טכנולוגיה

יוטיוב צינזרה סרטון נגד סגרים וחטפה קנס

יוטיוב בית המשפט בדרזדן תקף במילים קשות את "ההפרה החמורה והמכוונת" נגד חופש הביטוי.

אחת הזירות המעניינות והחשובות בהרבה מובנים היא זירת הדין הטכנולוגי – בתי משפט במערב מוציאים מדי פעם פסיקות בעלות השפעות מרחיקות לכת ביחס לענקיות הטכנולוגיה, לעיתים רבות לטובתן ולעיתים גם נגדן. עיתון 'די ולט אם זונטאג' מדווח על פסיקה נוספת נגד ענקית טכנולוגיה: יוטיוב נקנסה ב-100 אלף יורו לפי פסיקת בית המשפט הגבוה בדרזדן, גרמניה, מפני שצינזרה הסירה ומחקה סרטון שהראה מחאה נגד סגרים בתקופה הקורונה ומגבלותיה.

זה קרה בסוף ינואר כאשר יוטיוב מחקה וידאו שהעלה משתמש תוך שימוש בטענה שמדובר ב"הפרת הקו הרפואי והפצת דיסאינפורמציה לגבי קורונה". כעבור זמה מה, בית המשפט פסק שיוטיוב טעתה והורה לה להחזיר את הסרטון מיידית לרשת. כעת יש גם גזר דין כאשר ליוטיוב יש מספר שבועות להחליט אם היא מערערת על הפסיקה.

בית המשפט בדרזדן תקף במילים קשות את "ההפרה החמורה והמכוונת" נגד חופש הביטוי. ב-20 באפריל בית המשפט בגרמניה קבע שיוטיוב חייבת להחזיר מיידית את הסרטון של מחאות הקורונה בשווייץ. ליוטיוב לקח שלושה שבועות עד שב-14 במאי היא נעתרה לצו בית המשפט והעלתה מחדש את הסרטון על המחאות נגד סגרים.

בית המשפט הגרמני קבע כי הגיע למסקנה שההנחיות שיוטיוב ביקשה לאכוף לא נכללות בחוזה שלה מול בעל החשבון שהעלה את הסרטון. לשם כך נדרש תיקון של החוזה, מה שצפוי להוביל את יוטיוב לשנות את תנאי החוזים מול משתמשים כדי להעניק לעצמה יותר כח.

בכל מקרה, עורך הדין יואכים שטיינהפל שמייצג את האדם שמחזיק בחשבון היוטיוב שהעלה את הסרטון, רואה בפסיקת בית המשפט בדרזדן החלטה פורצת דרך ומשמעותית לגבי חופש הדעה ברשת האינטרנט. "עם הקנס הגבוה באופן היסטורי, בית המשפט הגבוה הבהיר באופן מוחלט שהחלטות בתי המשפט מוכלות ללא אבחנה, בין אם אם יוטיוב מקבלת את העונש על ההנחיות שלה ובין אם לא".

https://twitter.com/Landhaus_Heidi/status/1414190620445454341

ביוטיוב לעומת זאת לא מסכימים עם פסיקת בית המשפט בדרזדן, עדיין לא רואים בפסיקה סוף פסוק ובכלל טוענים שהסיפור עוד לא נשלם. דובר מטעם יוטיוב אמר לעיתון 'די ולט אם זונטאג': "יש לנו אחריות לקשר בין המשתמשים שלנו לבין מידע אמין ומוסמך ולהילחם בהפצת מידע כוזב במהלך הקורונה. זו ההחלטה לגבי כל מקרה כמו המקרה הזה שאנחנו מכבדים ונבחן אותו בצורה ראויה".

וכך הסיפור על הסרטון של הפגנות נגד סגרים שהועלה בינואר, הוחזר בהוראת בית משפט במאי וביולי נגזר הפיצוי בסך 100 אלף יורו שתשלם יוטיוב למשתמש שהעלה את הסרטון בשל אי עמידה בחוזה מסתיים וכל צד עדיין נאחז חזק בדעותיו.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות