עולם

נייטראליים? ההתרפסות של שווייץ בפני איראן

ראיסי, נשיא איראן נשיא אירן אבראהים ראיסי

במסגרת הניסיונות להתחנף לאיראן מסיבות כלכליות ולנסות לשפר את היחסים בין המדינות, משרד החוץ של שווייץ, כלומר ממשלת שווייץ, לא הסכימה לגנות באופן פומבי את הקריאות האנטישמיות והכחשות השואה הנמרצות היוצאות ממשטר האייאתולות ולא את היותה של איראן יצאנית הטרור הגדולה בעולם וגורם שמערער את היציבות במזרח התיכון. אבל מה כן? נשיא שווייץ גי פארמלן כן יודע להתחנף כשהוא צריך ושלח ברכה חמה לאיבראהים ראיסי, הנשיא הנבחר החדש של הרפובליקה האיסלאמית של איראן.

העיתון ג'רוזלם פוסט שלח סדרה של שאלות בנושא לשר החוץ השווייצרי, פייר-אלאן אלטשינגר, ודובר משרד החוץ השווייצרי השיב כי "שווייץ שומרת על דו שיח ביקורתי עם איראן לגבי כל הנושאים הקשורים לזכויות אדם ולחוק הבינלאומית, כפי שהיא עושה עם מדינות רבות בעלות מוניטין שנוי במחלוקת". אלטשינגר לא נכנס לפרטים ספציפיים. יחד עם זאת הוא הוסיף כי "הכחשת שואה וגם עיוות השואה מהווים עבירות פליליות בשווייץ. הממשלה הפדרלית וממשלות הקאנטונים בשווייץ עושות הכל כדי להילחם בתופעות אלה, ובכל הצורות של אנטישמיות, כולל לקחת חלק פעיל בארגון הבינלאומיים הרלוונטיים".

לגבי הטרור שאיראן מפיצה, טען אלטשינגר כי "שווייץ מגנה כל פעילות טרור בכל מקום. היא משתתפת במאמצים בינלאומיים להילחם ולמנוע טרור, כולל במסגרות של האו"ם, כך היא מיישמת את החלטות מועצת הביטחון נגד דאעש, אלקאעדה ועוד קבוצות ואישים".

אלא שלא הכל ברור ביחסים בין שווייץ (הניאטרלית כביכול) לבין אחת המובילות של ציר הרשע. לדוגמא, רק לפני כחודשיים נפלה דיפלומטית שווייצרית באופן מסתורי מבניין גבוה למותה בטהראן, אבל גם זה לא עוצר את החנופה השווייצרית והיותה אחת הדוחפות העיקריות להסכם גרעין עם איראן בכל תנאי. שווייץ היתה זו שלא הפסיקה לברך ולהלל את מימשל ביידן על הגישה המתרפסת שלו כלפי איראן והניסיונות להזדחל חזרה להסכם גרעין. לשווייץ, שהתגאתה תמיד בנייטראליות שלה, יש ערוץ סיוע הומניטרי במסגרתו היא העבירה מזון, תרופות וכספים לאיראן, למרות הסנקציות הבינלאומיות.

יש לציין כי מאז המהפכה האיסלאמית באירן ב1979 שווייץ הנייטראלית ייצאה את האינטרסים האמריקאים באיראן ושימשה לעיתים תכופות כמתווכת בחילופי שבויים ואסירים.

איראן מוגדרת בידי ארגונים שונים כ"סוחרת הראשית של אנטישמיות בעולם", ארגון אלן קאר למלחמה באנטישמיות קבע כי "אנטישמיות איננה חלק נלווה לאידיאולוגיה של הרפובליקה האיסלאמית של איראן, אלא מרכיב בסיסי ומרכזי באידיאולוגיה של המשטר ועלינו להיות ברורים בעניין הזה ולהתעמת איתם בנושא".

מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלאט, אמר בשימוש בתת ועדת המודיעין בבית הנבחרים האמריקאי כי "המשטר האיראני הוא הספונסר ראשי של הכחשת שואה ואנטישמיות", ובטור שכתב למגזין ניוזוויק לפני חודש גריבלאנט תיאר את נשיא איראן החדש ראיסי כגורם מרכזי בקידום קמפיין אנטישמי שכלל דלגיטימציה של העם היהודי תוך שהוא נסמך על הפרוטוקולים של זקני ציון.

בנוסף לכך איראן אחת המפרות הבולטות של זכויות אדם, ובין היתר לפי חשיפת ערוץ וויקיליקס מלפני 13 שנה, המשטר האיראני הוציא להורג 4,000-6,000 להט"בים מאז המהפכה האיסלאמית. הנשיא החדש של איראן ראיסי בעצמו היה 'התליין הראשי' והוציא להורג אנשים מכל מיני סיבות לרבות להט"בים. לפי המימשל האמריקאי הוא הוביל רצח המוני של מעל 5,000 מתנגדי שלטון איראניים ב-1988 ועוד 1,500 מפגינים איראניים לפני שנתיים.

בעוד שווייץ מתרפסת בפני המשטר הרצחני, וכמוה גם האיחוד האירופי ומנהיגים שונים ביבשת הישנה, יש עדיין כמה מנהיגים שנותרה בהם יושרה ומהווים נקודות אור – אחד מהם הוא קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ, שתקף את המשטר האיראני על האנטישמיות הטרור והכחשות השואה לבכמה הזדמנויות.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות