כלכלה

תתפלאו, אבל גם לאיראנים יש מה להגיד על תקציב המדינה

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני

 "במקום להקצות 1.5 מיליארד דולר בתקציב למעשי זוועה נגד איראן, המשטר הציוני צריך להתרכז בהקצאת אלפי מיליארדי דולרים כדי לממן תיקון לנזקים שייגרמו לו על ידי התגובה המוחצת והמפתיעה של איראן".

את האיום התקיף הזה שיגר אתמול בטוויטר עלי שמחאני, מזכרי המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן ואחד האנשים החזקים במדינה השיעית. שמחאני ניסה להזהיר את ישראל מהשלכות כלכליות חמורות מאוד אם המוסד וצה"ל יעזו לתקוף את מדינתו. בעברית די עילגת (כנראה בעזרת גוגל טרנסלייט) שמחאני צייץ: "במקום להקצות 1.5 מיילארד דולר נגד איראן, ישראל חושבת להתכונן לעשרות מיליארדי דולרים כדי לבנות מחדש את הנזק שנגרם על ידי תגובתו של איראן".

 הציוץ התקיף של שמחאני נכתב בארבע שפות – בנוסף לעברית ואנגלית גם בפרסית ובערבית – כנראה במטרה להגיע לקהל יעד מה שיותר נרחב – לשדר עוצמה וביטחון לעם האיראני ולנסות להרתיע את ישראל ארה"ב והמערב. שמחאני לא נכנס לפירוט לגבי התגובה הצפויה של איראן למקרה שתותקף, אבל אם להיות ציניים – לפחות הוא שמר על כללי הקהילה של טוויטר.

ברמה האישית שמחאני רוצה למצב עצמו כאיש הקשוח של מימשל איראן ומי שנכנס לנעליו של הגנרל הרצחני והארכיטרוריסט המיתולוגי קאסם סוליימאני. שמחאני העלה מספר ציוצים אנטי ישראלים ופרו שיעיים בחודש האחרון וכולם הועלו במקביל במספר שפות, כולל בעברית לא קולחת.

איראן ממשיכה לאיים

לפני כשבוע דווח בארץ על התקציבים הנוספים שצפויים לקבל אישור בקבינט הביטחנוי בחודש הבא (נובמבר) ומיועדים בין היתר לרכישת מטוסים, כטב"מים לאיסוף מודיעין ותחמושת חדישה ומתוחכמת שנועדה לפגיעה במתקני הגרעין המבוצרים של איראן.

בחודש יוני האחרון איראן עצרה את השיחות עם המעצמות לגבי חידוש הסכמי הגרעין שנחתמו ב-2015 (JCPOA), ובמקביל ממשיכה לאיים ולהזכיר כי היא מעשירה אורניום ובונה תשתיות שיסייעו לה לקצר את משך הזמן שנדרש לייצור נשק גרעיני.

הרשויות בישראל הזהירו בחודשים האחרונים את נציגי המימשל האמריקאי כי אי לא יוותרו שום ברירות לישראל היא תיאלץ לפעול לבדה כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. כזכור, רק בשנה האחרונה היו מספר תקלות ואירועים במתקני הגרעין של איראן, שבוצעו על ידי המוסד – כך על פי חשדות, פרסומים בתקשורת האמריקאית ואף ההתפארות של גורמים ישראלים בכירים בהם יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר וראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו:

באפריל האחרון ארעה אותה 'תקלת חשמל' מיסתורית במתקן הגרעין החדש בעיר נתנז, בינואר לפני כן תקלה מיסתורית גרמה להשבתת פעילות התחנה הגרעינית בבושהר ותועדו עוד מספר אירועים חריגים כמו שריפות באתרים סודיים.

בינתיים איראן מגבירה את המאמצים שלה בכיוון התקדמות לעבר הקמת כורים גרעינים פעילים, ובתחילת החדש דובר נציבות האנרגיה של הפרלמנט האיראני מוסטפה נחאי, הודיע כי כור גרעיני איראני עובר הסבה מייצור מים כבדים למתקן מחקר לייצור אנרגיה בעיר אראכ.

 

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות