עולם

סין נגד האיסלאם: אלפי מסגדים יעוצבו בצורה סינית

מסגד בסין מסגד בצ'ינג'יאנג, סין

 סין מסירה את הכיפות והמינארטים (הצריחים הבולטים של המסגדים) מאלפי מסגדים בכל המדינה, כך דווח אמש (יום ב') על ידי שירות התקשורת האמריקאי NPR ('הרדיו הציבורי הלאומי'). הרשויות הסיניות טוענות כי הכיפות הן עדות להשפעות דתיות זרות ולכן הן מסירות ארכיטקטורה בסגנון מוסלמי. מדובר על עוד חלק מהרדיפה של המשטר הסיני נגד המיעוטים האתניים ובעיקר מוסלמים מאמינים שסובלים מעבדות, כפיה, אפליה ועוד פשעים נגד האנושות של המשטר הסיני, או כמו שהסיניים קוראים לכך "ניסיון להטמיע את המיעוטים בחברה הסינית ולהעביר אותם סיניזציה".

אחד המסגדים האיקוניים בשטחה של סין הוא מסגד דונגואן שעמד על תילו במשך 700 שנה בעיר צ'ינינג בצפון מערב סין. הוא נבנה בסגנון הארמון האימפריאליסטי של סין עם רעפים במקום כיפות ומעוטר בקישוטים וסמלים בודהיסטים. המסגד הצליח בקושי לשרוד את במהלך מלחמת האזרחים וההפיכה הקומוניסטית במאה ה-20, ובשנות ה-90 הרשויות החליפו את הרעפים המקוריים על הגג בכיפה ירוקה ומינארטים (הצריחים הבולטים של מסגדים).

השנה החליטו הרשויות במחוז הצפוני בסין להוריד את הכיפות האלה ולהפוך את המסגד ליותר 'סיני' באופיו ובצורתו. עלי, חקלאי מוסלמי שמוכר רימונים מחוץ למסגד, אמר כי "הממשלה רוצה להפוך את המסגדים ליותר סיניים בסגנונן, שיידמו יותר לכיכר טיאנאנמן בבייג'ין". בראיון שלו לכתבת NPR סרב להזדהות בשמו המלא מחשש לרדיפה ופגיעה בידי המשטר הסיני ובשל הוראות של חברי הקהילה המוסלמית בסין להיזהר בדבריהם לגבי שינוי העיצוב במסגדים. "בכל מקרה, אני חושב שהמסגד נראה טובה בכל צורה, אבל מה זה משנה מה אנחנו חושבים?", סיכם עלי.

'סיניזציה' – התכנית האסטרטגית של סין להטמעת מיעוטים

בסין יש התגברות של איסלמופוביה והגבלות דתיות שהולכות וגוברות כנגד מיעוטים. מדובר על חלק מתכנית אסטרטגית רחבה של המפלגה הקומוניסטית הסינית תחת הנשיא שי ג'ינפינג ויחסו למיעוטים אתניים שצריכים לעבור 'סיניזציה' במסגרת כור ההיתוך הסיני. להיסטוריונים המדיניות הזו מזכירה את הגישה בה נקטה ברית המועצות.

בסין ישנן 55 מיעוטים אתניים מוגדרים, ולכל אחד היתה עד כה אוטונומיה תרבותית מוגבלת לפי אזור. אולם כעת ישנו שינוי חד ומורגש בגישת המשטר שמעדיף השתלבות והטמעה של המיעוטים תחת העיקרון הלאומי של 'סין אחת'. המונח 'סיניזציה' (הפיכה לסיני) מופיעה במסמכים ובנאומים רשמיים של בכירי המשטר, שדורשים מהמיעוטים להתיישר עם הרוב הסיני שמשתייך לעם ה'האן'.

הסינים מצידם טוענים שמדובר בתכנית נחוצה למטרות האסטרטגיות של המדינה, ומזכירים כי לכל מדינה הזכות לדרוש ממהגרים או בני מיעוטים להיטמע ולהשתלב בתרבות המקומית. אלא שחלק מהמיעוטים חיים בסין מאות שנים ויותר – כך למשל פלג ה'הוי' HUI המוסלמים שחיים 1,300 שנה בסין ומונים כ-10.5 מיליון בני אדם (פחות מ-1% מאוכלוסיית סין). לאורך השנים הם שילבו מאפיינים סיניים רבים כולל פילוסופיה סינית בדת האיסלאם שלהם בניסיון להשתלב בחברה ולהחזיק את המקבל משני קצותיו – להישאר נאמנים לאיסלאם ובמקביל להראות לסינים שהם שייכים.

לפי המימשל הסיני ההגדרה ל"מיהו סיני" ו"מהו סיני" הלכה ונעשתה צרה וקשה יותר בשנים האחרונות, ובמסגרתו חייבים לאמץ את ערכי המפלגה הקומוניסטית ולדבר רק בסינית מנדרינית. הסובלנות להשפעות תרבותיות חיצונית, ובהן השפעות ערביות, טורקיות וסעודיות, הולכת ופוחתת. וכרגע סין לא מרגישה שיש מישהו בעולם שיכול לאיים עליה ולפגוע במעמדה ובכירי הממשלה הסינית בטוחים כי זו העת ליישם את תוכניותיהם על פי ערכיהם ותפיסתם.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות