אקולוגיה וסביבה

חזירי בר רדיואקטיביים כבר לא מפחידים את היפנים

חזיר בר חזיר בר

סרט אימה של ממש התרחש לזמן מה ביפן בימים האלה אחרי שהכלאה של חזירים מבויתים וחזירי בר רדיואקטיביים הטילו אימה באזור פוקושימה. לפני עשור בדיוק בשנת 2011 ארעו צונאמי ורעידת אדמה שהובילו לאסון גרעיני חמור בתחנת הכוח היפנית בפוקושימה. מדובר באסון הגרעיני הכי גדול מאז אסון צ'רנוביל ב-1986 שהוביל לפינויים של 154 אלף יפנים שחיו באזור.

אימרה ישנה גורסת כי "אין ואקום בטבע", ואכן על האזור הנרחב שפונה מבני אדם השתלטה אוכלוסיית חזירים וחלקה נחשף לקרינה גבוהה שמשפיעה על ה-DNA של אותם החזירים. מדובר בחזירי בר מקומיים שהפכו לחזירי בר רדיואקטיביים, המהווים לפחות 10% מהאוכלוסיית החזירים באיזור. "ברגע שבני אדם עזבו חזירי הבר השתלטו על האזור", מסביר דונובן אנדרסון חוקר באוניברסיטת פוקושימה ביפן שערך מחקר גנטי על חזירי הבר ששוכנים ומסתובבים באזור. הם נוטים להזדווג גם עם חזירים שברחו מדירים.

תושבים מקומיים מפחדים מפני חזירי הבר הרדיואקטיביים שבעתיים וכן מפני ההכלאה ביניהם לבין חזירים מבויתים – מה שעלול להוביל להתקרבות של הזן המוכלא המסוכן לאוכלוסיה אזרחית. כמו כן התושבים חוששים כי חזירי הבר הרדיואקטיביים תוקפניים ומסוכנים יותר.

המחקר שבוצע בהשפעות הקרינה על חזירי הבר לא גילתה סימנים למוטציה חריגה אולם החוקרים קבעו כי החזירים עברו זיהום במינון כזה שהפך אותם ליותר מבויתים. "יותר מהשפעות מה שמפיע על הגנטיקה של חזירי הבר היא ההתערבבות שלהם עם חזירים שבורחים מהדירים ונוטים להזדווג איתם", פוסק אנדרסון.

בכל מקרה השורה התחתונה והחשובה העולה מהמחקר היא מסקנת החוקרים לפיה עם הזמן הגנים הטבעיים של החזירים ידללו את המרכיבים הרדיואקטיביים, כך שחזירי הבא החדשים צפויים להיעלם מתישהו מהעולם.

החל מ-2018 תושבים התחילו לחזור לאזור אותם נטשו סביב פוקושימה. "בני האדם הם באמת הטורפים היחידים עבור חזירי הבר האלה, כך שעם חזרת האנשים מעניין לראות מה יעשו חזירי הבא", סיכם אנדרסון.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות