עולם

תאונה או רצח? מה גרם למותו של האמן השבדי ש"לעג" למוחמד

הקריקטורה לארס וילק. הראש של מוחמד על כלב

לארס וילקס מת אתמול (א') בגיל 75, מוות שמעציב רבים אבל גם משמח רבים בעולם.למה?

 וילקס היה צייר שבדי אלמוני עד שנת 2007, אולם אז בין רגע שמו הפך למפורסם בכל העולם באירוע ששינה את חייו: וילקס צייר סקיצה לקריקטורה מתריסה שפגעה ברגשותיהם של מוסלמים רבים – ציור של הנביא מוחמד עם גוף של כלב. כלבים כזכור נחשבים לחיה טמאה בקרב קנאים מוסלמיים ובמדינות מוסלמיות ישנם חוקים שאוסרים על תיאור של הנביא מוחמד, כולל תיאורים חיוביים ומחמיאים, וזאת מחשש מונותאיסטי כי דבר כזה עלול להוביל לעבודת אלילים.

האיור השערורייתי של מוחמד עשה כותרות בכל העולם והוביל לכך שראש ממשלת שבדיה פרדריק ריינפלט זימן אליו שגרירים מ-22 מדינות מוסלמיות בניסיון להרגיע את הרוחות.

מאז אותו איור, וילקס נאלץ לחיות תחת אבטחה משטרתית צמודה, תוך שהוא זוכה להמון איומי רצח, ארגון אל-קאעדה אף הודיע כי דמו של וילקס מותר והציע פרס על ראשו בגובה 100 אלף דולר. בשנת 2010 שני גברים ניסו לשרוף את ביתו של ווילקס בדרום שבדיה. בשנה שעברה אישה מפנסילבניה אף הודתה באשמה כי תכננה להרוג אותו.

בשנת 2015 ארע מתקפת ירי על אירוע בו השתתף וילקס בקופנהאגן, דנמרק –" דיון על חופש הביטוי". במאי קולנוע מת כתוצאה מהמתפקה כאשר ווילקס ועיתונאים הניחו כי מטרת המפגע היתה להתנקש בו.

בחזרה למותו של ווילקס אתמול – הסיפור המעניין נוגע לנסיבות מותו. הסיבה הרשמית היא תאונת דרכים, כאשר לפי הדיווחים בשבדיה משאית התנגשה ברכבת שיטור אזרחי שבתוכו נסע וילקס עם שני שוטרים שאבטחו אותו. סוכנות הידיעות השבדית  טי.טי דיווחה כי בת זוגו של האמן, דאגנס נייהטר, אישרה את דבר מותו.

כעת התאונה המיסתורית נחקרת בידי הרשויות בשבדיה, והשאלה הגדולה נוגעת לגבי נהג המשאית, והאם היתה כאן תכנית רצח/חיסול מתוחכמת ומתוכננת שהוצאה לפועל. המשטרה טוענת נכון לעכשיו כי אין שום עדויות למעורבות אנשים נוספים מלבד נהג המשאית וכעת ייחקר הרקע של הנהג והאם פעל במזיד ורצח או שמדובר בשגגה מצערת.

וילקס התפרסם לראשונה בשבדיה עוד לפני קריקטורית מוחמד שהפכה אותו למפורסם בכל העולם. זה קרה בעקבות השערוריה הראשונה שבה היה מעורב – כאשר עיצב פסל מעץ סחף בשמורת טבע בדרום שבדיה ללא אישור, מה שהוביל למאבק משפטי ארוך. וילקס נקנס אולם הפסל הייחודי שלו – שמשלב עצים בסדר כאוטי והרמוני גם יחד ומוצב על חוף הים הבלטי – מושך עשרות אלפי מבקרים מדי שנה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות