מדיני

נפתלי, להעביר תקציב זה יפה אבל לא מספיק

ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן

זה היה השבוע הכי רע של ממשלת ישראל מאז השבעתה לפני קרוב לחודשיים. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ושאר הבכירים הממשלה קיוו והאמינו כי זה יהיה דווקא השבוע הטוב ביותר של הממשלה עם הצלחתם להעביר סופסוף תקציב מדינה, מה שיבליט את הישגם מול הכישלון בתקציב של הממשלה הקודמת בראשות בנימין נתניהו. אבל מה נזכור מהשבוע הזה? כישלון רודף כישלון, אתגר רודף אתגר ומפלה אחת בעקבות השניה.

קורונה תחילה

אז מה היה לנו השבוע? בנט בפאניקה מול הקורונה וסימני השאלה המתרבים בנוגע למלאי החיסונים, לפיד התגלה כמבריזן סדרתי מקבינט הקורונה מה שעשוי להיתפס כבריחה מאחריות, ליברמן הטיל גזרות והעלאות מיסים, גנץ מדלג בין ניסיונות הרגעה ופיוס של בכירים בעולם אחרי פרשת ה-NSO לבין ניסיונות לשכנע את הציבור (ונדמה שגם את עצמו) שההרתעה הישראלית מול איראן עדיין קיימת אחרי התקפות איראניות על ספינות בבעלותו של אייל עופר.

הכותרת הגדולה מהשבוע הזה היא שישראל צפויה ללכת בקרוב, יתכן שכבר בשבוע הבא, לסגר שלא ברור כמה זמן הוא יימשך. הקשחת ההגבלות והתווים הירוק והסגול ייכנסו לתוקף ואפשר לשער שאם לא יהיה שינוי פתאומי במגמה, בקרוב יגבילו התקהלויות וכמויות קהל באירועי תרבות וספורט. אי אפשר להתעלם מכך שכשהממשלה הושבעה בכנסת ב-13 ביוני, ישראל היתה מדינה פתוחה עם כמויות נדבקים אפסיות, עם כמות חולים ותמותה הנמוכים ביורת מאז פרוץ המגפה.

בממשלה הנוכחית קיוו שהמגמה תימשך אבל היססו להטיל מגבלות שיכעיסו את הציבור ויפגעו בצמיחה המחודשת. סקרים שפורסמו מראים כי הציבור הישראלי סבור שהטיפול של הממשלה הנוכחית בקורונה בעייתי, קבלת ההחלטות איטית ומגומגמת ויש חילוקי דעות רבים בין גורמים במשרד הבריאות לחלק מהשרים.

מבקרי הממשלה באופוזיציה לועגים לבנט שידע לכתוב ספר 'איך מנצחים מגפה' וכעת, המגפה מכריעה אותו. ביקורות נמתחות גם על יתר שרי הממשלה דוגמת שרת התחבורה מירב מיכאלי שהמבקרים טוענים כי היא בורחת ולא עושה מספיק בטיפול בנתב"ג. גם על הגישות של שר הבריאות ניצן הורוביץ 'שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון נמתחה ביקורת. שר האוצר ליברמן שלא מזמן ביטל את החל"ת ייאלץ כנראה בקרוב להחזירו, כשכלכלת ישראל שוב צפויה לשייט לעבר מים סוערים, בהיעדר אופק וביטחון עתידי.

אבל מעל כולם עומד כעת במוקד האיש החזק בממשלה, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, שאתמול נחשף כי אינו משתתף בישיבות קבינט הקורונה. לטענתו של לפיד "אין לו קשר ישיר לקורונה", אבל עם כל הכבוד אף אדם שחולם כיום להנהיג מדינה בעולם, בוודאי לא אחד שמתוכנן להיכנס בעתיד הלא רחוק לעמדת ההנהגה, לא יכול לטמון את הראש ככה בחול כשזה נוגע לסוגיה שמעסיקה הכי הרבה את העולם כרגע.

מה שחשוב לדעת ולהבין הוא שיש ברחבי העולם המערבי קורלציה בין מידת הפופולאריות של ממשלות לבין איכות הטיפול שלהן בקורונה וכמות הנדבקים והמאושפזים. וזה רמז שאמור להיות מדאיג ומטריד עבור בנט ולפיד.

מסים חדשים וטילים מלבנון

בעיות הקורונה הרבות הן ממש לא היחידות שצצו ועלו לממשלת בנט-לפיד השבוע. אי אפשר להתעלם מהאינפלציה שמשתוללת בישראל בתקופה שאחרי היציאה מהקורונה, יש כמובן את המאבק הלוהט הין החקלאים לממשלה ומאבק הנכים נמשך גם הוא. שר האוצר ליברמן נלחם השבוע תקשורתית עם העברת התקציב, ועדיין אצל רבים מאוד בציבור התקציב נתפס כתקציב של גזרות והעלאת מיסים, כולל עליית מחירי החשמל והתחבורה הציבורית.

ואם הספקתי לכתוב כבר 500 מילה ועוד לא התייחסתי למתקפת הטילים התקדימית מלבנון שמאיימת להתפתח לחזית חדשה. שלוש רקטות נורו לעבר ישראל אתמול (יום רביעי), שתיים אף נחתו בשטחינו. האם נפתחה חזית חדשה? מה שבטוח, אם יהיו מתפקות טילים נוספות, ואם חלילה קרית שמונה תיפגע, כולם יזכירו לבנט, ללפיד ולשר הביטחון גנץ את התגובה הרפה של ישראל לעבר הירי בפעם הזו.

חובבי הכדורגל בממשלה הזו, ובהם השרים ליברמן ורזבוזוב, בוודאי יודעים שכשנבחרת איטליה בכדורגל זכתה בתארים גדולים בפעמים האחרונות ב-1982 וב-2006 ישראל נלחמה בלבנון, וכזכור איטליה הקיץ הזה זכתה ביורו בכדורגל, באירוויזיון וגם המשלחת האיטלקית מככבת בענק גם באולימפיאדת טוקיו.

ועדיין, אחרי השבוע המסויט שעבר על הממשלה הנוכחית עם אינסוף ביקורות שרובן מוצדקות, עדיין יהיו רבים גם באופוזיציה שיזכירו כי הממשלה הצליחה השבוע בגדול בדבר הכי משמעותי וחשוב – המינויים לוועדה למינוי שופטים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות