עולם

צדק חברתי או קומוניזם? ניו יורק חותכת חזק שמאלה

בתי הספר בני יורק. רוב היספאני ושחור, שלא מתבטא בתכניות המצוינות

בתי ספר בניו יורק יבטלו תכניות לימודים מיוחדות לתלמידים מחוננים ומצטיינים עד סתיו 2022, עוד פחות משנה. במקום תכניות אלה יאמצו בתי הספר מודלים מכילים יותר של למידה מואצת, כך הכריז שלשום (יום שישי) ראש עיריית ניו יורק היוצא ביל דה בלאזיו.

במסגרת התכנית שמקדמת מחלקת החינוך בעיריית ניו יורק, בתי ספר יבטלו החל משנת הלימודים הבאה את מבחני הכניסה לילדים בני ארבע שנוהגים כיום למיין אותם לתכניות למחוננים.

תכניות מצוינות בוחרות מדי שנה 2,500 ילדים מתוך 65 אלף בניו יורק שבה נמצאת מערכת בתי הספר הגדולה בארה"ב. "הגישה החדשה שלנו תהיה הרבה יותר מכילה", אמר דה בלאזיו בראיון לערוץ WNYC והוסיף, "נגיע לעוד עשרות אלפי ילדים באמצעות מודל של למידה מואצת". דה בלאזיו סיכם: "העידן בו שופטים ילדים בני 4 על בסיס מבחן אחד בא לקיצו, לכל ילדי ניוק מגיעה ההזדמנות לממש את הפוטנציאל המלא שלו והמודל השוויוני החדש הזה נותן להם את ההזדמנות הזו".

כמו עניינים רבים בניו יורק ובאזורים רבים שנמצאים תחת שליטת המפלגה הדמוקרטית, המטרה המוצהרת היא להביא ליותר שוויון וקידום השחורים וההיספאנים. הביקורות על תכניות המצוינות לילדים היא שהן מעדיפות תלמידים לבנים ואסיאתיים ומנציחים את ההפרדה הגזעית, אולם משפחות רבות, במיוחד מקרב הקהילה האסיאתית, נלחמו לשמר את התכניות הקיימות. לטענת משפחות אלה, תכניות ההצטיינות סייעו להעניק הזדמניות חינוכיות לילדיהם והרימו אותם מעוני לחיים טובים.

"התכנית החדשה תפגע בעיקר במשפחות שאין להם הרבה אמצעים ואין להם גישה לבתי ספר פרטיים ושלא יכולים להרשות לעצמם לעזוב את ניו יורק להזדמנויות חינוכיות טובות יותר עבור הילדים", אמר דונגהוי זאנג שהתמודד לעיריית ניו יורק בבחירות האחרונות והפסיד.

האחראית על החינוך מטעם מועצת עיריית ניו יורק, מיישה פורטר, כינתה את ההודעה של דה בלאזיו "הבסיס לתכנית אב שתיבנה במהלך החודשים הקרובים", שהם גם החודשים האחרונים שלו בתפקיד לפני שיעזוב. בחודשיים הקרובים צפויים גורמי עיריית ניו יורק ליצור קשר עם קהילות מקומיות במטרה להשלים את התכנית, לשפר אותה ולהפוך אותה ליותר מקוצעת. לדבריה של פורטר, המורים יקבלו הוראה נוספת ומשלימה לזהות תלמידים מחוננים או בעלי כישרונות מיוחדים ולספק עבורם הדרכה אישית בתחומים שונים דוגמת תכנות מחשבים, רובוטיקה, ארגון קהילתי ועוד.

בתי הספר הציבוריים בניו יורק נחשבים לסמל להפרדה גזעית ולחוסר שוויוניות, כאשר השחורים וההיספאנים מהווים כשני שליש ממיליון התלמידים במערכת בתי הספר הציבוריים אולם הם מהווים במקביל רק רבע מהם התקבלו לתכניות מצוינות, ועניינים ונתונים שכאלה חיזקו את התפיסה כי ישנה 'גזענות ממסדית' בארה"ב.

בחודש הבא, נובמבר, ייערכו בחירות לראש עיריית ניו יורק כאשר המנצח צפוי להיות אריק אדמס הדמוקרטי. דובר הקמפיין שלו הוציא הודעה זהירה כי "אדמה יעבור על התכנית וידאג לצרכים של התלמידים וההורים". לעומתו קרטיס סליווה, המועמד חסר הסיכוי מטעם הרפובליקנים לראש העיר, קרא להודעה של דה בלאזיו 'מבישה' וטען כי אם ייבחר יחזיר מיד את תכנית המצוינות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות