משפטי

מי זו טריניטי, החברה שעקצה 60 מיליון מהביטוח הלאומי?

בניין הביטוח הלאומי בניין הביטוח הלאומי

יש לא מעט סוגים של גנבים. מצד אחד יש שבוחרים להיכנס עם נשק, לזרוע טרור ולרוקן את הקופה ומהצד האחר יש כאלו שפשוט לוקחים. סתם, כי נותנים להם. כי לפעמים הדרך הכי פשוטה היא גם הכי קלה. לקחת, כי אף אחד לא באמת מסתכל.

מעצרם הבוקר של תשעה עובדים בחברת טריניטי מערכות מחשוב בחשד כי הונו את הביטוח הלאומי ביותר מ-60 מיליון שקלים חושף לא רק כמה המערכת הזו פגיעה אלא עד כמה יש לחברות מסחריות, המשמשות כסוג של נציג עבור הביטוח הלאומי, גישה לחשבונות הלקוחות ואפשרות לעשות שינויים פנימיים בתוך המערכת של הביטוח הלאומי, מבלי שאף אחד באמת יבדוק זאת.

על פי החשד, עובדי טריניטי שנעצרו פנו אל החברות הגדולות במשק והציעו לעובדיהן לקבל החזרים מהביטוח הלאומי. בעזרת שינוי נתונים וזיוף מסמכים, השיגה טריניטי עבור לקוחותיה החזרים שנאמדים בכ-60 מיליון שקלים, כשהעובדים החשודים נהנים מחלק מרווחים.

תחילת הפרשה היתה בשנה שעברה, אז נחשפו ב"גלובס" החשדות לגבי הזיופים והשינויים שעשו עובדי טריניטי בדיווחים של לקוחותיהם במחשב הביטוח הלאומי. כתוצאה מזאת החליטו בביטוח הלאומי לנתק את טריניטי מהמחשבים שלהם, כשגם ערעור של טריניטי שהגיע עד בית המשפט העליון – נדחה.

האיש המרכזי בטריניטי הוא יוסף אלקובי, כלכלן, מנתח מערכות וגם אחיו של יגאל אלקובי, בכיר בביטוח הלאומי לשעבר שכיהן כראש אגף ביקורת במוסד. דבר מעניין נוסף על טריניטי שהתגלה בתחקיר של שחר גנוסר ב"ידיעות אחרונות" הוא שינקי דרעי, בנו של ח"כ מש"ס אריה דרעי, מחזיק ב-25% מטריניטי מערכות מחשוב.

שם נוסף ששמו הוזכר בהקשר למעללי טריניטי הוא של פר'שלמה מור יוסף, מנכ"ל הדסה לשעבר, שכיהן הן כמנכ"ל הביטוח הלאומי (תחת שר הפנים דרעי) ולאחר מכן הועבר על ידי אותו דרעי לראשות ההגירה והאוכלוסין.

שמות העצורים עדיין אסורים בפרסום, אך עושה רושם כי מדובר רק בשלב ראשון, ולא נמנע כי חלק מהשמות שהוזכרו פה עוד ימצא את עצמו מול חוקרי המשטרה או במעצר.

אבל טריניטי מערכות מחשוב היא אינה הבעיה פה אלא רק הסימפטום. השאלה היא כיצד נותנת רשות ממשלתית שמטפלת במיליארדי שקלים כל חודש גישה לנתונים שלה לחברה מסחרית, ועוד יותר גרוע מזה – לא מפקחת עליה כלל, כך שאנשים יכלו לשנות מספרים כאוות נפשם במשך שנים, עד שמישהו עלה עליהם.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות