טכנולוגיה

הפתרונות הטכנולוגיים למלחמה בסם האונס

אישה שתויה, אילוסטרציה

ב-2013 פורסם שאוניברסיטת תל אביב מסחרה מוצר שפותח במסגרת מחקר והוא עתיד לצאת לשוק. המוצר, שמבוסס על ננו טכנולוגיה, והפך את המשקה לעכור במקרה שנמצא בו סם אונס – לא יצא בסופו של דבר לשיווק למיטב ידיעתנו, ולא הצלחנו לגלות מה עלה בגורלו.

אבל לא רק אוניברסיטת ת"א כנראה זנחה את הניסיון למצוא מענה טכנולוגי לסם הנורא הזה. שוטטות ברחבי הרשת מגלה כי ישנם מעט מאוד מוצרים שמוצעים היום בשוק שנועדו למצוא סם אונס במשקה שלכן או למנוע הכנסתו מלכתחילה. וזאת למרות שהנושא נמצא במודעות גבוהה כבר מספר לא מועט של שנים.

ישנן מספר חברות שמנסות כבר שנים לגייס כסף לפיתוח וייצור מוצרים בתחום, ומוצרים אחרים שכשלו במרוץ ליציאה לשוק. מוצרים אחרים ששווקו בעבר נעלמו מהשוק, כנראה בגלל חוסר יעילות, והשורה התחתונה ברורה: אין היום מענה אמין וזמין להילחם בתופעה המסוכנת.

הכרטיס של דרינק סייפ

אבל היו גם הצלחות. לא מזהירות, וגם לא נוכל לערוב ליעילות ולאיכות של המוצרים שכן מצאנו, אבל מדובר במוצרים זולים יחסית כך שניתן בהחלט לנסות אותם בעצמנו ולהתרשם מיעילותם. אחריות והבטחה ל-100% יעילות אף אחד לא מוכן לספק כמובן.

חברת drink safe מציעה ערכות בדיקה פשוטות שמגיעות ככרטיס בדיקה או כתחתיות למשקה, כאשר כל כרטיס או תחתית מאפשר שתי בדיקות. המחיר נע בין 0.85$-1$ לערכה, כאשר יש מינימום רכישה נדרש של 5 יחידות לפחות. המשלוח לישראל לעומת זאת מתחיל בעלות של 56$.

הבדיקה של drink safe מזהה שני סוגי סמים: GHB וקטמין, והשימוש בה פשוט מאוד. יש להניח טיפה של המשקה על שני משטחים קטנים (אחד לכל סוג סם), לשפשף קלות ולהמתין מספר דקות. במקרה של הימצאות סם במשקה אחד המשטחים ישנה צבעו לכחול כהה.

בישראל אגב חולקו בעבר על ידי משטרת ישראל, בשנים 2016-2018, ערכות אלה בחינם במרכזי בילוי בערב הסילבסטר. העלות הזולה של הערכות האלה מאפשרת רכישה של כמות גדולה על ידי בתי עסק וחלוקתם בחינם – אפילו כאמצעי לקידום מכירות (ברכישה של כמות גדולה מאפשרת החברה הדפסה של חומר פרסומי על הכרטיס, והעלות אף יורדת). חבל שאנו לא רואים ברים ומועדונים שמרימים את הכפפה ומחלקים ערכות שכאלה למבלות, בחינם, אבל בכל מקרה ניתן לרכוש אותם עצמאית. בגלל עלויות השילוח הגבוהות יחסית ייתכן שכדאי לכמה נשים להתאגד ולרכוש כמות גדולה ביחד.

הכיסוי החדשני יעזור?

באמזון מצאנו את ערכת הבדיקה שנקראת Philmedi G-check במחיר 12.99$ ומשלוח של 12$ לישראל. הערכה הזאת מאפשרת 5 בדיקות, בצורה דומה לפתרון של drink safe אלא שכאן ניתן לגלות רק GHB בשלב זה.

פתרון מסוג אחר מציעה חברת nightcap – כיסוי גמיש לכוס המשקה שמונע הכנסה של סם לכוס על ידי גורם לא רצוי. מדובר במוצר שגייס השקעה במסגרת התכנית הפופולרית Shark Tank (״הכרישים״) וקיבל חשיפה גדולה באמצעי התקשורת.

הכיסוי עשוי מניילון/ספנדקס ולכן יכול להתאים כמעט לכל סוג וגודל של כוס. הוא מגיע בתוך גומייה שניתן להלביש על היד או להשתמש כגומייה לשיער, ולשלוף בעת הצורך. הכיסוי הוא רב פעמי וניתן לכבס אותו במכונת כביסה. הערכה המגיעה עם קשית. מובן שמדובר בפתרון שיכול לעכב או למנוע מגבר זר להכניס סם לכוס המשקה שלך, אבל לא מבטיח הגנה מוחלטת, בטח אם הכוס נשארת ללא השגחה.

הנייטקאפ נמכר במחיר של 16$ באתר החברה, וניתן להזמין ערכה משפחתית (4 יחידות) במחיר של 40$. המשלוח לישראל עולה 12$.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות