עולם

כיכר טיאננמן פינת ויקטוריה: הקריקטורה שמסעירה את אוסטרליה

הקריקטורה המדוברת שעורר את הסערה

  מייקל לאוניג, אחד הקריקטוריסטים המצליחים והמפורסמים באוסטרליה בדורות האחרונים, פוטר מעבודתו כקריקטוריסט ומאייר של העיתון האוסטרלי דה אייג' THE AGE אחרי שהעלה בעמוד האינסטגרם הפרטי שלו קריקטורה מעוררת מחלוקת שעוררה את זעמם של רבים.

בקריקטורה שהעלה בחודש שעבר (ספטמבר), משווה לאוניג בן ה-76 את ההתנגדות לכפיית חיסונים במדינת ויקטוריה, אוסטרליה, לטבח המחריד שביצע הצבא הסיני בכיכר טיאננמן ב-1989 ביריות ובטנקים נגד מפגינים פרו-דמוקרטיים. לאוניג השתמש באותה תמונה איקונית – אחת המפורסמות במאה ה-20 – של אדם סיני לא מזוהה שנעמד מול שורת טנקים בדרכם לעזוב את בייג'ין אחרי שמחצו וטבחו במפגינים, כאשר בתקריב הצריח של הטנק צויר על ידי לאוניג בצורת מזריק שמכוון לעבר דמות חסרת אונים.

לאוניג הסביר כי קריקטוריסטים רבים ברחבי העולם עושים שימוש תכוף בתמונה האיקונית מכיכר טיאנאנמן כדי להביע "מטאפורה בסגנון צ'ארלי צ'פלין" כדי להביע כוח עצום שפוגש את האינדביאול התמים חסר נטול הכוח. "לטעמי, זה נושא מספיק הגון להעלות אותו בעיר שנמצאת תחת סגר יותר מכל מקום העולם".

View this post on Instagram

 

A post shared by Michael Leunig (@leunigstudio)

"העבודה של הקריקטוריסט היא לאתגר את הסטטוס קוו"

הקריקטורה עוררה שערוריה באוסטרליה וקיטבה בין תומכיו הנאמנים והזועמים לבין תומכי החיסונים שלא היו מוכנים לסבול את ההשוואה, וביניהם ראש מדינת ויקטוריה דניאל אנדרוז וקהל תומכיו. הקריקטורה אמנם לא הודפסה מעל דפי העיתון בו הועסק לאוניג אבל זה הספיק עבור "דה אייג'" כדי לפטר אותו.

ביום שני שעבר פירסם העיתון בדף המערכת שלו כי הוא מחפש קריקטוריסטים חדשים ועורך מבחנים למעוניינים, מה שהעלה ספקולציות בציבור האוסטרלי לגבי לאוניג והאם הוא איבד את משרתו בעיתון. ואכן, לאוניג אישר לאתר 'דה אוסטרליאן' כי הוא פוטר מעמדתו כקריקטוריסט של העיתון אחרי קריירה של חמישה עשורים! כן כן, 50 שנה החזיק לאוניג במשרה שלו עד לעידן הקורונה והשלכותיו.

לאוניג סיפר כי העורך של דה אייג', גיי אלקורן, אממר לו כי הוא "נטול קשר ומנותק מהקוראים". עוד הוסיף לאוניג: "גיי מרגיש שקריקטורות מסוג זה לא מתיישרים עם הקו של תחושות הציבור והקוראים של דה אייג', שנדמה כי הם תומכים ברובם בנראטיב הקורונה של אנדרוז והרשויות, אולם העבודה שלי היא לאתגר את הסטטוס קוו, וזו תמיד היתה עבודתו של הקריקטוריסט".

לסיכום אמר לאוניג: "אם מה שגיי אומר הוא נכון, אני לא ממש מעוניין לעבוד עבור קהל קוראים שכל כך תומך בצנזורה. נדמה שבמיוחד ב'דה אייג', אסור לך לגעת באף סיפור קורונה בדרך שלא תומכת לחלוטין באופן הטיפול בקוררונה של ממשלת ויקטוריה. ואם אתה לא תומך, זה מספיק בימינו כדי שיבטלו אותך".

דמות אקצטנרית מיתולוגית אבל לא אוהב ישראל גדול

לאוניג, יליד מלבורן למשפחה שהיגרה לאוסטרליה לפני 5 דורות, עדיין יוצר ופעיל בגיל 76. הוא החל את הקריירה כקריקטוריסט ב-1965 כשהיה בן 20 ומאז ותמיד נודע כדמות אקצנטרית ולא שיגרתית. למשל הוא העדיף לחנך את כל ילדיו בבית ולא לשלוח אותם לבית ספר. בנוסף להיותו קריקטוריסט בעיתונים ופלאטפורמות גדולים ומוכרים, הוא גם יצר במגוון תחומים לרבות שירה, פילוסופיה, קריינות ואמנויות נוספות.

לאוניג כבר היה מעורב במספר שערוריות בעבר. כך למשל בשנת 2008 כאשר טען כי "לאמנים אסור לברוח אף פעם מעימות עם החברה או המדינה", ובעבודותיו מתח ביקורות על הפרות הקדושות והתפיסות החברתיות השליטות באוסטרליה. בזמן ש-75% מהציבור האוסטרלי תמך בפלישה לעיראק ב-2003 לאוניג היה מתנגד קולני ובולט והסביר כי "אם אני אייצג את קו הממשלה בנוגע לעיראק, אני אהיה לא יותר מתועמלן"

ומה לגבי ישראל? לאוניג בעבודותיו לא חסך ביקורת מממשלות ישראל ובשנים 2004-06 ייצר שלוש קריקטורות שעסקו בפעילות צה"ל בעזה, בכיבוש הישראלי וגם בחיסול של שייח יאסין ואף ערך השוואות לשואה, מה ש'זיכה' אותו בהאשמות חמורות על אנטישמיות.

בקיצור – לאוניג אף פעם לא חשש מפרובוקציה, עימות וביקורת חברתית בתוך אוסטרליה ומחוצה לה. אבל רק בעידן הקורונה העבודה שלו גרמה לפיטוריו. תקופה חשוכה לחופש הביטוי.

קישור לעמוד האינסטגרם של לאוניג:https://www.instagram.com/p/CUTONJjBIHA/

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות