טכנולוגיה, עולם

עשור למותו של סטיב ג'ובס: מהי באמת המורשת שלו?

פסלון של מייסד אפל, סטיב ג'ובס. מה זוכרים ממנו עשור אחרי מותו?

אתמול (יום ג') ציינו עשור למותו של אחד מהאנשים החשובים, ויתכן מאוד החשוב מכולם, בדור האחרון. סטיב ג'ובס, ממייסדי אפל וממציא המסמארטפון, מת ב-5 באוקטובר 2011 בגיל 56 אחרי מאבק בסרטן הלבלב. בצירוף מקרים היסטורי פרנסס האוגן, עובדת פיייסבוק לשעבר, העידה בשימוע בסנאט על ההשפעות וההשלכות של המדיה החברתית שכמובן לא היו דומים אלמלא הסמארטפון.

אפל ציינה את מותו של החלוץ הטכנולוגי כשהקדישה לכבודו את כל עמוד הבית של החברה וכלל גם דברי הלל ושבח למהפכן הטכנולוגי. בנוסף לכך אפל שיחררה אתמול סרטון מלא בציטוטים ודברי חוכמה של ג'ובס, אותם נשא בנאומים המפורסמים שלו בעת השקת האייפון ומוצרים נוספים של החברה.

 

בין השאר הופיע קטע מנאום של ג'ובס בו הוא אומר: "החיים יכולים להפוך לגדולים הרבה יותר ברגע שאתה מגלה עובדה אחת – כל הסביבה שלכם שאתם מכנים 'חיים' הומצאה על ידי אנשים שלא היו חכמים יותר מכם, ואתם מסוגלים לשנות זאת, להשפיע על כך ולבנות את הדברים שלכם שאנשים אחרים יוכלו להשתמש בהם".

בהודעה הרשמית של אפל נכתב: "מכל הכישורים של סטיב, הכוח הכי מרשים וממושך שלו היה כמורה. הוא לימד אותנו להיות פתוחים ליופי של העולם, להיות סקרנים לגבי רעיונות חדשים, להסתכל מעבר לפינה הקרובה והכי חשוב להישאר צנועים. יש דברים רבים שאנחנו רואים דרך העיניים שלו, אבל הוא לימד אותנו גם לדאוג לעצמנו. סטיב נתן לנו ציוד כדי לחיות והוא שירת אותנו היטב… גם בשנות הסבל האחרונות שלו, סטיב מעולם לא איבד אמון ביופי של הקיום".

מנכ"ל אפל טים קוק, שנבחר בידי ג'ובס להחליף אותו, גם הוא הרעיף מחמאות: "השנה הזו יותר מבכל שנה אחרת, קיבלנו תזכורת להשלכות העמוקות שיש למוצרים שלנו על העולם. אני מרגיש כה בר מזל מכך שאנחנו מבלים את זמננו ביצירת כלים חדשניים שמקשרים בין אנשים, נותנים להם השראה לחשוב אחרת ומעצימים אותם להשפיע על העולם. הייתי רוצה שסטיב יהיה כאן כדי לראות את הדרך בה הרוח שלו חיה…"

 

עד היום סטיב ג'ובס נחשב לגאון ענק ובעל חזון שהשפיע בצורה מהותית על הקהילה הטכנולוגית, אולם כיום יש גם עננה שאופפת את מורשתו: גם ברמה העקרונית – רבים שמודעים להשפעות הטכנולוגיות שיכולות להיות הרסניות וממכרות, על "קץ עידן הפרטיות", על הפיכת בני האדם ל"זומבים של מסכים". הסמארטפון שינה מהיסוד את האנושות – אמנם הוא הקל על בני האדם ונתן להם המון פתרונות ויתרונות, אבל אי אפשר להתעלם מכל "תופעות הלוואי" הטכנולוגיות וגם השימוש לרעה שנעשה בו בידי ארגוני טרור, רשתות פדופילים ועוד גורמים בזויים.

הבת של ג'ובס לא מפסיקה לטנף על אביה

מעבר לדיון הטכנולוגי, ישנה גם הרמה האישית – הסגנון הניהולי והחיים האישיים של ג'ובס לא היו חפים מבעיות, כפי שכבר תועד בספרדים, הסרט 'ג'ובס' לצד סרטים דוקומנטריים ותחקירים, אולם מי שמטנפת עליו הכי הרבה היא הבת המרדנית שלו, ליסה ברנן-ג'ובס, שלא מפסיקה בשנים האחרונות לתאר את היחסים המתוחים בינה לבין אביה.

היחסים המתוחים בין ליסה לסטיב תועדו בצורה משמעותית בסרט של הבמאי הבריטי דני בויל ב-2015 בכיכובו של מייקל פאסבנדר. בנוסף, ליסה אף הוציאה ספר זכרונות בו חשפה כי אביה דחה אותה במשך שנים והתכחש לאבהותו, גם כאשר בדיקות DNA הוכיחו כי היא הבת שלו, וציינה כי התייחס אליה באכזריות. אחד הסיפורים שלה כאשר היתה ילדה רק בת 9 ושאלה את סטיב אם היא תוכל לקבל את רכש הפורשה שלו אחרי שיימאס לו. "את לא מקבלת כלום, את מבינה? כלום לא תקבלי".

 

https://twitter.com/mrwtffacts/status/1445378630931075080

ליסה אף טענה כי בהיותר נערה מתבגרת היא גרה עם אביה שסירב לסדר את החימום בבית ואת מדיח הכלים. לטענתה, סטיב מיאן לשלם את שכר הלימוד שלה בהרווארד בשנה הראשונה ומי שנחלץ לעזרתה לתשלום לימודיה היו השכנים העשירים, שחיכו במשך מספר שנים עד שסטיב החזיר להם את כספם. ליסה אף תיארה בראיון ל'גרדיאן' הבריטי ב-2018 את אביה כאדם מוזר שגרם לאי נעימות. "אפילו בגיל 8 הייתי מודאגת לגביו וחשבתי האם הוא בסדר למען השם. אנשים שכחו שהוא לא הי המצליח כשגדלתי והוא המשיך לנסות ולהיכשל".

כן, בהחלט ניתן לזהות מידה רבה של התבכיינות וקנטרנות בטענות של ליסה, ויהיו רבים שדווקא יטענו לזכותו סטיב כי זה דווקא ראוי שאדם כה מצליח ועשיר לא יפליג במתן פריבילגיות עודפות לילדיו אלא ילמד אותם להצליח בזכות עצמם ולהיות עצמאיים. בסוף מה שצריך להבין שככל הנראה מדובר במרמור כלכלי של ליסה שנוגע לירושה של אביה.

 

בעת מותו של ג'ובס לפני עשור, שוויו הוערך ב-10.5 מיליארד דולר, סכום שהוענק בירושה לאשתו לורן פאוול-ג'ובס, שכיום שווה 22 מיליארד דולר. אולם ליסה ברנן-ג'ובס ושלושת ילדיו הנוספים של ג'ובס לא יזכו לרשת במלואו את ההון הרב שצבר אביהם, אלא במקום זאת זכו למיליוני דולרים בודדים, ואין להם זכות על שאר הירושה ולאן הכספים האלה יוקצו

ליסה טענה בראיון לניו יורק טיימס בשנה שעברה כי היא ובעלה (שמת בינתיים) "אינם מאמינים בבניית עושר מהדור הקודם", ולטענתה היא ירשה את עושרה מבעלה. היא אף טענה כי אם היתה מקבלת סכום ירושה גדול היתה תורמת לקרן של ביל ומלינדה גייטס, החלטה מעניינת נוכח היריבות המפורסמת בין ג'ייטס מייסד מייקרוסופט לבין אביה.

בניגוד לליסה, שאר שלושת ילדיו של ג'ובס מתגאים באביהם ולא מלכלכים עליו. אחת מהם היא איב שלפני מספר ימים עלתה על המסלול לראשונה כדוגמנית בשבוע האופנה של פריז והזכירה לכולם כמה סטיב ג'ובס אהב כל דבר יפה בעולם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות