פלילי

הרוצח האכזרי בישראל – מי באמת היה הרצל אביטן?

הרצל אביטן הרצל אביטן

הרצל אביטן הוא שם שכל עבריין רעד ממנו בשנות ה-70 ובעיקר ה-80. "הפושע המסוכן בישראל" הוא הוגדר ע לידי התקשורת של אותם ימים. היו עשירים ומצלחים ממנו, אך הילד מקריית שרת שכאילו נולד לתוך עולם הפשע, היה איש שיצא עם דם על הידיים כמעט מכל מקום שבו היה ושאף אחד לא רצה להתעסק איתו.

ועדיין, למרות הכבוד העברייני לו זכה, אביטן לא היה עבריים מוצלח. את מרבית 49 שנותיו הוא בילה בבתי כלא, אך מעלליו הן מאחורי הסורגים והן כשהיה משוחרר או כשברח, מקנים לו מקום של כבוד בין הפושעים הגדולים בהיסטוריה של מדינת ישראל.

מהמוסד הסגור, לצבא ולכלא חזרה

הרצל אביטן נולד בשנת 1952 במעברת 'יד המעביר' שמוכרת כיום כשכונת 'נווה שרת' בתל אביב. הוא היה הילד ה-13 למשפחה מרובת ילדים, וכבר מגיל צעיר התוודע לעולם הפשע והתחבר לכנופיות שפעלו בסביבה.

כשהיה בן 10היו לו ברזומה רישומים פליליים בגין גנבות סנדלים בחוף הים וכעבור 3 שנים, ב-1965, נכלא לראשונה במוסד סגור לעבריינים צעירים.

גם כשהתגייס לצבא – לא הצליח לשרוד במסגרת יותר מידי והשתחרר אחרי כמה חודשים עקב אי התאמה. אחרי שחרורו חסר לסורו – לעולם הפשע אותו הכיר עוד מינקותו. הוא עסק בעיקר בעבירות רכוש כשהוא פורץ וגונב מבתים, וכשמלאו לו 21 כבר חגג את יום ההולדת בבית הכלא, לאחר שנתפס ונשלח לשנת מאסר.

השחרור מהכלא לא גרם לאביטן לשנות את דרכיו ומהר מאוד הוא שוב נתפס, אחרי ששדד באלימות ואיומים אלפי לירות מסוכן של הטוטו. חשבתם שחמש שנים בפנים יעשו את ההבדל? הצחקתם את הרצל. מיד אחרי שחרורו הוא שדד לא פחות מ-8 מיליון לירות מסניף בנק לאומי ברמת אביב. אביטן ושותפיו פרצו לבנק באיומי אקדח והשאירו הרס רב מאחוריהם. אבל כנראה שבלהימלט אחרי השוד אביטן היה מעט פחות מוצלח, והמשטרה הצליחה לשים את ידיה עליו פעם נוספת, כשהפעם הוא נשלח ל-15 שנה בכלא.

החיסול שזעזע מדינה שלמה

העונש הכבד שהוטל עליו לאחר שוד הבנק ברמת אביב, הפך את אביטן מהבן אדם הכי מפחיד בישראל לאיש הכי מסוכן בכלא. אלא שגם שם הוא לא החזיק יותר מדי זמן. ב-1981, במהלך חופשה מהכלא, ניצל אביטן חוסר תשומת לב של סוהרים והצליח להימלט דרך חלון קטן בתא שירותים. הבריחה התאפשרה בזכות עזרה של חברו שמעיה אנג'ל, שיהפוך לאיש הכי קרוב לאביטן בהמשך חייו הקצרים.

אם מישהו חשב שאחרי שברח אביטן יוריד את הראש – הוא כנראה לא בענף הנכון. עוד באותה שנה הוא יצא ממחבואו כדי לנקום  – ב-13 בדצמבר 1981 רצח אביטן יחד עם חבריו אנג'ל ויעקב שמש את מפקד "בית המעצר רמלה", הסמוך לכלא רמלה, רוני ניצן, תוך שהם יורים בו 22 כדורי עוזי ממרחק קצר.

הרצח הזה זעזע את המדינה והעניק לאביטן את הכינוי הרוצח האכזרי בישראל. משטרת ישראל התגייסה כדי לתפוס אותו והוא נרדף כמעט בכל מקום בארץ, אך הצליח לחמוק ועל הדרך יצא "לעבוד" מידי פעם: למשל שוד של מפעל תכשיטים ברמת גן, שבמהלכו נהרג השומר במקום דוד אשורי, ולאחריו החליט אביטן להימלט מישראל עם דרכון מזויף.

לאחר מרדף בינלאומי, נלכד אביטן בצרפת והוסגר ב-1983 לישראל. הוא נידון לשני מאסרי עולם כאשר הנשיא עזר ויצמן קוצב את עונשו ל-54 .

הבריחה השנייה והדקירות בכלא

בגיל 31, כשלפניו למעלה מ-50 שנים בכלא, הבין אביטן שהדרך היחידה לחזור לחיים היא שוב לברוח. בשלב מסוים לאביטן נמאס מתנאי הכליאה הקשים בסוף שנות ה-80', והוא החליט לעשות מעשה ולהימלט בעזרת תוכנית ספק גאונית ספק רשלנית: הוא הכין אקדח דמה והשתלט בעזרתו על אסיר וחובש. הוא הזמין אמבולנס וברח מהמקום ממש מתחת לאף של כל צמרת השב"ס.

אחרי בריחה הוליוודית, ששכללה השתלטות על דירה ולאחר שהגיע אל בית אחותו בהוד השרון, נתפס על ידי בלשי המשטרה שהיו מחופשים לפועלי בניין.

עם חזרתו לכלא, אביטן המשיך לחסל. כך, בהיותו אסיר באגף רקפת בכלא ניצן, הוא ושמעיה אנג'ל רצחו ב-131 דקירות סכין את האסיר חיים שושן, ממנו חששו שיהפוך נגדם לעד מדינה בתיק רצח של סוחרי סמים. אביטן נדון למאסר עולם שלישי, והנהלת הכלא החליטה להפריד בינו לבין אנג'ל ושמש, כדי שלא יוכלו לתכנן בריחה נוספת.

במשך השנים נישא אביטן לאורית ארביב ולזוג נולד ילד, אך בהמשך התגרשו. במהלך מאסרו הגיש מספר עתירות לגבי תנאי כליאתו הקשים בבידוד, ואף קיבל אישור להחזיק חתול בתאו – חיה שהפכה להיות מזוהה עמו בהמשך חייו.

שירת הברבור של אביטן הגיעה ב-2001. הוא אושפז בבית החולים איכילוב בתל אביב לצורך ביצוע ניתוח גב מתוכנן. לאחר שבוצע הניתוח חזר לבית הכלא, אך שב לבית החולים כדי לבצע תיקון לניתוח. אז, במהלך האשפוז, לקה אביטן בדום לב בשנתו ומת כשהוא בן 49 בלבד.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות