אקולוגיה וסביבה

המטרה ניו יורק: הוריקן "הנרי" הגיע לחוף המזרחי

ניו יורקי אמיץ מחכה להוריקן הנרי

רק בשבוע שעבר עסקה ארה"ב בהוריקן פרד שהמיט אמנם פחות אסון  ממה שהחזאים ציפו, אבל אותת לכולם: עונת ההוריקנים בעיצומה ובאמריקה חיים מסופה לסופה: אתמול החוף המזרחי של ארה"ב נכנס לכוננות ספיגה אל מול הוריקן הנרי המאיים שנכנס לשטח המדינה והחל לגרום להרס רב, נזקים לרכוש ולנפגעים בנפש. במקביל, מקסיקו מתמודדת עם הוריקן אחר שזכה לשם גרייס, כשעונת ההוריקנים מתקרב לשיאה.

תושבים לאורך החוף המזרחי של ארה"ב קיבלו הוראות להתכונן לקראת אחת הסופות הכי חזקות שידעה ארה"ב בשנים האחרונות.

בניו יורק תכננו לחגוג פסטיבל מוסיקה גדול WE LOVE NYC (אנחנו אוהבים את העיר ניו יורק) בסנטרל פארק לציון חזרתם של אירועים עם קהל בעיר הגדולה אחרי שנה וחצי של קורונה.  כ-60 אלף איש היו אמורים להגיע לקונצרט וליהנות מאמנים כמו ברוס ספרינסטין, פאטי סמית', פול סיימון ואחרים, אולם המארגנים נאלצו לעצור את האירוע והחגיגות באמצע ולהודיע לכל הרבבות שהקדימו להגיע, כי המופעים מופסקים לאלתר ועל כל הנוכחים לעזוב ולתפוס מחסה בגלל מזג האוויר הקשה המתקרב לעיר. בליל שבת ירדו 10 ס"מ של גשם בסנטרל פארק, קרוב לחצי מהם ירדו תוך שעה בין 10 ל-11 בערב.

300 אלף מנותקים מחשמל

הוריקן הנרי מוגדר כעת כהוריקן בקטגוריה 1, ובדומה להוריקנים אחרים החל כסופה טרופית והתגבר לכדי הוריקן. הוא צפוי להגיע היום (ראשון) לאזורים בניו יורק, בהם האי לונג איילנד וכן להכות בחלקים מניו אינגלנד. בעיר ניו יורק, בלונג איילנד ובחלקים נוספים במדינת ניו יורק הוכרז על מצב חירום נוכח הציפיה לרוחות ב-120 קמ"ש ו-15 ס"מ של גשם. הסופה נעה 35 קילומטרים בשעה בכיוון צפון מערב והרשויות בניו יורק ומדינות נוספות בחוף המזרחי הזהירו את התושבים: "אנא קחו את הסופה הזו ברצינות". מושל מדינת ניו יורק היוצא אנדרו קואומו אמר: "הסופה הזו רצינית כמו התקף לב".

ניו יורק וניו אינגלנד הם אזורים בחוף המזרחי שלא מורגלים בהרבה הוריקנים. ב-1991 נרשם ההוריקן האחרון שתועד בניו אינגלנד, הוריקן בוב, וגרם למותם של 17 בני אדם. "עלינו לקחת ברצינות רבה מאוד את הסופה הזו אפילו שראינו הוריקנים חזקים יותר, עדיין זו סופה שעלולה לגרום לנזק רב", הזהיר גורם מימשל בניו יורק לרשת CNN, "אנחנו צפויים לראות הפסקות חשמל, עצים שקרסו וגם לאחר שהסופה תעבור, האיו םשל עצים וענפים קורסים עדיין יהיה קיים".

במדינת מסצ'וסטס נסגרו הפארקים והחופים בין ימים שבת לשני, כאשר על פי התחזיות כ-300 אלף בני אדם צפויים להתנתק מחשמל. סך הכל כשישה מיליון בני אדם החיים באזורים שקיבלו התרעות מפני הוריקן, ובהם לונג איילנד, קונטיקט ומסצ'וסטס. מעל ל-36 מיליון בני אדם בחלקים גדולים של דרום ניו אינגלנג, ניו ניורק וניו ג'רזי קיבלו התרעות על סופה טרופית – אזורים בהם הסופה לא תהיה חזקה מספיק כדי להפוך להוריקן. לנתונים אחראי המינהל הלאומי לאוקיאנוסים ואטמוספרה של ארה"ב.

את הסימנים הראשונים לפוטנציאל ההרס העוצמתי של הסופה ניו יורק התחילה להרגיש כבר אמש, ליל שבת, עם ממטרים אדירים שהציפו את הכבישים ותחנות רכבת התחתית בניו יורק. רכבות וטיסות בניו יורק נדחו עם הודעת החזאים על הסערה הצפויה. מספר קווים מרכזיים של הרכבת התחתית הושבתו זמנית. נהגים רבים תועדו נוהרים בכמויות אל מחוץ לברוקלין וכוחות משטרה וכבאות הגישו סיוע וחילוץ לנהגים שמכוניותיהם נתקעו והוטבעו תחת מי הגשמים שהצטברו. 500 אנשי המשמר הלאומי האמריקאי גויסו על ידי ניו יורק כדי לסייע בהתמודדות עם הסערה. החל מהיום הרוחות והגשמים צפויים להתגבר והנזקים ימשיכו להיערם.

מקסיקו: לפחות 8 הרוגים ורוחות של 200 קמ"ש

בתוך כך נמשכת עונת ההוריקנים והסופות הטרופיות באזורים הרגישים במפרץ מקסיקו, מדינות רבות בקאריביים כבר חטפו הוריקנים וסערות, אחת מהן היא האיטי בה לפני שבוע היכתה סופה עם גשמים רבים, כמה ימים אחרי שמתו מעל 2,000 איש ברעידת אדמה והחילוצים  עוד נמשכו.

האיטי הוכתה בהוריקן גרייס שהיכה בעוד מדינות בקאריביים והגיע למקסיקו, בה דווח אתמול כי במזרח המדינה מתו לפחות 8 בני אדם מהסופה, 6 מהם בני אותה משפחה, ונגרמו הצפות רבות וניתוקי חשמל.

במדינת ורקרוס במקסיקו הרוחות העזות גרמו לעקירת עצים רבים ובבירת ורקרוס, שאלאפה, רחובות רבים הפכו לנהרות של בוץ. גרייס התקדמה צפונה לכיוון מקסיקו סיטי, בירת מקסיקו, כשהיא זורעת בדרך הרס רב עם רוחות עזות שהגיעו עד 200(!) קמ"ש ומבול גשמים.

תושבים מבוהלים רבים במקסיקו דיברו עם התקשורת וסיפרו על הטירוף. "הגג הלך, הסופה לקחה את כל הבית איתה", אמר אדולפו לופס, תושב ורקרוז במזרח מקסיקו. "פחדתי מאוד הלילה, שמעתי רעמים ועצים נופלים, זה היה נורא", הוסיפה לאורה חאסינטו.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות