עולם

מדוע צפון קוריאה לא משתתפת באולימפיאדה?

קים ז'ונג און קים ג'ונג און, שליט צפון קוריאה

מרימת המשקולות רים ג'ונג-סים זכתה במדליית זהב בגיל 19 באולימפיאדת לונדון 2012, באולימפיאדת ריו 2016 היא עלתה לקטגוריית משקל גבוהה יותר וגם שם בגיל 23 היא סיימה במקום הראשון וההמנון של צפון קוריאה נוגן לכבודה. בניגוד לריו וללונדון, טוקיו זה הרבה יותר קרוב לפיונגיאנג, ושם בבירת יפן רים חלמה להגשים חלום ולהיכנס להיסטוריה כאחת הגדולות בהיסטוריה של ענף הרמת המשקולות. אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד.

השאיפות של רים, כמו של שאר הספורטאים האולימפיים של צפון קוריאה, נגוזו ונזרקו לפני כארבעה חודשים, אז החליטה צפון קוריאה כי לא תשלח ייצוג לאולימפיאדת טוקיו 2020. הסיבה הרשמית – דאגה מפני התפשטות וירוס הקורונה, אך כרגיל בדיקטטורה הביזארית והחשאית בתבל – אף אחד לא בטוח אם הקורונה היא הסיבה האמיתית לכך שצפון קוריאה היא אחת משתי המדינות היחידות שלא משתתפות במשחקים האולימפיים או שהסיבות הן פוליטיות, שהרי המשטר של צפון קוריאה מתעב את יפן מסיבות היסטוריות, פוליטיות ותרבותיות וגם חושש בצדק מעריקים מקרב חברי המשלחת.

ואם מחפשים רמזים לפוליטיקה אפשר למצוא אותם בלי בעיה: כך למשל תת מזכירת המדינה האמריקאית וונדי שרמן מקיימת השבוע פגישות עם עמיתיה מיפן ומדרום קוריאה לדון במצב האזור.

אם אכן מדובר בהחלטה פוליטית להחרים את טוקיו 2020, שימו לב איזו הקצנה מהירה וחדה – רק לפני שלוש וחצי שנים נערכה אולימפיאדת החורף 2018 שנערכה בדרום קוריאה בעיר פיונגצ'אנג והכותרת הגדולה שיצאה ממנה נגעה לשיפור וחימום היחסים בחצי האי הקוריאני. אז צוינו מספר אירועים היסטוריים – ראשית, אחותו של מנהיג צפון קוריאה, קים יו-ג'ונג, הפכה לראשונה ממשפחת השלטון קים שאי פעם חוצה את הגבול לדרום קוריאה כשהגיעה לטקס הפתיחה וזכתה לתשומת לב עולמית. בנוסף לכך, המשלחות של דרום קוריאה וצפון קוריאה צעדו יחד בטקס הפתיחה תחת דגל משותף כשספורטאים משתי המדינות מחזיקים יחד את הדגל.

קים ג'ונג און השתמש באולימפיאדה האחרונה, משחקי חורף 2018, ככלי דיפלומטי להרגיע את הרוחות ולחמם את היחסים, אחרי שצפון קוריאה ביצעו מספר ניסויים בטילים בליסטיים ארוכי טווח. במסגרת ההתקרבות לזירה הבינלאומית  נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך נסע לצפון קוריאה במהלך 2018 והלך לצפות לצד קים במשחק כדורגל.
כל הדברים האלה נרשמו אז במסגרת המגעים מול מימשל טראמפ, אולם השיחות כשלו בסופו של דבר והחל מ-2019 צפון קוריאה ניתקה כל קשר עם ארה"ב ועם דרום קוריאה וחזרה להקצנה בעמדותיה.

לאחרונה משטרו של קים ג'ונג און מנהל מאבק גדול נגד תרבות הפופ המצליחה של דרום קוריאה וחושש מהשפעות תרבותיות מהדרום העשיר והמצליח. בכל מקרה, מומחים לענייני צפון קוריאה טוענים כי לספורט יש חשיבות משנית בעיני המנהיג העליון קים ג'ונג און לעומת נושאים כמו ביטחון לאומי וקורונה.

איפה צפון קוריאה ואיפה אנחנו בספורט

אולימפיאדת מינכן 1972 נחקקה בזיכרון הציבורי הישראלי בשל אסון הי"א – 11 הספורטאים שנרצחו על ידי טרוריסטים של ארגון 'ספטמבר השחור' אבל עבור הספורט הצפון קוריאני מינכן 1972 היתה האולימפיאדה הראשונה אי פעם אליה היא שלחה משלחת ספורטאים. כבר במשחקי מינכן 1972 צפון קוריאה השיגה 5 מדליות כולל זהב אחד בתחרות הירי. מאז צפון קוריאה השתתפה בכל האולימפיאדות פרט לשתיים אותן החרימה ואליהן לא שלחה ספורטאים מסיבות פוליטיות – לואס אנג'לס 1984 שהוחרמה על ידי כל הגוש הקומוניסטי  ואולימפיאדת סאול 1988 בעיר הבירה של השכנה והיריבה הפוליטית הגדולה, דרום קוריאה. לפני אותם משחקים מרגלים צפון קוריאנים שתלו פצצות במטוס דרום קוריאני שהתפוצץ באוויר והוביל למותם של כל 115 נוסעיו.

צפון קוריאה הפכה לכח אולימפי רציני ועד היום צברה 16 מדליות זהב ו-57 מדליות אולימפיות בסך הכל. לשם השוואה לישראל (9 מיליון תושבים מול 25 מיליון של צפון קוריאה) יש עד היום מדליית זהב אחת בלבד של גל פרידמן בגלישה ו-10 מדליות אולימפיות סך הכל, האחרונה של אבישג סמברג בטאקוונדו מאתמול (שבת).

האולימפיאדות הכי מוצלחות של צפון קוריאה היו ברצלונה 1992 ולונדון 2012 – בכל אחד מהן הספורטאים הצפון קוריאנים זכו ב-4 מדליות זהב. אחריהן האולימפיאדה הבאה הכי מוצלחת היתה האחרונה – ריו 2016 עם 7 מדליות בסך הכל מתוכן 2 מזהב.

גם למשחקי טוקיו 2020 צפון קוריאה היתה צפויה לשלוח מועמדים חזקים למדלייות בענפים החזקים שלה מסורתית – הרמת משקולות, האבקות, התעמלות, אגרוף, ג'ודו וקליעה – הענפים שאחראים ל-16 מדליות הזהב של הצפון קוריאנים באולימפיאדות, עד שבאפריל החליט המשטר הצפון קוריאני להחרים את המשחקים.

הטיעון הרשמי הוא ש"הוועד האולימפי של צפון קוריאה החליט בפגישה ב-25 במרץ כי המשלחת הצפון קוריאנית תוותר על משחקי טוקיו 2020 כדי לשמור על בריאות הספורטאים מפני משבר הבריאות העולמי שנגרם על ידי התפטרות וירוס אכזרי", כך פורסם באתר הספורט הממשלתי של צפון קוריאה.

זה לא סוד שמערכת הבריאות הציבורית בצפון קוריאה חלשה, מפגרת ותשושה, והשלטון הדיקטטורי במדינה עוזרת ממילא לנקוט בצעדים חריפים נגד התפשטות הנגיף מאז תחילת שנת 2020. באופן רשמי צפון קוריאה מדוות כי אין בה אף מקרה קורונה, היא נקיה מהנגיף וכך היא רוצה להישאר. מומחים בינלאומיים מפקפקים בנתונים שממציאים במדינה האסיאתית.

לפני שבוע הודיעה גינאה מיבשת אפריקה כי היא מוותרת על השתתפוף באולימפיאדה בגלל התפשטות וריאנט הדלתא, ובכך הצטרפה לצפון קוריאה כשתי המדינות היחידות שוויתרו על השתתפותן. בכל מקרה, יפן מוציאה 900 מיליון דולר על אמצעי טיפול ומניעה של קורונה, כולל בדיקות יומיות של יותר מ-11 אלף ספורטאים, זאת בנוסף להפסדים שמוערכים ב-22 מיליארד דולר מההחלטה לקיים את המשחקים בלי קהל.

כן או לא קורונה, צפון קוריאה עם שאיפותיה הגרעיניות שוב מתבודדת לה ומקצינה, וגם אם הטיעון הרשמי הוא הקורונה, כל העולם, פרט אולי לסין, עוקב בדאגה רבה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות