כללי, עולם

אנשים שחיים בערים צפופות מרגישים יותר בודדים

עיר צפופה גטו מתכנני ערים יצטרכו להתחשב בקשר בין סוגי דיור להשפעות על הנפש

ההיגיון הפשוט אומר שאם אתה חי באזור צפוף והומה אדם תרגיש יותר חיבור וחום אנושי, אבל רבים מתושבי תל אביב וערים גדולות אחרות בטוחים שיש קורלציה הפוכה, בטח בעידן הסמארטפון – ככל שיש יותר אנשים יש יותר קור וניכור וכל אחד דואג לעצמו ומכונס רק במסכים שלו ובענייניו.

ובכן, מחקר חדש ומקיף שנערך בבריטניה מאושש את התחושות האלה של רבים וקובע כי לאנשים שגרים באזורים עירוניים צפופים, במיוחד כאלה עם דירות צפופות, יש סיכוי גבוה יותר לחוות בדידות ותחושת בידוד.

המחקר של אוניברסיטת הונג קונג ניתח נתוני בריאות מ-406 אלף בני אדם ב-22 ערים שונות ברחבי בריטניה וערך השוואה מדוקדקת לפי נתונים סביבתיים, צפיפות, עומס תתנועה ומרחבים ירוקים. אחד הנתונים הבולטים של המחקר המקיף הוא נושא הבדידות – אנשים שגרים באזורים צפופים יותר דיווחו על תחושת בדידות גדולה יותר בישוער של 2.8% ודיווחו על תחושת בידוד חברתי גדולה ב-11.4%. המילה 'צפיפות' נותחה על פי כל אלף יחידות דיור במרחק של עד קילומטר מהבית.

החוקרים בחנו פקטורים נוספים כגון קבוצות גיל, מצב בריאותי וסטטוס סוציו-אקונומי ומצאו כי ההשפעות של הבדידות בולטות עוד יותר בקרב גברים ובקרב כאלה פנסיונרים. לגברים במרחבים הכי צפופים 23.5% סיכוי גבוה יותר לחוש בדידות ולפנסיונרים באזורים אלה 17.4% סיכוי לחוש יותר בדידות, כך מעידים ממצאי המחקר.

"המחקר שלנו מראה כי בדידות לא רק שעדיין קיימת ונפוצה ברחבי הערים במאה ה-21, אלא שהיא כל כך אנדמית עד שאנחנו מסוגלים לזהות תבנית מסוימת ולמדוד אותה", אמר כריס וובסטר מעורכי המחקר לאתר 'ניו סיינטיסט'.

קבוצת החוקרים בחנה את השפעות בריאות הנפש לפי סוגי דיור ומצאה שלאנשים שמתגוררים בדיור צמוד קרקע בסמוך לאזורי צפיפות רבה יש פחות סיכויים לחוות בדידות ובידוד חברתי, בעוד כאשר צפיפות הדירות עולה ויותר גרים בבנייני מגורים – כך עולים הפקטורים של בדידות ובידוד חברתי.

חוקרים טוענים שגורמים כמו היעדר פרטיות חוסר שליטה מייצרים מתח חברתי ולחץ נפשי. לטענתם ממצאי המחקר מצביעים על הצורך בתכנון עירוני שיתחשב בצפיפות מתוך אסטרטגיה שתוכל תקוף את נושא הבדידות ומצבים כרוניים נוספים המשיקי לו. במילים אחרות – מסקנות המחקר צריכות להוביל את מתככני הערים לייצר מרחב שיאפשר לאנשים לחוש פחות מתח נפשי ופחות בדידות.

"דיור הוא אבן הבניין הבסיסית של כל עיר, והדרך בה הערים מתמלאות ונבנות עשויה להיות אחד המפתחות ליצירת ערים בריאות ועמידות יותר לעתיד", טוען צ'ינמוי סרקאר, אחד מעורכי המחקר באוניברסיטת הונג קונג. צריך לזכור שיש פקטורים נוספים. כך למשל בתקופת הקורונה אנשים חשו בודדים מתמיד ובמצבי לחץ נפשי לפי מחקרים שונים במדינות המערב.

אבל החשיבות של המחקר החדש היא בשני גילויים חשובים – ראשית שיש קשר בין בדידות למגורים בתנאים צפופים בבנייני מגורים בערים ושנית – כי יש קשר לאופן תכנון הבנייה של העיר לגבי המצב הנפשי של התושבים. וזה משהו שרצוי שכל ראש עיר גדולה בישראל יהיה מודע אליו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות