עולם

מסיבות, אלכוהול וסקס? חכו לפריז 2024

הכפר האולימפי בטוקיו. החגיגות יחכו

כאשר ארטיום דולגופיאט נשאל אתמול כיצד הוא מתכוון לחגוג את מדלית הזהב שהשיג, הוא היה מהוסס והודה בכנות האופיינית לו: "האמת אין פה גם ככה לאן לצאת, מה לעשות ואיך להתפנק". ואכן אולי אולימפיאדת טוקיו 2020 מלאה ברגעים ספורטיבים מרגשים ומבחינתו כישראלים היא אולימפיאדה היסטורית שוברת שיאי מדליות והישגים ספורטיביים, אבל אסור לרגע לשכוח את כל הבעיות שישנן באירוע הענק הזה בצל מגבלות הקורונה.

העובדה שאין קהל באיצטדיונים בדרמות הגדולות פוגעת משמעותית בחוויה האולימפית, גם המסכות שמכסות מרבית הזמן את פניהם של הספורטאים, כולל ברגעי השיא שלהם על הפודיום, גורמות לרבים לוותר על הצפייה. במשך יותר ממאה שנה המשחקים האולימפיים היו חגיגה שריכזה ספורטאים מכל העולם לכפר אולימפי בעיר מסוימת וחלק מהחוויה היה בחגיגות שלהם ובעובדה שהמשלחות היו מלוכדות וספורטאים מענף אחד היו נוסעים לעודד ספורטאים בני ארצם שמתחרים בענף אחר.

קיץ 2021 בטוקיו שונה מאוד ממה שהתרגלנו באירועים חגיגיים. נכון שיקפידו להזכיר שאחרי שנה של דחיית האולימפיאדה, האלטרנטיבה העיקרית היתה לבטל את המשחקים ולגרום עוגמת נפש וחוסר צדק ספורטיבי קשה כלפי הספורטאים. ובכל זאת ספורט זה קודם כל כיף, ואת הכיף מנסות הרשויות ביפן לצמצמם מה שניתן במטרה לעמוד בתקנות הקורונה.

מארגי המשחקים האולימפיים בטוקיו הודיעו הלילה (בין ראשון לשני) כי הם חוקרים אירוע בו קבוצה של ספורטאים נמצאו שותים אלכוהול בכפר האולימפי השבוע, ובכך הם הפרו את ההנחיות למניעת התפשטות הנגיף הסיני המכונה קורונה.

"הספורטאים נתפסו שותים ביום שישי בערב בפארק שנמצא בכפר האולימפי", כך דיווח מנכ"ל הוועדה המארגנת של טוקיו 2020, טושירו מוטו, במסיבת עיתונאים. לדבריו, כוחות משטרה הגיעו מאוחר יותר לאירוע שכעת ממשיך להיחקר בידי הרשויות. "אנחנו בוחנים את העניינים, ננקוט בצעדים המתאימים על בסיס הממצאים שלנו", סיכם מוטו.

מוטו לא נכנס לפרטים וסרב לשפוך אור על זהותם של הספורטאים שהיו מעורבים בתקרית והמדינות שהם מייצגים. המארגנים אמרו בתחילת האולימפיאדה כי לספורטאים מותר לשתות אלכוהול אך ורק בחדריהם וכאשר הם לבדם, כאמצעי אזהרה ומניעה נגד קורונה. כזכור, בילויים, מסיבות ושתייה בכפר האולימפי היו עד לטוקיו 2020 חלק אינטגרלי מהחוויה האולימפית עבור ספורטאים שהם בסך הכל חבר'ה צעירים, בריאים, אטרקטיביים וגדושי הורמונים שמחפשים לשחרר קיטור ולהתפרק אחרי מספר שנים של הכנות סיזיפיות לתחרויות ואורח חיים קפדני וסגפני. לא בכדי חולקו רבבות קונדומים לספורטאים בכפר האולימפי לפני ובמהלך האולימפיאדות.

טוקיו 2020 היא סיפור אחר – כזכור אין קהל, יש אומה יפנית שבזה לקיום המשחקים אצלה ויש מגבלות רבות כמו ריחוק חברתי, מסכות, בדיקות קורונה יומיומית, הגבלת חופש התנועה של הספורטאים והשארתם בבועה שאסור להם לצאת ממנה. היו כמה עשרות ספורטאים מתוך ה-11 אלף שמשתתפים באולימפיאדה שהתלוננו על שעמום רב וזה מבלי לספור את נבחרת הבייסבול הישראלית שאוהבת לקפוץ על מיטות.

המארגנים היפניים תכננו לחלק לספורטאים 150 אלף קונדומים בזמן התחרויות, אבל בסוף אמרו לספורטאים שעדיף שייקחו את הקונדומים הביתה מאשר שישתמשו בהם בכפר האולימפי.

עד כה נשללו בטוקיו אקרדיטציות לאולימפיאדה משישה אנשים שהפרו את התקנות שהונחתו על כל הנוכחים באירוע כדי שיעבור בביטחה.  

לצד כל המגבלות, הבעיות והביקורות היפנים טוענים כי שיטת הבועה עד כה מוכיחה עצמה היטב בזמן שנתוני החיוביים לקורונה בטוקיו ממשיכים לזנק מדי יום וכבר חצו את רף ה-4,000 ליום, בתוך הכפר האולימפי המצב בטוח יותר – כ-270 מקרי קורונה תועדו עד כה של משתתפי האולימפיאדה מתוכם 24 ספורטאים, 83 אנשי צוות של המשלחות השונות ו-144 חיוביים הם יפנים שעובדים ומלווים את המשחקים.

אחוז החיוביים בין הספורטאים ומאמנים באולימפיאדה עומדת על 0.02% אחרי יותר מ-400 אלף בדיקות שנערכו להם. מתוך 40 אלף בדיקות קורונה שנערכו בשדה התעופה למשתתפי האולימפיאדה, רק 35 חזרו עם תשובה חיובית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות