פלילי

עבריין אחד בשבוע: מאיר אברג'יל – זה שתמיד יוצא בזול

מאיר אברג'יל מאיר אברג'יל. משכונת עוני בלוד לפסגת העולם התחתון

דווקא בשבוע שמתחיל במדליה אולימפית חשוב לזכור שהיו לנו גם "הישגים" אחרים. בעולמות אחרים, קצת יותר אפלים. להגיע למקום השלישי במשחקים האולימפיים בטאקוונדו זה טוב, יפה ומחמם את הלב, אבל כמה אנשים בישראל או בעולם כולו יכולים להתגאות בכך שדורגו על ידי ה"גארדיין" הבריטי כראשי אחד מחמשת קרטלי הסמים הגדולים בעולם.

כן, זהו סיפורם של האחים אברג'יל, שבאח מאיר נתמקד הפעם בפינתנו העבריינים הגדולים בישראל. אם יצחק הוא הכח שעומד מאחורי המשפחה, איש המעשים – מאיר הוא המח. המנהל מאחורי הקלעים, זה שמשקיע את הכספים, יוצר בריתות ומצליח לא יותר מדי לבלוט.

זוכרים את פרשה 512, זו שהיתה אמורה לחסל פה את הפשע המאורגן? אז יצחק אברג'יל אכן הסתבך בעקבות עדות עדי המדינה בה, וצפוי למאסר ארוך. ומאיר? הוא כבר השתחרר מהכלא לפני חודש וחצי, אחרי שנתיים וחצי במאסר (מתוך חמש במקור). השאלה איך יסתדר כעת ללא יצחק, שלצידו העביר את כל שנות הפשע שלו, ואחרי שעולם הפשע המשיך להתקדם בשנים שהוא נלחם על חירותו.

הבנק למסחר והכסף הגדול

מאיר אברג'יל, בשנות השישים לחייו כיום, נולד למשפחה קשת יום מלוד. הוריו, עולים חדשים ממרוקו, הולידו עשרה ילדים – – שישה בנים וארבע בנות. כלל הבנים – מאיר, יצחק, יעיש, יעקב ואלי – הפכו עם השנים לחברים בארגון הפשע המשפחתי.במשך שנים עסקו האחים, בהובלת יצחק, בסחר בסמים. אלא שכליאתו ב-1987 בעקבות רצח יעקב כהן, עצרה את הגדילה.

את הקפיצה הגדולה עשו עם שחרורו מהכלא, בזכות פרשת הבנק למסחר, שמשפחת אברג'יל היתה מהמרוויחות הגדולות ממנה. הכספים שהוזרמו אליהם בזכות עופר מקסימוב ואחותו אתי אלון, הפכו את משפחת אברג'יל לארגון פשע בינלאומי, מהגדולים בעולם – כאשר ה"גארדיין" הבריטי אף דירג אותם בשעתו כאחד מחמשת קרטלי הסמים המצליחים ביותר.

כזכור, בפרשה שמוטטה את הבנק למסחר, מעלה אתי אלון שהייתה עובדת הבנק בכספי לקוחותיו והעבירה לחשבון בנק של אחיה המהמר, עופר מקסימוב, מעל 254 מיליון שקלים.

במסגרת חקירת המשטרה, נעשה ניסיון לעקוב אחרי נתיבי העברות הכספים על מנת להשיב כמה שיותר מסכום שהועלם. על פי ממצאים שעלו, נמלטו מהארץ גבי בן הרוש, ראש 'הכנופיה הירושלמית', שבשטח שליטתה היו רבים ממקומות ההימורים בהם הפסיד מקסימוב כספים, וששון בראשי, שהשתייכו לארגונם של האברג'ילים. בן הרוש, שנחשב למנצל העיקרי של מקסימוב, הצליח להבריח מחוץ לישראל חלקים ניכרים מהכספים שנגנבו, ואלו שימשו לצרכיו של ארגון הברחת סמים של משפחת אברג'יל. כספים אלו הפכו אתה ארגון, כאמור, לאחד מארגוני הברחות הסמים הגדולים בעולם.

המלחמה נגד רוזנשטיין

את שנותיהם הראשונות בפסגת עולם הפשע הישראלי עשו האברג'ילים לצדו של זאב רוזנשטיין, מי שנחשב אז לסנדק. בהתחלה זו היתה שותפות, אבל ברגע שלמדו את רזי מקצוע "ההימורים", פרשו האחים מהאחווה של רוזנשטיין ולא הסתפקו בזה אלא פתחו קזינו משלהם באותו המבנה.

מכאן, הדרך למלחמת חיסולים, שבה למעשה עוסק היום תיק 512, היתה קצרה.

ירי באח יעקב אברג'יל מול ביתו, שלושה ניסיונות חיסול שונים של רוזנשטיין, מחסלים מבלארוס שנתפסו על חם כשהם עוקבים אחרי מאיר ועוד עשרות אירועי ירי שגבו מספר דו ספרתי של הרוגים מכל זרועות הפשע בישראל – מהאבוטבולים בנתניה שחברו לרוזנשטיין ועד האלפרונים שהתחברו לאברג'ילים.

הכסף הגדול שנכנס לכיסים של מאיר ויצחק חייב סופו של דבר את רוזנשטיין להיכנע, ולפי פרסומים מאותן שנים הוא "קנה" את חייו בכמה מיליוני יורו ופינה את הזירה. את המחצית השנייה של העשור הראשון של המילניום יעבירו האברג'ילים בתפקיד השליטים הבלתי מעורערים של מרכז הארץ. ואז הגיע הדוד סם.

יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל. הכח של המשפחה | צילום: פלאש 90

חומק מעונש בארה"ב

הנפילה של משפחת הפשע אברג'יל החלה עם מעצרו של יצחק ב-2008 בחשד לרצח סוחר סמים ישראלי בארה"ב. הדעיכה התגברה כאשר גם מאיר נעצר והוסגר, למרות מחאתו הקולנית על כך שישראל מסגירה אדם חף מפשע, ב-2011.

המאסר בכלא בארה"ב פגע בעסקיהם והם נאלצו לנהלו מרחוק ובמקביל איבדו שליטה על השטח ועל האנשים עליהם הטילו אחריות כמו מוטי חסין, אבי רוחן ויעקב 'עקא' שמעון. איבוד השליטה התבטא בין היתר בסכסוך עקוב מדם עם משפחת מוסלי, שצמחה תחת כנפיהם, ולטשה כעת עיניים לעסקיהם של האברג'ילים בשפלה ובשרון.

המשפט בארה"ב נגמר כמו שנגמרו גם העניינים המשפטיים בישראל – יצחק הורשע ונשלח לשמונה וחצי שנות מאסר בעוד מאיר הגיע לעסקת טיעון ושוחרר אחרי זמן קצר. אבל את הנזק שנעשה כבר קשה היה לתקן, ובפתח עמדו צרות חדשות.

יוצא בזול מ"פרשה 512"

למרות שיצחק ישב בכלא (בישראל, אחרי שהוסכם שכאן ירצה את עונשו) הרדיפה של רשויות החוק לא נפסקה. ב-2015 חשפה המשטרה עם מעצרם של כ-50 חשודים – חלקם הגדול מוכרים כחברים בארגוני פשע – שורת אירועים וחשדות לביצוע עבירות בארץ ובחו"ל, בתחומי הפשיעה החמורה והמאורגנת ובהן רציחות, ניסיונות לרצח, אלימות וסמים על ידי עשרות חשודים ומעורבים. הפרשה זכתה לכינוי "פרשה 512".

בפרשה זו נחשפה לראשונה גם אשתו של מאיר, רינת אברג'יל, שתקפה את המשטרה וטענה כי המעצרים בפרשה נעשו כדי לשפר את התדמית המידרדרת של הארגון.

ואולם, קריסה חלקית של "פרשה 512" אפשרה למאיר אברג'יל לצאת בזול גם הפעם: ביוני 2018 הוא חתם על הסדר טיעון עם הפרקליטות, שבמסגרתו ירצה חמש שנות מאסר – בקיזוז התקופה שבה כבר ישב במעצר עד ששוחרר למעצר הבית – בתמורה להודאתו בעבירות של קשירת קשר לפשע, עבירה של ביצוע עסקה אחרת בסמים במסגרת ארגון פשיעה, ועבירה של עשיית פעולה ברכוש אסור במסגרת ארגון פשיעה.

כאמור – ב-2021, שוחרר מאיר מהכלא לאחר שנתיים וחצי בלבד. האח יצחק ממתין להכרעת הדין במשפט הדגל של משטרת ישראל שבו הוא מואשם בניהול ארגון פשע שייצא וייבא סמים ברחבי העולם בהיקפי ענק.

מעמדו של הארגון היום לא ברור, וגם אם הוא מתנהל אז זה רחוק מאור הזרקורים ובטח לא במקומות שבהם מתנהלים הארגונים המובילים במדינה כיום.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות