עולם

הפוטבול האמריקני מחזיר את עידן ההפרדה?

שחקני פוטבול באימוני פתיחת העונה. האפליה חוזרת?

מעבר לאירוע הסופרבול הגדול מדי שנה פוטבול אמריקאי הוא לא ענף ספורט שמושך כותרות ומעורר עניין רב מחוץ לגבולות ארה"ב, אבל בשבועיים האחרונים ליגת הפוטבול המקצוענית של ארה"ב, NFL, מייצרת כותרות בסוגיית הקורונה והחיסונים.

לקראת תחילת העונה בספטמבר, הליגה הציגה הנחיות בריאות ובטיחות עבור עונת 2021 ובמסגרת הפרוטוקולים של הליגה יש לא מעט מגבלות על מי שבחרו לא להתחסן. ליגת הפוטבול מקדמת בצורה אקטיבית את נושא החיסונים, היא כופה מגבלות על לא מחוסנים ונותנת עונשים כבדים ללא מחוסנים שנמצאו חיוביים לקורונה.

באווירה הזו פועלים כרגע לא מעט מועדונים בכירים בליגה. ההנהלה של פיטסבורג סטילרס, המועדון שזכה הכי הרבה פעמים בסופרבול (6 – כמו ניו אינגלנד פטריוטס) – הורתה לפני שבוע לשחקנים לא מחוסנים לענוד צמידים צהובים בזמן מחנה האימונים. עוד מספר קבוצות NFL הלכו יחד עם פיטסבורג עם המדיניות המפלה של סימון לא מחוסנים עם צמידים מיוחדים בצבע שונה.

הצעד האחרון של פיטסבורג הגיע לאחר קמפיין עידוד חיסונים "לטובת המועדון" שמאחוריו עומדים בעלי המועדון יחד עם מאמנים שחקנים ועובדי מועדון נוספים. לעודד חיסונים מותר, אבל לכפות על שחקן לחשוף בפומבי שהוא לא מחוסן ולהפלות אותו? זה כבר מעורר דיון בארה"ב עם קולות ביקורתיים מעניינים שמגיעים הן מתוך הליגה והן מאוהדי פוטבול.

אנתוני שרמן, שחקן עבר ידוע ששיחק כרץ אחורי (ראנינג בק) במשך 10 עונות עד לפרישתו בשנה שעברה, השווה את הצמידים ללא מחוסנים לעידן ההפרדה הגזעית בארה"ב. "ה-NFL גורם לשחקנים ללבוש צמידים צבעוניים על בסיס סטאטוס החיסונים שלהם", צייץ שרמן שלשום (שבת), "זה משעשע, חשבתי שכולנו הסכמנו כמה רשעית היתה ההפרדה הגזעית בשנות ה-60, והנה אנחנו שוב נמצאים כאן – רק שהפעם ההפליה מתבססת על בחירות בריאותיות אישיות במקום על צבע עור".

ההסכם הסודי בין הליגה ל-CDC

הדברים של שרמן זכו לתהודה וביקורת רבה, בעיקר מהשמאל האמריקאי שניסו להיראות נדהמים איך לעזאזל ספורטאי אפרו אמריקני מעז להשוות חיסונים להפרדת גזענית, אבל שרמן ממש לא לבדו. ישנם מספר שחקנים פעילים בליגה שיצאו נגד התקנות החדשות של הליגה ובכלל הביעו את כוונתם שלא להתחסן, ביניהם קול ביזלי מבפאלו בילס, דנזל פרימן מקרוליינה פנת'רס, דאנדה הופקינס מאריזונה קרדילנס ועוד מספר שחקנים. אחד ממתנגדי החיסונים הבולטים בליגה הוא עוזר מאמן מינסוטה וייקינגס ריק דניסון שכמעט פוטר מתפקידו בשל כך או לבסוף איכשהו נשאר בג'וב, לפחות בינתיים.

בכל מקרה הבכיר מכל מי שהשמיע דעות נגד פעולות הליגה הוא שחקן קליבלנד בראונס, ג'יי.סי טרטר שמשמש כנשיא ארגון שחקני הפוטבול בליגת ה-NFL. טרטר טען שרעיון הצמידים הוא "רעיון די מופרך" שחושף את השחקנים המסומנים להשפלה פומבית, והוסיף פוסט נוסף: "הליגה באופן מובהק מעריכה את אלה שבוחרים להיות רגישים (WOKE) ולא את אלה שבוחרים להיות ערים (AWAKE). איזו בושה. איזו פארסה. איזה בלוף".

בתוך כך בהנהלת ליגת הפוטבול האמריקאית מנסים לשדר עסקים כרגיל. דובר הליגה בריאן מקארת'י פירסם מידע בנוגע לחיסונים לפיו 88% משחקני הפוטבול בליגה קיבלו לפחות זריקת חיסון אחת, ב-19 מועדונים יש יותר מ-90% שחקנים מחוסנים ובשבע קבוצות יש מעל ל-95% שחקנים מחוסנים.

אתמול (שבת) פורסם כי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, CDC, הגוף שאחראי על בריאות הציבור בארה"ב וזוכה לביקורת ציבורית רבה בתקופה הקורונה, שילם לארגון בוגרי ליגת הפוטבול האמריקאית 3.5 מיליון דולר על מנת לקדם את חיסוני הקורונה. מסמכי שיתוף הפעולה בין ה-NFL  לבין ה-CDC שנחתמו כבר בחודש מאי הגיעו לידי גוף התקשורת TMZ וכך הן נחשפו.

במסמך חשוב אחד פורט החוזה בין הליגה לבין המרכז לבקרת מחלות ומניעתן: "המטרה המרכזית של החוזה הזה הוא להקל על שיתוף הפעולה בין בוגרי NFL לבין גורמי בריאות הציבור ברמה המקומית והארצית ולבין מנהיגים כדי לטפל בסוגיית המתלבטים לגבי החיסונים באמצעות תקשורת ומעורבות עם קהילות שיש פחות סיכוי שיתחסנו. כוח משימה לענייני חיסונים של ה-CDC יעבוד ישירות עם ארגון שחקני הפוטבול הן ברמה הקהילתית והן ברמה הלאומית, במטרה לקדם הסברה וחינוך בנוגע לקורונה וקבלת חיסונים".

במסמכים נכתב שמטרת התכנית היא להשתמש בפופולריות של אגדות הפוטבול האמריקאי שמחוברים לארגון בוגרי שחקני הליגה, במטרה להשפיע על אוהדים להתחסן. ושלא במפתיע, אם תיכנסו לאתר של בוגרי השחקנים תוכלו למצוא עדויות של שחקני עבר גדולים רבים שמעודד להתחסן. מותר לטעון שזה בסדר, ואפילו פעילות מבורכת למען בריאות הציבור, אבל למה להתנהג כמו גנב בלילה במקום לנהוג בשקיפות ולחשוף את ההסכם?

מי האמין שפוטבול יכול להיות כל כך מעניין? בכל אופן אתם יכולים להיות בטוחים שהסוגיה הזו עוד תייצר כותרות וצפויים להירשם בה התפתחויות מעניינות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות