עולם

דונלד טראמפ מתכוון לרוץ שוב לנשיאות ב-2024

דונאלד טראמפ בעצרת באיווה

"אנחנו הולכים לקחת בחזרה את אמריקה", הצהיר דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר שהוחלף בידי ג'ו ביידן בבחירות בנובמבר האחרון. זה התרחש בעצרת ששברה את שיא הקהל לאירוע פוליטי במדינת אייווה וכללה 30-40 אלף איש בקהל. במשך קרוב לשעתיים(!) טראמפ נשא נאום פוליטי חריף מלא באנקדוטות מעניינות ופאנצ'ים מצחיקים ונראה אנרגטי, נחוש, חד ונלהב מתמיד. לא ברור מאיפה הכוחות העצומים האלה בגיל 75, אבל 'הזהוב הגדול' הבהיר שלמרות הלחצים הרבים עליו ולמרות הצנזורה החריפה נגדו, הוא כאן כדי לחזור.

במהלך העצרת טראמפ חזר על טענותיו שהבחירות האחרונות זויפו ונגנבו ממנו כשהוא מזכיר את כל האנומליות בבחירות האחרונות ומפרט את הטענות לאי סדרים שטויחו ולא נחקרו, לטענתו. "הדמוקרטים ניצלו את הקורונה כדי לרמות בבחירות", אמר טראמפ והזכיר כי הבחירות האחרונות הן "השקר הגדול", שכמובן אסור לדבר עליו בערוצים וברשתות החברתיות בלי להיות מצונזר ולהיות מתויג כשקרן וקונספירטור. "ההבדל ביני לבין הילארי ב-2016 הוא שהיא הודתה בהפסד שלה, אני אף פעם לא הודיתי בהפסד שלי", אמר טראמפ לקול תשואות הקהל שקרא: "טראמפ ניצח, טראמפ ניצח".

טראמפ, שאמנם הפסיד בבחירות הכלליות אבל ניצח במדינת אייווה את ביידן לפני שנה בהפרש של יותר מ-8%, הודיע על תמיכתו הבלתי מעורערת בסנאטור הרפובליקני הוותיק של מדינת אייווה צ'אק גראסלי שהצטרף אליו לבמה, וגם כלפי מושלת אייווה קים ריינולדס וגורמים פוליטיים נוספים שכיבדו את נוכחותם בעצרת.

למרות המהומות בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר שהובילו להתרחקות מטראמפ והוקעה שלו מצד רבים ממובילי המפלגה הרפובליקנית, הפופולאריות שלו עדיין גדולה מאוד ולא מסתמנת לו כרגע תחרות ממשית בקרב הרפובליקנים אם אכן יחליט לרוץ שוב. גם סוכנויות ההימורים מראות כי יש לו את הסיכויים הגבוהים ביותר להיות המועמד הרפובליקני ואף לזכות שוב בנשיאות. וזאת חרף התקפות בלתי פוסקות מצד התקשורת ואנשי המפלגה הדמוקרטית.

לעשות את אמריקה גדולה שוב, שוב

טראמפ מנה את ההישגים הבולטים בקדנציה שלו כנשיא ולא הפסיק לתקוף בביקורת חריפה את הנשיא ג'ו ביידן, המימשל שלו ואת המפלגה הדמוקרטית ש"מרסקת את המדינה שלנו לחתיכות", לדבריו. טראמפ הזכיר את הנסיגה המבישה מאפגניסטן, אותו הוא כינה "הרגע המביש ביותר שידעה ארה"ב", ואף הסביר איך כיצד צריך לנהוג אחרת ומה הוא היה עושה אילו היה עדיין נשיא. טראמפ הזכיר את כמויות השיא של מסתננים שפולשים לארה"ב דרך הגבול הדרומי ותהה אם מדובר בחוסר יכולת או בסיבה אידיאולוגית ובכוונת מכוון.

הנשיא הקודם גם תקף קשות את המדיניות הכלכלית של מימשל ביידן והזכיר כי בשבוע האחרון כמות המתים מקורונה ב-2021 בארה"ב עברה את כל כמות המתים במדינה מקורונה ב-2020, בשנת הנשיאות האחרונה שלו. "דמיינו שאני הייתי הנשיא עכשיו עם הנתונים האלה מקורונה ומה התקשורת היתה עושה לי", אמר טראמפ שכהרגלו טען לרדיפה פוליטית ומשפטית כלפיו מצד הדמוקרטים ולא הרפה מהתקשורת הממסדית אותה הוא מכנה "פייק ניוז". דווקא לנושא חובת החיסונים שהולכת ותופסת תאוצה בארה"ב, הנשיא ה-45 של ארה"ב לא התייחס כלל.

כמו תמיד אצל טראמפ, היו דאחקות, היו אי דיוקים לא מעטים, השפה היתה בוטה וישירה וניכר שהוא לא הפך במילימט ליות פוליטיקלי קורקט ביחס לעבר. להיפך. רגעים מצחיקים כאמור לא חסרו, כולל השתעשעות של טראמפ לגבי סיסמת הבחירות שלו ל-2024, כשהוא טען כי הוא כנראה יילך שוב, כמו ב-2016, על "לעשות את אמריקה גדולה שוב" אבל הודה שאולי זה יהיה "לעשות את אמריקה גדולה שוב, שוב".

עדיין מחכים להכרזה רשמית

בכל מקרה הכיוון ברור וניכר כי טראמפ מרגיש מצוין לאור סקרי דעת הקהל האחרונים. לפי סקר של העיתון דה מואן רג'יסטר בשיתוף חברת מדיאקום אייווה פול, טראמפ נהנה כרגע משיא הפופולאריות שלו אי פעם באייווה עם 53% תמיכה ובקרב רפובליקנים יש לו 91% תמיכה – משמע לא כדאי לפוליטיקאים מקומיים לצאת נגדו אלא במקום זאת כדאי להם לקבל את ברכתו. טראמפ ידע כהרגלו להתחנף היטב לקהל המקומי – החמיא לקבוצת הפוטבול של אוניברסיטת אייווה שניצחה שעה קלה לפני העצרת במשחקה, וטען כי אייווה צריכה להמשיך להיות המדינה הראשונה בארה"ב שבה נערכים פריימריס לפני הבחירות.

 

 

התקווה הגדולה של טראמפ היא כי בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר 2022 הרפובליקנים שתומכים בו ישיגו מחדש רוב בקונגרס ובסנאט. "אנחנו חייבים לשלוח לשמאל הרדילקי מסר שהם לעולם לא ישכחו", הוא אמר והקהל הנלהב השיב בקריאות "USA".

כשנותרו שלוש שנים וחודש עד הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר 2024, עדיין אף אחד לא הכריז רשמית על מועמדותו לנשיאות, כאשר בין המועמדים לעשות כן נמצאים ניקי היילי, שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר, סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו, הסנאטור טד קרוז ואחרים.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות