טכנולוגיה

פרשת NSO: איך אומרים "מרחתי אותה" בצרפתית?

בני גנץ, בביקורו אתמול בצרפת

אתמול בערב קרו שני אירועים שלא באמת הפתיעו אף אחד. הראשון נקבע מראש – פגישתו של שר הביטחון בני גנץ עם שרת ההגנה הצרפתית, פלורנס פארלי. הפגישה שהייתה אמורה לעסוק בעיקר באיראן ובחיזבאללה, הפכה ברוח השבועות האחרונים לשיחה על אודות פרשת NSO, וזה מוביל אותנו לאירוע השני של הערב.

בשעה 20:00, בדיוק עבור מהדורות החדשות, התחילה מערכת הביטחון בבדיקה הרשמית שלה בכל הנוגע לפרשיית NSO. אמש עוד לא ידעו לדווח מי היו האנשים שהגיעו למשרדי, אבל הבוקר כבר נחשף שמדובר באנשים ממחלקת הייצוא וכבר ברור כי זהו רק מהלך פרוצדורלי, שנועד ככל הנראה בעיקר בשביל העיניים בצרפת.

כמה שעות לאחר הפרסום הזה ריטווט יניב קובוביץ', הכתב הצבאי של "הארץ", ציוץ של זהבה גלאון שמגחיך את עצם החקירה, והוסיף כי הגעת אנשי משרד הביטחון למשרדי NSO תואמה מרא.

שעה וחצי מאוחר יותר כבר התפרסמו הציטוטים של שר הביטחון שאמר למקבילתו הצרפתית כי הטלפון של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהיה בין 50 אלף המספרים ברשימה שעליה התבסס התחקיר נגד NSO, לא נפרץ על ידי תוכנת הריגול ההתקפית "פגסוס", כמו גם 14 חברי הפרלמנט והשרים האחרים, שמספריהם נמצאו ברשימה.

"פריצה לבכירים בדרג הפוליטי בצרפת אסורה לפי תנאי הרישיון", טען לאחר הפגישה, "אם יתגלו חריגות, בכוונת ישראל לפעול תוך הקפדה על תנאי הרישיונות שניתנו. לאור היחסים האסטרטגיים והקשר העמוק עם צרפת וחשיבותם, נמשיך לעדכן במידע רלוונטי בנושא. דלתו של משרד הביטחון הישראלי תמיד פתוחה בפני שרת ההגנה של צרפת".

לפי דיווחים בצרפת, גנץ הוסיף כי ישראל פועלת לפי האמנות הבינלאומיות ומספקת כלי סייבר למדינות בלבד ולצורכי לחימה בטרור או בפשיעה.

"צרפת חוותה פיגועי טרור קשים", ניסה בסיום גנץ לגלגל את תפוח האדמה הלוהט אל מי שביקשו את מספרי הטלפון של הבכירים הצרפתיים, משמע המרוקנים, "אני בטוח שהיא מודעת לחשיבות שימוש בכלים טכנולוגיים על ידי מדינות במלחמה בטרור. האחריות על שימוש בהתאם לרישיון היא קודם כל על המדינות המשתמשות בו".

על הבדיקה הראשונית שהחלה אמש, אמר גנץ כי היא נערכת ברצינות מרבית. "נציגים ממספר גופים הגיעו לחברת NSO לבדיקת הפרסומים והטענות שהועלו בעניינה", נמסר בהודעה קצרה מטעם משרד הביטחון.

50 אלף מספרים, חברת NSO אחת

פרשת NSO התפוצצה לפני כשבועיים, לאחר פרסום תחקיר ענק בינלאומי שאותו הובילו אמנסטי אינטרנשיונל וארגון פרובידן סטוריז הצרפתי. בתחקיר לקחו חלק 70 עיתונאים מ-17 מערכות תקשורת ברחבי העולם וחשפו על סמך רשימה של 50 אלף מספרי טלפון, כי ממשלות עשו שימוש בתוכנת פגסוס של NSO כדי לעקוב אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם וגם פוליטיקאים ובכירי ממשל אחרים בכל רחבי העולם.

NSO מנגד מכחישה את הקשר שלה לדברים, וטוענת כי הוא נמסך על רשימה שאין לה כל קשר אליה. עם זאת, בדיקה של 67 טלפונים שנמצאו ברשימה גילתה כי לפחות על 37 מהם הותקנה בוודאות תוכנת פגסוס בשלב כזה או אחר.

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות