כללי, עולם

ההתחייבויות של איראן לא מחזיקות מעמד יותר משבועיים

ראיסי, נשיא איראן נשיא אירן אבראהים ראיסי

איראן הודיעה אתמול (שלישי) כי היא דוחה את דרישת ארה"ב לאפשר גישה לאתרים הגרעיניים עבור פקחי האו"ם, כך דיווחה סוכנות רויטרס. איראן אף עלתה להתקפה והתגרות במימשל ביידן כשטענה כי לוושינגטון אין סמכות לדרוש כניסת פקחים לאתרים כל עוד לא מגנים שם את מתקפת שריפת המתקן, כך מדווח בתקשורת האיראנית.

"מדינות שלא גינו את פיגועי הטרור נגד האתר האיראני אינן ראויות לתת הערות לגבי פקחים באתר", אמר ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי, שמשמש גם כסגן נשיא איראן, אמר במהלך ביקור במוסקבה, כך דיווחה סוכנות החדש הרשמית של איראן אירנ"א. במהלך הביקור נועד אסלאמי עם מנכ"ל החברה הרוסית הלאומית לעניינים גרעיניים 'רוסאטום' והשניים שוחחו על שיתוף פעולה בין רוסיה לאיראן בתחום האנרגיה הגרעינית.

ארה"ב הודיעה ביום שני כי על איראן לאפשר לסוכנות האנרגיה האטומית להתקין מחדש מצלמות במפעל לייצור צנטריפוגות הפועל בעיר קראג' וכן להפסיק למנוע מפקחי האו"ם גישה לאתר בו פועלות צנטריפוגות, כפי שהוסכם לפני שבועיים, ואם לא כן תהיה תגובה נגד דיפלומטית שתובל דרך ראשי הסוכנות לאנרגיה אטומית. "אנו קוראים לאיראן לספק לסבא"א את הגישה הדרושה בלי דחיות נוספות", אמרו נציגי ארה"ב למועצת מנהלי סבא"א, "אחרת נדאג שתהיה תגובה הולמת".

סבא"א טוענת כי איראן אפשרה, כפי שסוכם לפני שבועיים, לפקחי הסוכנות להחליף כרטיסי זיכרון ברוב הציוד האיראני, אולם לא אפשרה לבצע זאת במפעל לייצור רכיבי צנטריפוגות בעיר קראג'. "החלטתה של ​​איראן שלא לאפשר גישה למפעל בקראג' מנוגדת לתנאים שהוסכמו עליהם במסגרת ההצהרה המשותפת שפורסמה ב-12 בספטמבר", הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

https://twitter.com/AdamMilstein/status/1442961120675778561

המתיחות שלפני הסכם גרעין חדש?

האתר במתחם 'טסה' בעיר קראז', מייצר רכיבים עבור צנטריפוגות, מתקנים שנועדו להעשרת אורניום, ונפגעו במתקפת סייבר מפורסמת שיוחסה לישראל בחודש יוני האחרון. איראן בתגובה מחקה את חומרי הצילום של מצלמות המעקב אחר המתקן והשמידה את ציוד הצילום, לאור חשד שהמוסד נעזר בהן במשימה הנועזת.

לפני שבועיים איראן התירה לפקחי סבא"א לבחון את האתרים הגרעיניים והציוד הגרעיני במדינה, מה שנחשב כפריצת דרך במסגרת השיחות להסכם הגרעין החדש עם איראן, אליו מנסים לדחוף מימשל ביידן ומובילות האיחוד האירופי. אולם כבר כעת האיראנים לא עומדים בהתחייבויותיהם. כעת מימשל ביידן מבקש מסין לצמצם את רכישת הדלק מאיראן כדי לנסות להחזיר את האיראנים לשולחן המו"מ.

נוכח המאמצים לחידוש השיחות להסכם הגרעין והאיתות של מנהיגי איראן כי הם נכונים לשבת שוב למשא ומתן, רבים רואים במה שמתרחש כעת כמתיחות שלפני הסכם הגרעין החדש. איראן מערימה קשיים על פקחי האו"ם ומשדרת תקיפות כי היא בוחנת עד כמה נואש המימשל האמריקאי ועל מה הוא מוכן לוותר בדרך להסכם הגרעין החדש. זאת לאחר שבמהלך האספה הכללית של האו"ם אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "אנחנו מעוניינים בפיתרון דיפלומטי ומוכנים לחזור להסכם הגרעין אם איראן תעשה זאת גם כן".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות