עולם

הריקבון והשחיתות של מדינת חיזבאללה נחשפים

פעולות השיקום בנמל בירות

השופט טארק ביטאר מוביל את החקירה לפיצוץ העז והמיסתורי בנמל ביירות בשנה שעברה, ומה שבעיקר נחשף במהלך החקירה הוא החסינות המערכתית הרקובה בלבנון, כאשר במקביל מתקיימות מחאות והפגנות במימון של חזבאללה ואמל נגד השופט ביטאר בניסיון ללחוץ ולהשפיע עליו.

ביום חמישי האחרון מחאה כזו של תומכי חיזבאללה הפכה למרחץ דמים, כאשר צלפים החלו לירות לתוך קהל המפגינים מגגות בניינים, מה שהפך לקרב בלב ביירות שנמשך יותר מארבע שעות ובמסגרות מתו 7 אזרחים ולוחמים.

 

רק בודדים בלבנון בכלל ציפו לפני יותר משנה, עם השקת החקירה לפיצוץ שעשה כותרות בכל העולם, כי בכירי ממשלה בלבנון יואשמו, לאור כוחה ומעמדה של ההנהלה הלבנונית שבמשך עשרות שנים התעלמה ואף ביטלה חקירות משפטיות שהיו אמורות להוציא מסקנות שליליות ותחייב אותם בלקיחת אחריות ומתן דין וחשבון לציבור.

ב-4 באוגוסט 2020, יותר מ-200 בני אדם מתו ועוד כ-6,500 נפצעו כאשר מאות טונות של דשן אמוניום חנקתי שאוחסן בנמל ביירות במשך שנים התפוצץ בעוצמה אדירה, פיצוץ שחירב אזורים מבירת לבנון ואירוע שממשיך לרדוף את המדינה השכנה שלנו מצפון. לבנון בשנת התרסקות כלכלית שהובילה 3/4 מהאוכלוסיה שלה לעוני ולפת לחם.

לפני 8 חודשים, בפברואר האחרון מונה ביטאר להוביל את החקירה אחרי התפטרות קודמו, השופט פאדי סוואן שעזב אחרי שהותיר אחריו פצצה בדמות אישומים ברשלנות פלילית של שלושה שרי ממשלת לבנון לשעבר )עלי חסן חלילף גאזי זייטר, יוסף פיניאנוס) ומעל כולם ראש הממשלה לשעבר חסן דיאב.

ביטאר ניסה להמשיך באותו הקו של קודמו, ואף הוסיף עוד שר לרשימת הנאשמים. הוא אף דרש לזמן לחקירה בכירים נוספים במערכת הפוליטית שאחראים על ביטחון הציבור, בהם ראש הביטחון הכללי עבאס איברהים, וראש ביטחון הפנים, טוני סאליבה, אך משרד הפנים והמועצה להגנת הביטחון העליונה דחו את הבקשות לזימוניהם לחקירה. לא רק שהשניים לא הופיעו לחקירות, הם פועלים במרץ כדי להציג את ביטאר כחוקר מוטה, לא ישר ולא אמין.

שיא ההתנגדות – מכיוון חזבאללה ונסראללה

העיכובים הרבים והדחיות השונות לצד שאר המקלות בגלגלי החקירה של ביטאר, הובילו לכך שבינתיים חקירת הפיצוץ הקטלני ממשיכה להתמסמס ועדיין אף אחד לא הורשע. בכירי המערכות הפוליטיות והביטחוניות בלבנון, חברי מפלגות שונות כולל גורמי חיזבאללה, ממשיכים לעשות דהלגיטימציה לשופט ביטאר ומנסים להעיף אותו מתפקידו כחוקר הפיצוץ.

מנגד, קורבנות הפיצוץ ופעילים בארגוני זכויות אדם שמים את יהבם על ביטאר ורואים בו את "התקווה האחרונה לצדק ולאחריות בזירה המקומית מול כוחות השלטון". איה מאג'זוב מארגון HUMAN RIGHTS WATCH אמרה לרשת אלג'זירה: "השופט ביטאר מתמודד לבדו מול כל הממסד הפוליטי שמעורב בפיצוץ בלבנון".

מבין כל המתנגדים לשופט ביטאר ולפעולות החקירה שלו, ההתנגדות העזה ביותר נרשמה מצד חזבאללה, שמואשמת כי היא מנהלת את לבנון ('מדינה בתוך מדינה'), ושכוחותיה חזקים יותר מכוחות הביטחון הלבנוניים הרשמיים. חיזבאללה נחשב כיום לגוף החזק ביותר מאחורי הקלעים בלבנון מבחינת סדר היום הפוליטי, הכלכלי ושולט בתחומי מחייה רבים.

מה שמעניין הוא שאף גורם חיזבאללה עדיין לא הואשם בידי השופט ביטאר. מנהיג החיזבאללה חסן נסראללה האשים את ביטאר שהוא מסמן מטרות פוליטיות וקרא ל"שופט כן הגון ושקוף". בחודש שעבר בכיר חיזבאללה איים על ביטאר במשרדו. בחיזבאללה חוששים כנראה מחשיפת האמת והקשר שלהם למאגרי האמוניום שהובילו לפיצוץ בנמל ביירות.

מאזג'וב הוסיפה בדבריה לאלג'זירה: "ברור שביטאר התקרב יותר מדי לאזור רגיש, ואנחנו לר יודעים מדוע חיזבאללה מובילה קמפיין נגדו. הם ממשיכים לטעון שהוא סימן אותם בעוד אף גורם שביטאר זימן לחקירה עד היום אינו חבר חיזבאללה".

דבר אחד ברור – עצם הנוכחות של השופט ביטאר חושפת עד כמה לבנון הפכה למדינה רקובה עם ממשלה מושחתת שהפכה לבת ערובה של ארגון חיזבאללה, כאשר לרשות השופטת אין שום מעמד עצמאי אלא היא כפופה לממשלה ולבכירי המערכת הפוליטית. רק לפני שנתיים היו מחאות נרחבות בלבנון נגד השחיתות של הממשלה ובדרישות לאחריות ולהתנהלות כלכלית פחות גרועה. בין היתר קראו המוחים אז לחקירה עצמאית של מערכת המשפט נגד פוליטיקאים ואנשי עסקים מושחתים.

הבלאגן בלבנון צפוי להימשך, כמו גם המשבר הכלכלי הגדול. איך יוצאים מזה והאם מערכה של חיזבאללה מול ישראל בנסיבות האלה היא בלתי נמנעת? אלה שאלות שקשה להשיב עליהן בשלב זה.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות