להט"ב

מעמד הלהט"בים בסין בשפל מדאיג

נשיא סין שי ג'ינפינג האם העולם המערבי יעתיק את המודל הסיני בהתמודדות מול ענקיות הטכנולוגיה?

  ליל החסימות של סין כלפי להט"בים הותיר רבים בסין שעדיין המומים, ולמי שהיה ספק הובהק כי ישנה רדיפה של להט"בים וגם של פמיניסטיות באימפריה מהמזרח הרחוק:

אחת מנקודות האור הבודדות בשנים האחרונות בסין בכל הקשור לזכויות אזרח המוגבלות ממילא במדינה, היתה חופש יחסי ברשתות החברתיות כלפי להט"בים ויותר סובלנות והכלה שלהם לעומת העבר, אף אם עדיין חיי להט"בים בסין קשים וישנן אפליות חמורות נגדם. אבל אחרי מה שקרה הלילה, נדמה שהמדיניות הסינית השתנתה והשליטים הקומוניסטים חזרו להכות בקבוצות החלשות באוכלוסיה ביד ברזל.

במהלך הלילה סין סגרה כמעט את כל החשבונות הציבוריים באפליקציית ההודעות וויצ'אט (WECHAT) שנוצרו ותופעלו על ידי קבוצות סטודנטים מהקהילה הלהט"בית וארגונים פמיניסטיים. ההסרות המחיקות והחסימות נעשו מבלי שגורמי וויצ'אט סיפקו סיבות והסברים ספציפיים. האיסור לא מוגבל בזמן והוא כאמור כולל את כל החשונות שהקימו סטודנטים וסטודנטיות להט"בים במוסדות דוגמת אוניברסיטת פקינג ואוניברסיטת צינגהואה.

וויצ'אט  היא אפליקציית הודעות ורשת חברתית וגם אפליקציית תשלומים שהפכה בסין למרכז החיים ולדרך של ההמונים לתקשר.

שיאולאן סאהאוג'י עידכן בחשבון שלו ברשת החברתית ווייבו (WEIBO) על התלונות של אזרחים סיניים שהחלו ביום שני בערב לגבי הסרת החשבונות כשהאנשים בעלי החשבונות בוויצ'אט  פשוט ניסו להיכנס לחשבונותיהם וגילו שהם הוסרו לזמן בלתי מוגבל, עם הודעה שאומרת: "וויצ'אט החליטה לסיים את חשבונותיכם לאחר שקיבלה תלונות ממשתמשים שונים שאתם מפרים את התקנות של ניהול חשבונות ומציעים מידע לציבור באינטרנט הסיני". זוהי כל ההודעה ומעבר לכך לא נמסר שום דבר לאלה שחשבונותיהם הוסרו.


אלה שנחשפו לפוסט של סאהאוג'י העירו כי שמו לב שחלק מהחשבונות שנחסמו לא פרסמו שום דבר במשך חודשים ושנים, כך שטענת וויצ'אט שהם הפרו תקנות נשמעת מופרכת וחסרת ביסוס. גולשים רבים שיערו כי מדובר בחלק מקמפיין ממשלתי להפחיד ולהשתיק קולות של הקהילה הלהט"בית בסין ואת רמת הפעילות שלה בקמפוסים ובאקדמיות, שבהם אגב ממילא התנועות שלהן לא זוכות לשום הכרה או תמיכה.

האווירה בסין היא של ריאקציה והליכה אחורה בשנה האחרונה ביחס המדינה והרשויות כלפי הקהילה הגאה: מוקדם יותר השנה היתה פסיקה משמעותית בבית משפט במחוז מזרח ז'יאנגסו שקבעה כי התיאור בספר ההדרכה של אוניברסיטה גדולה לפיה 'הומוסקסואליות היא הפרעה פסיכולוגית' איננה טעות עובדתית אלא דעת אקדמית. אחרי שבשנים האחרונות המונים בסין חגגו מדי שנה בחודש יוני באירועי גאווה ובמיוחד מצעד הגאווה הגדול בשנגחאי, ביוני האחרון בוטל המצעד והאירועים הנלווים אליו כשהטיעון הרשמי של הרשויות הוא "דאגות בטיחות".

ברשת הועלתה תמונה של צו ממשלתי מה-19 במאי שמראה כי שר החינוך של מחוז ז'יאנגסו הורה לאוניברסיטת הוהאי לערוך 'פיקוח כולל' על ארגונים להט"בים וארגונים פמיניסטיים בקמפוסים, כולל בחינת נוכחותם ברשתות החברתיות.  במידה ויצליחו לאמת את התמונה ולהוכיח שהמסמך אינו מפוברק, אזי יש לבחון אם זו הוראה מגבוה של המשטר שהנחה את המחוזות השונים לנהוג באופן דומה.

אחד הגולשים בווייבו כתב: "מה שהכי מעציב אותי זה שאין לנו מושג איך להתקומם ונגד מי עלינו לצאת ולהגיב. איזה צעד ענק אחורה עבור המדינה שלי. אני כל כך מאוכזב".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות