עולם

תודה קאג'י – פרידה מ'סנדק הסודוקו' שמת ביפן בגיל 69

מאקי קאג'י, ממציא הסודוקו

אולימפיאדת טוקיו ננעלה לפני שבוע וחצי עם הצלחה למארחת יפן שסיימה במקום השלישי בטבלת המדליות, אבל צריך לזכור שעם כל הכבוד ל-27 מדליות זהב במשחקי טוקיו 2020, יפן אחראית לעוד הרבה המצאות ומשחקים חשובים שמעצבים את הפנאי של רבים מעבר לאמנויות לחימה כמו ג'ודו וקראטה: למשל משחקי מחשב (וידאו) ומשחקי חשיבה רבים. אחד הבולטים שבהם הוא סודוקו, אותה חידת מספרים ברמות קושי שונות, שהצליחה להדביק מיליונים ברחבי העולם ולהפוך אותם ל'חיות סודוקו', ביניהם כותב שורות אלה (גילוי נאות וכו').

אתמול (יום שלישי) היה יום עצוב לכל חובב סודוקו כאשר מי שנחשב לממציא המשחק, מאקי קאג'י, מו"ל יפני שהפך את הסודוקו לפופולארי ביפן ובעולם כולו, מת מסרטן בגיל 69. כמו ענקים אחרים, קאג'י גם הוא נשר מהלימודים באוניברסיטה (אוניברסיטת קיו KEIO) ולא השלים השכלה גבוהה. במקום זאת הוא עבר לעבוד בחברת הדפסה לפני שפנה בשנת 1984 לייסד את 'ניקולי' NIKOLI  – מגזין התצרף הראשון של יפן, מגזין שקאג'י פירסם אחת לרבעון (כל שלושה חודשים) והפך לפופולארי מאוד לאחר שהוא שירבב חידת מספרים חדשה שמאוחר יותר זכתה לכינוי "סודוקו" – שמשמעותה המילולית ביפנית היא "כל מספר חייב להיות יחיד".

 

לסודוקו לקח שנים טובות עד שיצא מחוץ ליפן והפך לפופולארי ברחבי העולם, זה קרה רק לפני פחות משני עשורים כשעיתונים החלו להדפיס את משחק החידה שהמציא קאג'י, כאשר העיתון המערבי הראשון שהדפיס סודוקו באפן קבוע היה ה'טיימס' הלונדוני ב-2004. מאז נתפס משחק הסודוקו ככלי לפיתוח החשיבה ולשמירה על חדות מנטאלית ולמניעת התנוונות של המוח. על פי הערכות, יותר מ-100 מיליון בני אדם בעולם משחקים, או מנסים לשחק, סודוקו על בסיס קבוע. ישנה גם אליפות עולם שנערכת בכל שנה מאז ייסודה ב-2006 וטורנירי סודוקו בינלאומיים נוספים.

אז איפה בכלל הומצא הסודוקו – סין, שווייץ, צרפת או ארה"ב

לטובת מי שלא מכיר את המשחק, סודוקו הוא משחק היגיון שמבוסס על מספרים, המצריך חשיבה מתוחכמת, כשהמטרה היא לסדר כל שורה (אופקית ואנגית) וכל משבצת (3X3) בספרות 1-9 ומבלי שאף ספרה תחזור על עצמה.  יש רמות קושי שונות למשחק הזה, שתלוי גם בכמות המספרים שנותר לפותר למלא, ובכל עיתון יומי בישראל בעמודי הפנאי מופיעים חידוני סודוקו לצד שאר החידות והמשימות, וגם עיתוני סוף השבוע מלאים בחידות סודוקו, משחק שהפך לפופולארי בכל העולם.

קאג'י שנולד בעיר הצפונית סאפורו בשנת 1951, כונה "הסנדק של הסודוקו" ולא "אבי הסודוקו" מפני ששורשי המשחק קדומים הרבה יותר. יש ריב על הקרדיט לממציאי המשחק – יש המעניקים את הזכות למתמטיקאי שווייצרי מהמאה ה-18 בשם לאונרד אוילר, יש כאלה הטוענים כי שורשי המשחק הם מסין במאה ה-8-9 לספירה וממנה המשחק נדד להודו ובהמשך לעולם הערבי. עיתונים בצרפת פרסמו גרסאות מוקדמות של המשחק בסוף המאה ה-19, ואף עיתון אחד כינה את המשחק "ריבוע הקסם האכזרי", ואחרון חביב -ה ארכיטקט האמריקני הווארד גארנס קיבל קרדיט כממציא הגירסה המודרנית של משחק התצרף בשנות ה-70 תחת השם מקום מספר.

בכל מקרה אין עוררין על כך שקאג'י הוא הדמות המרכזית בכל הקשור להפיכת המשחק פופולארי ברחבי העולם מאז אמצע שנות ה-80. ניקולי NIKOLI, חברת המגזין של קאג'י, כתבה באתר שלה: "הוא נודע כסנדק של הסודוקו ונערץ על ידי חובבי תצרפים ברחבי העולם, אנחנו רוצים להביע את תודתנו לכולכם".

למה קאג'י לא הפך למיליונר?

קאג'י, שטען כי לקח לו 25 שניות כדי להגות את הרעיון לשם המשחק 'סודוקו', המשיך ליצור ולעצב תצרפי סודוקו ואף נעזר בקוראים שהפכו למשחקים נלהבים של סודוקו והרכיבו בעצמם תצרפי משחק. הכל היה בסדר עד חודש שעבר, יולי, כשמצבו הבריאותי של קאג'י כבר לא איפשר לו להמשיך בעבודתו, מספר שבועות לאחר מכן ב-10 באוגוסט הוא מת מסרטן בכיס המרה.

"אני ממש מתרגש כשאני רואה רעיון חדש למשחק תצרף בעל פוטנציאל רב", אמר קאג'י בראיון ל-BBC בשנת 2007, והדגיש כי הסוד להצלחה של הסודוקו ולכ משחק תצרף טוב הוא שהחוקים שלו יהיו פשוטים וברורים. "זה כמו למצוא את המטמון- פחות משנה אם זה יוביל לעשיית כסף והרבה יותר משנה שתשיג התרגשות טהורה כתוצאה מניסיון לפתור אותו".

קאג'י לא השתמש בסימון מסחרי על סודוקו ובכל נמנע ממנו להרוויח הון כתוצאה מהתפשטות המשחק והפיכתו להצלחה גלובלית אדירה, אבל ההנאה הכי גדולה שלו לטענתו, הרבה יותר מכל גמול כספי, היתה לראות כיצד הסודוקו הפך להצלחה גדולה, הגיע למיליונים והסב להם הנאה.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות