עולם

מדוע בשנת 2100 יהיו פה הרבה יותר גברים מאשר נשים?

נעליים של תינוקת סיבות תרבותיות בעולם השלישי גורמות להפלות רבות של תינוקות ממין נקבה

מחקר חדש טוען כי מספר הגברים על כדור הארץ יעבור באופן ניכר את מספר הנשים בשל חוסר איזון בין המינים שמתבטאים בהפלות סלקטיביות של תינוקות ממין נקבה ועוד העדפות תרבותיות כלפי בנים. חברת 'BMJ בריאות גלובלית' ערכה מחקר מקיף ומצאה כי בין השנים 1970 ל-2017 בוצעו 45 מיליון הפלות של תינוקות ממין נקבה. עוד מצא המחקר כי בעיקר באזורים מאותגרים כלכלית כמו דרום מזרח אירופה ואסיה, נולדו יותר בנים מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת.

המחקר טוען כי בחירת מין הילוד תוביל לחוסר איזון בין המינים בטווח הארוך ביותר משליש מאוכלוסיית העולם ויהיו לכך השלכות חברתיות וכלכליות על המדינות הרלבנטיות. החוקרים צופים על סמך הממצאים שלהם והתחזיות, כי עד לשנת 2100 חוסר האיזון יתבטא בפחות 5.7 מיליון לידות של תינוקות ממין נקבה, והתחזיות הקיצוניות מדברות אף על חוסר איזון של 22.1 מיליון פחות לידות של בנות.

כיום בעולם כבר יש רוב גברי קטן – על כל 101 גברים יש 100 נשים ולפי התחזיות עד שנת 2100 היחס יקצין ויהיו יותר גברים מנשים באופן משמעותי. ככה זה כשבשתי המדינות המאוכלסות בעולם, סין והודו, יש רוב גברי מובהק – בסין 51.8% גברים מול 48.2% נשים ובהודו 51.7% גברים לעומת 48.3% נשים. לעומת זאת בארה"ב יש רוב נשי – 50.8% נשים לעומת 49.2% גברים בלבד ובצרפת רוב נשי מובהק – 51.6% נשים לעומת 48.4% גברים.

אז מדוע נולדים יותר בנים מבנות? יש לכך סיבות תרבותיות. במדינות עולם שלישי זוג הורים מחפשים במקרים רבים קודם כל בן זכר שיוכל לסייע בעבודה לאבא ולרשת את עבודתו ומפעל חייו וכך יוכל בן בסיכויים גבוהים יותר לדאוג למקור פרנסה עתידי למשפחתו. אם בשנת 2000 נשים היוו 51% מכח העבודה ברחבי העולם, המספר הזה צנח ל-48% מכח הכבודה העולמי בשנת 2019 והמגמה נמשכת. בנוסף לכך, לפי הבנק העולמי 810 נשים מתות בכל יום בעולם מהריון וסיבוכי לידה שונים.

הבנק העולמי מעלה עוד נתונים שמסבירים את השינוי הדמוגרפי העולמי ומדוע העולם במגמה של יותר ילודת בנים מאשר בנות: למשל נשים מבזבזות פי 3 זמן בתחומי טיפול ורווחה מאשר גברים, הן מקדיות בין שעה אחת ל-5 שעות ביממה לעבודות הבית, לטיפול בילדים ולעוד פעילויות משפחתיות. זאת ועוד, הבנק העולמי צופה כי בעקבות מגיפת הקורונה והשכלותיה, המגמות האלה רק צפויות להחריף ולהקצין.

המקום בו האיזון בין המינים צפוי לצאת הכי הרבה משיווי משקל הוא אזור יבשת אפריקה שדרומית למדבר סהרה, אבל כאמור גם ברחבי מדינות אסיה כסין, הודו, אינדונזיה ועוד יש מגמה דומה של יותר בנים ופחות בנות. כזכור, עד סוף 2013 בסין היתה נהוגה מדיניות של ילד אחד, מה שהוביל להפלות רבות של תינוקות ממין נקבה. מאז הוגמשו התנאים ולמשפחות מסוימות בסין מותר להביא שני ילדים.

החוקרים טוענים בסיכום המחקר שלהם כי חייבת לתהיות תכנון מדיניות בשנים הבאות שתפעל מטרה למזער אפלית טרום-לידה על רק מיני ובמטרה לשנות מבנים חברתיים ותפיסות ישנות שרווחות בחברות מסוימות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות