עולם

מדוע זינקו רכישות בדיקות PCR בווהאן חצי שנה לפני הקורונה?

אזרחים בסין ממתינים לבדיקת קורונה

פרסום סנסציוני באתר 'ניקיי אסיה' היפני חשף כי לפי חברת אטבחת הסייבר האוסטרלית 'אינטרנט 2.0', היה זינוק בכמות רכישות בדיקות PCR במחוז חוביי בסין, כחצי שנה לפני הדיווח על מקרה קורונה ראשון שיצא מבירת המחוז ווהאן.

לפי הדוח, ממשלת מחוז חוביי חתמה על חוזה בגובה 67.4 מיליון יואן – כ-10.5 מיליון דולר על בדיקות PCR – פי שניים ביחס לשנת 2018, כאשר הזינוק ברכישות החל להתרחש כבר בחודש מאי. חברת 'אינטרנט 2.0' אספה וניתחה דאטא מאתר שאוסף מידע על הצעות לרכש ציבורי בסין. הצוות האנליטי, שניתח וחשף את המידע, כולל עובדים לשעבר מסוכנויות הביון בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ומדינות אחרות.

https://twitter.com/disclosetv/status/1445120817457778695

יש גם פירוט של היעדים עבורם הוזמנו בדיקות PCR, ולפי הפירוט אוניברסיטאות בווהאן הכפילו את כמות הבדיקות המוזמנות לכמות של פי חמישה ביחס למרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעתן ופי עשרה ממעבדות לניסויים בבעלי חיים. לעומת זאת, בתי החולים רכשו 10% פחות בדיקות. ושימו לב לזה: נתוני הרכש החודשיים מראים עלייה בולטת בהזמנות בחודש מאי מצד המרכז לבקרת מחלות ומניעתן ומצד צבא סין ("הצבא לשחרור העם").

בדברי הסיכום של הדוח, כותבים האנליסטים: "אנחנו מאמינים שההוצאות המוגברות בחודש מאי מעידים כי מדובר בתאריך המוקדם ביותר להדבקה אפשרית".

"בטוחים כי המגפה החלה הרבה יותר מוקדם מאשר סין דיווחה עליה"

זינוקים חדים ברכישות בדיקות PCR ארעו גם בין חודשים יולי לאוקטובר, במיוחד מאוניברסיטת ווהאן למדע וטכנולוגיה. המוסד הוציא 8.92 מיליון יואן (כמיליון דולר) על בדיקות  PCR ב-2019, פי שמונה ביחס ל-2018. בדו"ח מסבירים כי "האוניברסיטה, בתי החולים המקומיים ורשויות בריאות הציבור משחקים תפקיד מרכזי בתגובה להתפרצויות של מחלות חדשות".

הדו"ח הזה דוחף סיכה נוספת בבלון הקו הרשמי של סין הנוגע למקור נגיף הקורונה – עניין שגרם למתיחות בין סין לארה"ב ולמדינות נוספות. משרד החוץ הסיני, כצפוי, מכחיש וטוען כי ממצאי הדו"ח אינם מדויקים.

 

יש לציין כי בדיקות PCR נועדו במקור לאיתור נוכחות של רצף גנטי מסוים בדגימה ויש להן יישומים מעבר לבדיקות קורונה, אולם הדו"ח האוסטרלי טוען כי העליה החריגה בכמות הזמנת הבדיקות האלה עלול להעיד או לאותת על מודעות למחלה חדשה קשה שמתשפטת בווהאן, בירת מחוז חוביי.

ולסיכום החוקרים בדו"ח קובעים במילים ברורות וחדות: "אנחנו מעריכים במידה רבה של ביטחון כי המגפה החלה הרבה יותר מוקדם מאשר סין דיווחה על הקורונה לארגון הבריאות העולמי".

משרד החוץ הסיני חולק על הממצאים, ודובר מהמשרד אמר לרשת בלומברג כי "מדובר בעוד מחקר מפוקפק שמצטרף לאחרים לגבי מקור הקורונה. עקבות הנגיפים היא סוגיה מדעית רצינית שצריכה להיות מטופלת בידי מדענים". בנוסף למאמצי משרד החוץ הסיני, המשרד לענייני מידע מטעם מועצת המדינה של סין, פרסם "ציר זמן ברור ועובדות ברזל" על פעולות סין במאבק נגד קורונה שמתאר את מאמציה להילחם במגיפה.

 

האם בכלל יהיה מי שידרוש לחקור?

ארה"ב וסין היו ביחסים מתוחים בעידן מימשל טראמפ בנוגע למקור התפרצות הקורונה, אולם מאז חילופי הממשל בארה"ב הלחץ על הסינים פחתת משמעותית, ובין היתר מזכירות המדינה סגרה חקירה למקור התפרצות הנגיף ובחודש שעבר (אוגוסט) סוכנויות הביון של ארה"ב הסירו את הלחץ מסין כשטענו כי אין להן ודאות לגבי מקור התפרצות הקורונה.

סין דיווחה כי מקרה הקורונה הראשון בה אותר ב-8 בדצמבר 2019 והנגיף היא תוצאה של הדבקת עטלף מקרית, אולם במקביל עלו טענות רבות כי הקורונה דלפה ממעבדת מחקר בווהאן. תמונות לווין מבית החולים בווהאן הראו זינוק בפעילות ובכמות האנשים והמכוניות החונות בבתי החולים כבר באוגוסט 2019 לפי מחקר של חוקרים מהרווארד שפורסם בשנה שעברה. בנוסף לכך, מדענים בכירים פרסמו בשנה האחרונה מחקר שטען כי הקורונה הונדסה על ידי בני אדם.

"סין לא שיתפה מידע שימושי בנוגע למקור התפרצות הקורונה", טוען דייויד רובינסון, אחד ממחברי הדו"ח האוסטרלי החדש, "אפס שקיפות הובילה לעלייתן של תאוריות, היפותזות ומידע מפוברק, וגרמה לכאב לב עבור הקורבנות".

השאלה שנשאלת כעת היא האם הדו"ח האוסטרלי החדש יגרום למדינות שנפגעו מהקורונה ללחוץ שוב על בייג'ינג או שהם ימשיכו לקבל את גירסת הסינים ולהימנע משאלות קשות.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות