עולם

פעיל נגד השלטון בבלארוס נמצא תלוי באוקראינה

ויטאלי שיחוב, מתנגד השלטון הבלארוסי שנמצא תלוי בפארק בקייב

בלארוס, המכונה 'הדיקטטורה האחרונה באירופה', עלתה לכותרות ביומיים האחרונים אחרי סיפורה של האצנית כריסטינה טימנובסקאיה שמשתתפת באולימפיאדת טוקיו 2020 שכמעט נחטפה על ידי המשלחה שלה חזרה הביתה.

טימנובסקאיה התלוננה שנציגי המשלחת הבלארוסית רשמו אותה למרוץ השליחות 4X400 מ' והשמיטו אותה מרשימת הרצות לריצת ה-200 מ' אליה התכוננה. נציגים מהמשלחת הבלארוסית הגיע אליה ודרשו ממנה מיד להתלוות למאמן שלה, לפסיכולוג שלה ולמאבטח המשלחת ולעלות על מטוס הביתה לבלארוס, שם היא היתה צפויה להיענש. טימנובסקאיה כמעט נחטפה, אך הצליחה לברוח ולהסתתר אצל שוטרים יפנים ולקבל הגנה מהוועד האולימפי בטוקיו. היא הודיעה לבעלה לברוח מבלארוס לאוקראינה לפני שייעצר גם הוא הודיעה ובינתיים ביקשה בעצמה מקלט מדיני בפולין. השלטון בבלארוס דורש להחזירה הביתה.

בלארוס נשלטת כבר 27 שנה ברציפות על ידי הדיקטטור אלכסנדר לוקשנקו, בן בריתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בחודשים האחרונים לוקשנקו עלה לכותרות – ראשית בעקבות הבחירות לפני שנה (אוגוסט 2020), אותן לוקשנקו גנב בדרכי מירמה וביריונות מול המועמדת סבטלנה ציחאנוסקאיה שנאלצה לגלות מבלארוס. לאחר מכן פרצו הפגנות רבות בבלארוס אותן הצליח המשטר לדכא עם הזמן.

שנית, בחודש מאי האחרון, לפני חודשיים וחצי, כשהמשטר הבלארוסי הסית את נתיב טיסה של מטוס של חברת ראינאייר שהיתה בדרכו מיוון לליטא כדי שינחת בבירת בלארוס מינסק, במטרה לחטוף עיתונאי חושף שחיתויות שהביך את המשטר הבלארוסי. פקחי התעופה התריעו על פצצה במטוס, וזאת כדי להביא לעצירתם של העיתונאי רומן פאטוסביץ' ובת זוגו סופיה סאפגה, שחשבו שהם חוזרים לתומם מחופשה ביוון הביתה ומצאו עצמם בכלא במינסק. הדבר הוביל לגינויים וחרמות מצד מדינות המערב על בלארוס, שממילא היא מדינה מבודדת למדי עם כלכלה מפגרת.

היום (שלישי) עלתה על סדר היום פרשה חדשה שקשורה לדיקטטורה ממזרח אירופה: ויטאלי שיחוב, פעיל פוליטי נגד המשטר שהיה נעדר במשך יממה, נמצא כשהוא תלוי בפארק בקייב ללא חפציו, כך מסרה משטרת אוקראינה ותיארה מה שנראה כרצח שבוצע על ידי גורמים שקיבלו הוראות מבלארוס.

"הוא נמצא תלוי היום באחד הפארקים של קייב, לא רחוק ממקום מגוריו. הטלפון הנייד של ויטאלי וחפציו האישיים היו חסרים בזירת האירוע", הודעת המשטרה האוקראינית בעקבותיה נפתחה חקירה פלילית בחשד לרצח מתוכנן מראש.

משטרת אוקראינה טוענת כי תהפוך כל אבן ותבחן כל אפשרות, כולל אפשרות לרצח תוך ניסיון להסוות אותו להתאבדות.

שיחוב ניהל בקייב, בירת אוקראינה, קבוצה שסייעה לבלארוסים לברוח מרדיפה ולהימלט ממדינתם. בת זוגו דיווחה אתמול שהוא נעדר ולא חזר הביתה אחרי שיצא לסיבוב ריצה, ומאז לא נראו עקבותיו.

אוקראינה, יחד עם פולין וליטא, נחשבים למרחבים בטוחים עבור פליטים בלארוסים, מאז שהתחילה הרדיפה של לוקשנקו אחרי מתנגדי משטרו בעקבות הבחירות לפני שנה. שיחוב סיפר לחבריו ועמיתיו בארגון שניסה לחלץ בלארוסים נרדפים ממדינתם, כי חש שהוא נמצא תחת מעקב מתמשך. הוא אף קיבל התרעות מפני סכנות פוטנציאליות כמו חטיפה או רצח, אבל תמיד הגיב לאזהרות אלה בשלווה ובחיוך.

הפגנות נגד ממשלת בלארוס נחשבות לא חוקיות לפי ממשלת בלארוס והמפגינים נחשבים על ידיה ל"עבריינים או כוחות מהפכנים אלימיים שממומנים בידי המערב".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות