשנה האחרונה ובמסגרתה הטיגריים כרתו בריתות עם ארגונים אחרים שמתמרדים בשלטון המרכזי. גורמים בינלאומיים שעוקבים אחר המתרחש טוענים כי ראו סימנים לכך שכוחות צבא אתיופיה כבר קרסו או נסוגו.

המלחמה המדוברת מאיימת לקרוע את אתיופיה, המדינה השניה הכי מאוכלסת באפריקה עם 115 מיליון בני אדם. מי שעומד למבחן הכי גדול שלו הוא ראש ממשלת אתיופיה אבי אחמד, זוכה פרס נובל לשלום בעבר שהמוניטין שלו הלך ונסדק בתקופה האחרונה בשל המלחמה ודיווחים על הפרות זכויות אדם, אירועי טבח ורעב המוני.

חוסר אמון בממשלה ופאניקה של הצבא

הכל החל בדיוק לפני שנה, 4 בנובמבר 2020, כאשר ממשלתו של אבי אחמד הוציאה לדרך קמפיין צבאי במחוז טיגריי הצפוני, מעוז הטיגרים, בכוונה לפרק את יריבתו הפוליטית הגדולה והמפלגה ששולטת במחוז, החזית העממית לשחרור טיגריי. המחשבות של אבי שיהיה ניתן לסלק את האופוזיציה בקלות התבררו כשגויות והחלה לחימה ושקיעה בעימות קשה וכולל שנמשך שנה.

ביוני האחרון צבא אתיופיה ספג תבוסה מוחצת כשנאלץ לסגת ממחוז טיגריי כאשר אלפי חיילים נלקחו כבני ערובה, ומאז המגמה התהפכה וכיום הכוחות הטיגריים מביאים את הלחימה לאדיס אבבה ומאיימים לכבוש אותה ולהפיל את ממשלתו ומשטרו של אבי.

בימים האחרונים המורדים הטיגריים השתלטו על העיירות דסייה וקומבולצ'ה, שנמצאת פחות מ-250 ק"מ צפונית-מזרחית לאדיס אבבה. בתגובה לאירועים, אבי הכריז על מצב חירום שמותיר לו לעצור מבקרים, לכפות סגרים ועוצר ולהגביל את חופש התקשורת. בנוסף, מותר לממשלה לגייס כעת כל אזרח מגיל 18, כך הודיע שר המשפטים האתיופי גדיון טימותווס. "מי שמחזיק בנשק מחויב להתגייס או למסור אותו לממשלה", הודיע טימותווס שהכריז כי מצב החירום במדינה יימשך לפחות חצי שנה. בנוסף כאמור עיריית אדיס אבבה קראה לתושבים להשתמש בנשקיהם כדי להגן על שכונותיהם.

כוחות צבא אתיופיה עוברים מבית לבית בבירה כדי לחפש אנשים שמזדהים עם הטיגריים ורמת המתיחות שנרשמת שם שוברת שיאים. אחת השאלות המרכזיות היא מידת האמון שנותרה לציבור האתיופי בממשלה שלהם, אחרי שהתברר כי שיקרה בשנה האחרונה פעמים רבות וכבר הכריזה ניצחון על היריבים הטיגריים.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות