עולם

זכרונות מ-2015: האם אירופה תסכים לקלוט פליטים אפגנים?

שדה התעופה בקאבול

בימים האחרונים נערכות ארה"ב, בריטניה וגרמניה לסיום מבצע הוצאת כוחותיהם מאפגניסטן, לרבות אזרחים, בני ברית אפגנים ופליטים. זאת בעקבות השתלטות הטאליבן על אפגניסטן, הפיגועים בשדה התעופה בקאבול והדד-ליין שהציב הטאליבן עד סוף אוגוסט.

בריטניה ומדינות האיחוד האירופי כבר השלימו את מלאכת הפינויים בימים חמישי ושישי האחרונים, כאשר האיחוד האירופי חילץ מעל 400 אנשי צוות שעבדו במשלחת האירופית בקאבול, ובני משפחותיהם. סוכנות רויטרס דיווחה כי הטאליבן הודיע לגרמניה שאפגנים עם מסמכים חוקיים יהיו רשאיים לעזוב את המדינה בטיסות מסחריות גם אחרי הדד-לייין שיחול מחר (יום ג', 31 באוגוסט).

אירופה עדיין זוכרת בכאב את משבר ההגירה הקשה של 2015, כאשר בצל איום דאע"ש נכנסו לאירופה קרוב ל-1.5 מיליון מבקשי מקלט באותה שנה, יותר ממחציתם סורים ועיראקים שברחו משלטון דאעש וגם מאות אלפי אפגנים. אותו גל הגירה ופליטים מאסיבי, הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השניה, הגביר מתיחות חברתית במדינות רבות באירופה ובעיקר העצים את הקיטוב בין מדינות, כמו גרמניה שבדיה ואוסטריה, שדחפו לקבלת הפליטים והמהגרים וליישובם ברחבי אירופה לבין מדינות שלא הסכימו לקלוט מיכסות פליטים, בעיקר מדינות דרום אירופה והבלקן. המתיחות אף גרמה למדינות מסוימות להציב מחסומים וכוחות ביטחון בגבולות.

כעת אותם קולות חוזרים על עצמם ואירופה שוב בסכנת מתיחות והתפוררות היחסים הפוליטים סביב סוגיית הפליטים והמהגרים האפגנים. הסיטואציה רגישה במיוחד נוכח קיום בחירות בכמה מדינות חשובות, כולל גרמניה בחודש הבא (ספטמבר 2021) וצרפת באפריל 2022. מועמדי הימין הפופוליסטי במדינות אלה ואחרות, הודיעו על התנגדותם לקליטת אפגנים ומנסים להעלות את הנושא על סדר היום הפוליטי, מתוך הנחה שלציבור במערב אירופה נמאס לקלוט ולדאוג לזרים במקום לטפל ולסייע לאזרחים.

ראש ממשלת סלובניה, יאנז' יאנשה, שמכהן כנשיא האיחוד האירופי עד דצמבר הקרוב, אמר לפני מספר ימים: "האיחוד האירופי לא יפתח צוהר הגירה הומניטרי לפליטים אפגניים ולא יאפשר למשבר הפליטים של 2015 להתרחש שוב". דברים ברורים וחדים, רק שספק אם כל מדינות האיחוד האירופי מיישרות קו לצלילים האלה, שנשמעים שונים מאוד מנאום הזמנת הפליטים של אנגלה מרקל לפני שש שנים.

סלובניה מברכת על קליטת חמישה פליטים אפגנים

מחר, יום שלישי 31 באוגוסט, תתקיים פגישה חשובה בין 27 שרי הפנים של האיחוד האירופי, שיבהירו את עמדותיהם ביחס לסוגיית הפליטים האפגניים, ומספר ימים לפני כן ראש ממשלת סלובניה, שיזם את הפגישה, כבר מנסה לקבוע את הטון של הפגישה. יאנשה הוסיף בציוץ בטוויטר כי "סלובניה תסייע רק לאנשים שסייעו לנו במהלך המבצע של נאט"ו". בציוץ אחר כתב יאנש כי "זו לא המשימה והאחריות של האיחוד האירופי וסלובניה לעזור ולשלם עבור כל האנשים שבורחים ממדינותיהם על פני כדור הארץ, במקום שיילחמו על מדינותיהן".

הצפי הוא כי עד אמצע ספטמבר מספר מדינות מובילות באיחוד האירופי יודיעו כי הן מתחייבות לקלוט פליטים אפגניים, זאת לאחר שהנציבות האירופית קראה למדינות החברות באיחוד להציג את התחייבותיהן עד ליעד זה שיחול בעוד כשבועיים. הבטחות ספציפיות ומכסות מפורטות של פליטים אפגניים. אתגר לא פשוט, בהתחשב בכך שהנתונים על כמות הפליטים מאפגניסטן עדיין רק בשלבי עיבוד ורחוקה מלהציג את התמונה המלאה.

סלובניה הודיעה כי שמחה ומברכת על קליטתם של חמישה פליטים אפגניים שעבדו עבור הצבא הסלובני במהלך משימותיו באפגניסטן במסגרת כוחות נאט"ו. פולין וליטא אטמו לאחרונה את הגבולות שלהן מחשש שבלארוס העוינת תמשיך להציף אותן בפליטים כדי לזרוע אי שקט ומתיחות חברתית.

בכל מקרה, נוכח עליית הטאליבן באפגניסטן, שמשמשת השראה לארגוני איסלאם קיצוני במקומות נוספים, אירופה צפויה לתקופה של מתיחות חדשה בסוגיית ההגירה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות