עולם

הסאנדאפיסט שמטריף את פוטין הוכה ונשלח למאסר

סטנדאפיסט רוסי, אידראק מירזאליזאדה אידראק מירזאליזאדה בבית המשפט במוסקבה. "נכנס לכלא על בדיחה"

למה שהרשויות יעקבו אחרי סטנדאפיסטים ויפחידו אותם? תשאלו את רוסיה, שם זה הפך לנוהג ואנשי השירות החשאי יושבים בחליפות בשורה הראשונה בהופעות סטנדאפ ומזהירים את האמנים לחשוב פעמיים לפני שהם מספרים בדיחות.

בשבוע שעבר עולם הקומדיה הרוסי סער בעקבות מקרה שבו סטנאדפיסט ממוצא אזרבייג'ני נכנס ל-10 ימים בכלא אחרי שסיפר בדיחה שהעליבה את הרשויות ברוסיה ופגעו ברגשי הלאום הרוסי.

אידראק מירזאליזאדה הוא סטנדאפיסט מקורי וחריף שהיה רגיל להופיע במועדון 'קלאב נאמבר 1'. הוא חטף אלפי איומים וגם לטענתו ספג מכות ברחוב בגלל בדיחות שלו שלא נעמו לרשויות ברוסיה ולציבור הרוסי.

בתחילת חודץ מרץ האחרון העלה מירזילאדזה בן ה-29, את תכנית סטנדאפים בשם "הגברה", פרויקט מיוחד של המועדון 'נאמבר 1' שחשף את הקהל בפני ההליך של כתיבה ויצירה של מופע הסטנדאפ: הקומיקאים משתפים את הקהל במחשבות, ברישומים וטיוטיות של סיפורים ובאמצעות הקהל מלטשים את החומרים והופכים את הבדיחות ליותר חדות ומצחיקות. "תכנית הומור מאולתרת שבה אתה לא צובר אויבים", הגדיר אותה מירזאליזאדה בעצמו.

מירזאליזאדה העלה את המופע שלו ודיבר על שנאת זרים ובעיות שניצבות בפני אנשים כמוהו שאין להם מראה סלאבי בחברה הרוסית, למשל כשהם מחפשים דירה במוסקבה. הוא הזכיר את הסרוב של השוכרים להשכיר דירות לבני מיעוטים וציין את חוסר האמון והדעות הקדומות הרווחות בחברה הרוסית. הוא למשל צחק על כך שהלא סלאבים מתאמצים להציג עצמם בצורה טובה במיוחד בעיני הרוסים, והזכיר שכשעבר דירה הוא מצא סדינים ומצעים מוכתמים בצואה ושם לב שהשוכרים לפניו היו רוסים כי לדבריו "רוסים נוטים ללכלך את המצעים בשאריות צואה וללכת לישון".

מירזאליזאדה כמו סטנדאפיסט אמיתי ומצליח, שובר מוסכמות, מדבר על נושאים רגישים שלא נועמים לפוטין, ממשלתו ולרשויות ברוסיה ופותח הכל בלשון משוחררת. משוחררת מדי ברוסיה. אנשי טלוויזיה ממלכתיים תקפו את מירזאליזאדה על קטע מהמופע שלו שהועלה ביוטיוב והפך פופולרי. "אתם רואים כאן קומיקאי שמשווה רוסים למצעים מלוכלכים, וזה לא נושא לדיון? מה הוא שכח בכלל ברוסיה?", אמר בעצבים ולאדימיר סולובייב, עיתונאי רוסי בכיר המזוהה עם משטר פוטין.

"אידראק איננו האויב"

עד מהרה הדיבור המלוכלך של מירזאליזאדה הופץ בערוצי טלוויזיה וברשתות החברתיות והוא הפך לאויב האומה בעיני רוסים שמרנים שטוענים כי הוא "רוסיה-פוב שמעליב את העם הרוסי". מנהלי ערוץ טלגרם הבטיחו 50 אלף רובל (2,200 ₪) למי שיארגן למירזאליזאדה "אירוח רוסי", והוא עצמו וטוען כי רק באינסטגרם קיבל אלפי הודעות מאיימות.

ב-25 ביוני שני אנשים תקפו את מירזאליזאדה ברחוב בולשויה ניקיצקאיה במוסקבה. הוא אף העלה סרטון מאירוע התקיפה (המצורף כאן למטה מטוויטר) בו רואים מהומה ומכות בין מספר אנשים. הסטנאדאפיסט שהותקף טוען כי עזב מועדון יחד עם ידידה והם הבחינו שעוקבים אחריהם. אירוע התקיפה לדבריו התרחש בהמשך בתחנת אוטובוס.

אידראק מירזאליזאדה לא הגיש תלונה במשטרה על האירוע אבל אין צורך, המשטרה הרוסית כבר הגיעה אליו ומשרד התובע במחוז המינהלי המרכזי של מוסקבה פתחה תיק חקירה נגדו שהתנהל במהירות ויעילות מרשימות. ב-9 באוגוסט, שבוע שעבר, בית המשפט הורה על מעצרו לעשרה ימים על "הסתה לשנאה על רקע אתני".

המשפט לווה בהתגייסות של התקשורת הרוסית שהציגה עצמה כנעלבת בשם 144 מיליון בני האומה הרוסית. מירזאליזאדה כפר באישומים נגדו, אולם ביקש סליחה "מכל אלה שחשו נעלבים ונפגעים על ידי חלקים מההופעה שלי שהוצאו מהקשרם".  הוא ניסה לטעון כי לא הכתים את האומה הרוסית וטען כי הקטע בהופעה שלו נועד לגחך על קסנופוביה (שנאת זרים).

אם הייתם בחייכם במופע סטנדאפ אתם יודעים שבלי סטריאוטיפים ודעות קדומות התעשיה הזו היתה נעלמת כמעט לחלוטין.

קבוצה אמיצה של סטנדאפיסטים וקומיקאים רוסים לא פחדה מהרשויות ומחוסר פופולאריות בציבור והתייצבה לצידו של מירזאליזאדה. הם הקליטו סרטון תחת הכותרת "בדיחה איננה פשע" והעלו אותה בערוצי הרשתות החברתיות של המועדון 'נאמבר 1'. תוך מספר שעות היו לסרטון 150 אלף צפיות. בסיום הסרטון הקומיקאים חוזרים ואומרים שוב ושוב: "אידראק איננו האויב".

"אולי הבדיחות שלנו מערערות את המשטר והופכות את החברה לחופשית יותר"

אתר BBC ריאיין מספר קומיקאים ועמיתים של אידראק מירזאליזאדה, שסיפרו מה הם חושבים וכיצד הם מרגישים בעקבות מעצרו וגזר דינו. "חלק מהאישיות שלך כסטנדאפיסט נעשה פתאום משמעותי וגדול יותר אם אנשי חוק לוקחים אותנו כל כך ברצינות", אמר קיריל סאטלוב שמזכיר כי למרות שקוראים לפרשה הזו "מקרה ראשון" כבר היו לא מעט אירועי הפחדה והשתקה כאלה בעבר ברוסיה.

מאשה חרולבה הוסיפה: "לצערנו רשויות אכיפת החוק מפנות את תשומת ליבם לדור החדש של קומיקאים. המחשבה הראשונה היא 'הם שמים לב אלינו, אולי הבדיחות שלנו מערערות את המשטר והופכות את החברה לחופשית יותר'. דור הקומיקאים שלנו תחת זכוכית מגדלת רק בגלל שהוא מצליחה לרכז קהלים גדולים". חרלובה מספרת כיצד פרשת אידראק שמה הרבה לחץ על אמנים שיודעים שבוחנים כל מילה שלהם ומובילה בסופו של דבר לתהיות של צנזור עצמי ושקילת מילים. "הסיטואציה מסביב היא רעילה ביותר", היא מסכמת.

הסטנאדאפיסט סרגיי אורלוב טען בראיון כי זו עובדה שכיום קציני מועדונים בחליפות יושבים בהופעות סטנד אפ ומבהירים לאמנים שעליהם להיזהר בדבריהם. עוד סטנדאפיסטים רוסים מדברים על כך שהמדינה רוצה לגרום להם ולציבור כולו צנזור עצמי והימענות מביקורות ועקיצות. שכל אחד יחשוב מה הוא אומר למי איפה ושייזהר כי אפשר בקלות להוציא את דבריו מהקשרם. וזה נכון במיוחד לאמן שעומד מול קהל רחב שבוחן ומצלם וכולל, כאמור, גם אנשי שירות חשאי וכוחות ביטחון סמויים.

אסור לבקר את השלטונות והרשויות, אסור לדבר על עניינים אישיים של פוטין ושאר מנהיגי המדינה, לא מומלץ להשוות את רוסיה למדינות אחרות, כדאי להיזהר ולהימנע פגיעה בכבוד הלאומי הרוסי ונושאים ליברלים שונים כמו למשל "תעמולה של קהילת הלהט"ב" אסורה ברוסיה על פי חוק.

זו דרכה של רוסיה של פוטין ליצור טרור פסיכולוגי ולהפחיד את הציבור ולגרום לכך שפעם הבאה שסטנאדפיסט חושב לספר בדיחה על עניינים רגישים בעיני השלטונות הוא יחשוב פעמיים ובסוף יצנזר את עצמו. ברוסיה גם בדיחה לא מוצלחת במופע סטנדאפ יכולה לעלות לך במאסר.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות