אקולוגיה וסביבה

לבנה וירוקה: גרינלנד מוותרת על נפט וגז

גרינלנד קרחונים קרחונים לחופי גרינלנד

ממשלת גרינלנד החליטה להשעות את כל חיפושי הנפט בשטחיה. "העתיד לא שייך לנפט", פסקה ממשלתה השבוע בהודעה רשמית במסגרתה הכריזה כי היא לוקחת אחריות על המאבק במשבר האקלים העולמי, "העתיד שייך לאנרגיה מתחדשת ובמובן הזה יש לנו הרבה יותר מה להרוויח".

אלה מילים חדות וברורות שיצאו בשבוע האחרון מהמשלה של הטריטוריה שנשלטת על ידי דנמרק. ההחלטה אמנם התקבלה כבר ב-24 ביוני אבל הפכה לפומבית לפני מספר ימים. במסגרת ההחלטה, ממשלת גרינלנד הפסיקה גם את התגניות לכריית אורניום בדרום האי.

גרינלנד הוא האי הגדול בעולם שנמצא באזור הארקטי וסובל מהמסת קרחונים, וכעת הגורמים השולטים בו מוותריים על משאבי טבע ששווים המון כסף. אמנם עד היום לא נמצא עדיין נפט סביב גרינלנד, אבל מומחים העריכו כי יתכנו כמויות גדולות של נפט ועוד משאבי טבע באדמה שמתחת לגרינלנד והים הסובב אותה. השירות הגאולוי של ארה"ב העריך שבגרינלנד עשויים להימצא 17.5 מיליארד חביות נפט וכ-45 טריליון קוב של גז טבעי. הערכות אלה הביאו את דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב הקודם, להציע את הרעיון של קניית גרינלנד מידי דנמרק.

מדובר בצעד משמעותי מאוד, שהרי דנמרק משלמת בכל שנה כ-540 מיליון דולר לגרינלנד, בה חיים 57 אלף תושבים בלבד, וההנחה תמיד היתה שההשקעה הדנית נובעת מהרצון לחמוד את משאבי הטבע של האי. תושבי גרינלנד רבים סברו שמציאת נפט בשטחם הוא כרטיס היציאה של האי לעצמאות. זאת ועוד, משמעות ההתחממות הגלובלית היא שקרח נמס עשוי לחשוף מאגרי נפט ומינרלים ולהקל על החיפושים. אולם מתברר שהזמנים השתנו. גורמים בממשלת גרינלנד אומרים כי מדובר ב"צעד טבעי" לאור העובדה ש"הממשלה לוקחת ברצינות את משבר האקלים".

התמיכה הכלכלית של דנמרק בגרינלנד מהווה שני-שליש מכלכלת האי. דנמרק אחראית לגבי מדיניות החוץ, ההגנה והביטחון של גרינלנד וממשלת גרינלנד נהנית מאוטונומיה בענייניה הפנימיים.

יש לציין כי בגרילנד ישנן עדיין ארבעה אתרים עם הרשאת פעילות לחיפוש נפט וגז, ולחברות הפרטיות שמחזיקות ברישיון לפעול במקומות אלה ישנה זכות לפעול לפי ראות עיניהם. הם יצטרכו לקחת בחשבון את העובדה שהמיקום המרוחק של גרינלנד בשילוב מזג האוויר הקיצוני בה, הגבילו עד היום את החיפושים אחר משאבי טבע ומנעו את הצלחתם.

ארגונים סביבתיים בירכו על החלטת ממשלת גרינלנד וארגון גרינפיס אף כינה אותה פנטסטית.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות