אקולוגיה וסביבה

הסודות שמתחת לקרח: גרינלנד שלא הכרתם

גרינלנד קרחונים קרחונים לחופי גרינלנד

 הרבה פלאי טבע ונופים מרהיבים מסתתרים מתחת לשכבת הקרח של גרינלנד, למעשה לא פחות משישה מבנים מסתוררים החבויים למתחת לפני הקרח באי הגדול בעולם, וכוללים קניונים, הרים, פיורדים ואגמים.

פריטוף נאנסן, שהוביל את המשלחת המיוחדת הראשונה שחצתה את גרינלנד כבר ב-1888, תיאר פעם את מה שמצא באזור הקוטב בתור "ההרפתקה הגדולה על קרח, עמוהק וטהורה כמו האינסוף", ולנאנסן לא היתה גישה ולא היה לו מושג לגבי האוצרות החבויים מתחת לקרח אותו חצה על מגלשי סקי.

כיום, בזכות שימוש במכ"ם ובטכנולוגיות חדישות, חוקרים מנסים להתמקד בחלק של גרינלנד שנמצא 3,000 מטרים מתחת לשכבת הקרח העליונה. השימוש בכלים החדשים חשף נוף מורכב שלא נראה עד היום ובתוכו גלומים סודות העבר והעתיד של האזור הארקטי, כפי שנכתב באתר 'לייב סיינס' livescience

 הקניון הגדול בעולם, אגם ענק, מכתשי מטאורים ועוד פניני טבע

בין האתרים שמצאה הסריקה החדשה של גרנלנד, נמצא הקניון הגדול בעולם שמסתתר מתחת לפני הקרח. הוא התגלה לראשונה ב-2013 ומשתרע על פני 740 ק"מ לאורך – מהנקודה הגבוהה ביותר במרכז גרינלנד ועד לחוף הצפון מערבי של האי בקרחון פטרמן. לשם השוואה – הקניון הגדול בעולם שניתן לראות כיום משתרע על 496 ק"מ בלבד וממוקם בסין – קניון יארלונג צאנגפו.

הקניון הענק בגרינלנד צולל לעומק 800 מטר בחלק מהאזורים ורוחבו 10 קילומטרים. לשם השוואה, הגראנד קניון באריזונה – מגיע לעומק 1.6 קילומטר ו-16 קילומטר רוחב.

חלקים מהקניון עשויים לנתב מים נמסים שנמצאים מתחת לשכבת הקרח אל הים. מדובר בערוץ שנוצר לפני שכבת הקרח ובעבר שימש לנהר גדול ועוצמתי.

הקניון הוא לא החלק הפלאי המוסתר היחיד שיש לנוף התת-קרחי של גרינלנד להציע. נעבור להרים הבלתי נראים – עשורים של מיפוי האי באמצעות מכ"ם חודר קרח (שבדרך כלל נעשה בו שימוש במטוסים), חשפו כי למטה מתחת לקרח מסתתרים רכסי הרים מחוספסים ופיורדים עם צוקים תלולים מאוד.

בשנת 2017 פורסמה לראשונה מפת גרינלנד כשהיא מופשטת מקרח (כלומר ניסו 'להפשיט' את האי ולגלות מה מסתתר מתחת לשכבת הקרח העבה), ובין היתר התגלה שקע דמוי קערה במרכזי האי. מעגל של רכסי הרים על רצועת החוף מקיף את השקע הזה ותוחם אותו. הטופוגרפיה שנמצאת בבסיס הקרחונים הזורמים של גרינלנד עשויה לסייע למדענים לחזות תוך כמה זמן הקרחונים ינועו בתנאי התחממות וכמה מהר ייפרדו קרחונים לתוך האוקיאנוס.

עוד ממצא מעניין שמסתתר מתחת לקרח בגרילנד הוא אגם עתיק. לפני מאות אלפי ומיליוני שנה, לפני שגרינלנד כוסתה בקרח, היה ניתן למצוא בה אגם בשטח עצום. כיום מדובר בשקע יבשתי ענק שמתמלא במשקעים אבל בעבר היו באגם זה מים בעומק 250 מטר בחלק מהמקומות, אגן האגם משתרע על פני 7,100 קמ"ר וריכז מים שהובלו אליו מ-18 נחלים שונים לפחות. הימצאות האגם עשויה לשפוך רמזים לגבי האקלים באזור הקוטב בעבר הרחוק. יש רק בעיה אחת – צריך לקדוח מבעד ל-1.8 ק"מ של קרח כדי להגיע לאתר העתיק.

 

יש בגרינלנד עוד פנינות חבויות מתחת לשכבת הקרח, ובהם לפחות 60 אגמים קטנים דמויי תכשיטים, שמלאים במים נמסים זכים וממוקמים בצפון ובמזרח האי. האגמים נעים בין גודל של 200 מטר ל-6 קילומטרים. בנוסף לאגמים יש עדויות פיזיות על האי לפגיעת שני מטאורים שיצרו מכתשים ונמצאים בצפון מערב גרינלנד – שביניהם מפרידים 183 ק"מ – מכתש אחד מסתתר תחת שכבה של 930 מ' קרח והשני קבור 2 ק"מ תחת הקרח. המכתשים בגודל של 36 ו-31 קילומטרים.

לא מדובר רק בנופים שתורמים רבות למחקר המדעי, אלא הרבה דברים נוספים. למשל צמחים מאובנים שהשתמרו בקרח מלפני מיליון שנה ונמצאו ב-2017. צמחים כאלה שאינם יכולים לגדול בתנאי קרח, מרמזים כי חלקים מהקרחון של גרינלנד עשויים להיות צעירים מכפי שחוקרים האמינו בעבר.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות