אקולוגיה וסביבה, טכנולוגיה, כלכלה

העתיד כבר כאן: טסלה ומאסק ממשיכים לשבור שיאים

אלון מאסק, טסלה אלון מאסק על רקע הטסלה החשמלית שלו

אילון מאסק, איש החזון והמייסד של חברת הרכבים החשמליים טסלה, מדורג במקום השני בין עשירי העולם, אבל לפי המגמות המסתמנות הוא לא מתכוון להסתפק במקום השני ולאדם העשיר בעולם ג'ף בזוס בהחלט יש ממה לחשוש.

טסלה שוברת שיאי פופולריות בארה"ב ואך במקביל  ואף יותר חשוב – במדינות רבות בעולם המערבי, כולל בישראל, שוק אליו טסלה חדרה רק לאחרונה והיא כבר מסתמנת כלהיט. וזאת למרות שבגירסה המקומית חסרים לא מעטים אבזור טכנולוגי לרבות איסור השימוש בארץ בבינה מלאכותית וברכבים אוטונומיים, לפחות בינתיים. חכו בסבלנות.

טסלה חגגה אתמול (יום שני) רווחי שיא בתולדותיה. ברבעון האחרון (חודשים אפריל-יוני) רשמה יצרנית הרכבים מעמק הסיליקון רווח של 1.1 מיליארד דולר, קרוב לפי עשרה מהשנה שעברה. טסלה דיווחה על הכנסות שיא של 12 מיליארד דולר בתקופה הזו שזה כמעט פי שניים מהכנסותיה בתקופה המקבילה בשנה שעברה. ובכך טסלה רושמת שמונה רבעונים רווחיים ברציפות – שיא חדש נוסף בתולדות החברה, ממש ברוח האולימפיאדה.

סך הכל ייצרה טסלה 206 אלף רכבים בשלושת החודשים בין אפריל ליוני כשבתקופה המקבילה אשתקד – זמן שיא הסגרים וההגבלות בתקופת הקורונה – היא ייצרה פחות ממחצית מהכמות הזו ונאלצה להגביל את כמויות הייצור בשל ביקוש דל יחסית. ההצלחה הרבה מיוחסת לקצב מכירות גבוה של הרכבים החשמליים מדגם 3 ו-Y ולהרחבת הייצור הגלובלית בעיקר בזכות הייצור והמכירות של טסלה בסין.

טסלה עושה צחוק מהתחזיות

מדובר בהישג עצום כשמתחשבים בנסיבות ובמה שקורה בעולם מסביב – השוק של הרכבים החשמליים נעשה צפוף ומוצף אבל לטסלה יש מעמד יוקרה ומוניטין מיוחד עליו החברה מצליחה לשמור. שוק מכירות הרכבים בעולם לא לוהט בלשון המעטה במהלך 2021 ושיבושים באספקה גרמו ליצרנו מכוניות דוגמת פורט וג'נרל מוטורס לבטל או להקפיא מפעלי הרכבה.

מעבר לכך – טסלה הצליחה לחמוק איכשהו ממשבר ממנו סבלה תעשיית הרכב העולמית בשנה האחרונה והוא קשור למחסור חמור בשבבים. בטסלה מסרו כי החברה אכן מנסה לעמוד באתגרים של ניווט שרשרת האספקה בזמן שהם מגבירים קצב במטרה להגביר את הייצור ולענות לביקוש הגובר לרכבים המונעים על סוללות.

ועד כמה ההישג עצום יעידו תחזיות וול סטריט שחזו 11.4 מיליארד דולר הכנסות לטסלה ברבעון האחרון – 600 אלף דולר פחות מההכנסות עצמן, אבל משמעותי מכך – תחזיות וול סטריט ניבאו 600 מיליון דולר רווח בלבד, והחברה הציגה רווחים כמעט כפולים.

את הדוגמה לסוד ההצלחה של טסלה אפשר אולי למצוא ברכב המעוצב לתפארת עבור לקוחות פוטנציאליים אותו הציגה לאחרונה מדגם S לאקשרי סדאן. הרכב החשמלי המשודרג מתוחמר סביב 130 אלף דולר בארה"ב מחיר בסיס לפני תוספות, והוא צפוי למשוך עניין ציבורי בשוק הרכבים החשמליים שהולך ונעשה צפוף יותר.

"שברנו שיאים בעלי משמעות", חגגו בטסלה בהודעה לעיתונות, "ייצרנו וסיפקנו מעל 200 אלף רכבים ברבעון האחרון, השגנו רווח תפעולי של 11% ועלינו על מיליארד דולר רווח נקי לראשונה בהיסטוריה. תמיכת הציבור ורגשותיו התומכים כלפי רכבים חשמליים הגיעו לנקודה הטיה חסרת תקדים". אגב, מניית טסלה עלתה אתמול, עוד לפני פרסום הדוח הרבעוני המרשים של החברה, ב-2.2% לשווי של 657 דולר במסחר בנאסד"ק.

שלא תחשבו שמאסק וטסלה שוקדים על השמרים. יש להם כאבי ראש ואתגרים חדשים, לעמוד בביקוש הגדל ולהקים מפעלים חדשים, שחלקם דוגמת מפעלים בברלין ובאוסטין, טקסס שאמורים לייצר רכבים מדגם Y  סובלים מעיכובים.

התחום היחיד בו טסלה איבדה כסף זה בשוק הקריפטו (המטבעות הדיגיטליים) שבו מאסק מעורב חזק.

אגב, אחד הסודות של טסלה הוא הרעיונות החדשניים של אילון מאסק. אחד הרעיונות המעניינים מדבר על זיכוי כספי לצרכנים על פי שימוש ברכב לא מזהם וכמה זיהום סביבתי שהם חוסכים בנסיעות. זה תחום שעדיין צריך להיות מוסדר בתעשיה על ידי הרשויות בארה"ב ובאירופה, אבל לפי התכניות הסביבתיות ברוח התקופה בהחלט יתכן שהולכים לשם.

כך או כך, כולם מבינים כי רכבים חשמליים הם העתיד ולפי מומחים ולפי מה שעולה מדרישות הרשויות במדינות מערביות רבות בשל הסכמי אקלים, תוך עשור רכבים חשמליים אמורים להיות הרוב הבולט על הכבישים. הביקוש לטסלה בעולם רק צפוי ללכת ולעלות כל הדרך עד שאילון מאסק יהפוך לאישר העשיר בעולם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות