אקולוגיה וסביבה

ברוב העולם מאמינים שעוד ניתן להציל את כדור הארץ

התחממות גלובלית שינוי אקלים צילום: PIXABAY

 

סקר מקיף ונרחב שערכה חברת 'מינטל' ב-16 מדינות שונות ברחבי כדור הארץ מעלה כי בחישוב כולל רוב קטן באוכלוסיה מאמין שעדיין יש זמן כדי לעשות שינוי ולהאט את ההתחממות הגלובלית. בממוצע 54% מהנשאלים הסכימו כי נותר זמן להציל את כדור הארץ ו-51% האמינו שההתנהגות שלהם עשויה לעשות שינוי חיובי ביחס לסביבה. המדינות שבהם נערך הסקר הן ארה"ב, קנדה, סין, יפן, ברזיל, הודו, אוסטרליה, דרום קוראה, תאילנד, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, פולין ואירלנד. 44% מתושבי המדינות האלה אמרו שארצם סובלת משינוי אקלים, 33% מהם מאמינים שארצם תורמת לשינוי האקלים.

עוד מצא הסקר כי רוב הנשאלים מעוניינים שחברות יהיו יותר ברורות לגבי ההשפעה הסביבתית שגורמת הפקת המוצרים שלהם כך שהם יוכלו לעשות בחירה מושכלת יותר האם לרכוש את מוצריהם או לא. 47% מהאנשים רוצים סימון מוצרים שמראה את ההשלכות הסביבתיות דוגמת כמה פחמן דו חמצני נפלט בזמן ייצור כל מוצר, 42% מעוניינים במידע שיבהיר את מידת ההשלכות הסביבתיות באופן שיהיה מובן – דוגמת ליטרים של מים שהשתמשו בהם להפקת המוצר או הקילומטראז' שכללה הפקת המוצר ושליחתו. כמו כן, חלק ניכר בציבור הנשאלים – 41% – הביע עניין בהצעה לראות חותמת אישור קלה לזיהוי שתהווה תו תקן סביבתי.

הממצאים מצביעים על הבדל משמעותי בין מדינות שונות שנסקרו, שמעידים אולי על התפיסה השונה בכל מדינה של משבר האקלים ומידת חומרתו ויתכן שממצאי הסקר גם חושפים משהו על המנטאליות של כל עם. כך או כך ביפן האנשים הכי פסימיים ביחס לסוגיות האקלים – רק 15% מהנשאלים היפנים מאמינים שההתנהגות שלהם יכולה לעשות הבדל ורק 35% מאמינים שנותר מספיק זמן להציל את כדור הארץ. בניגוד אליהם הציבור בברזיל, ספרד, קנדה, איטליה, סין ותאילנד הכי אופטימיים בנוגע לסוגיה שאם נפעל כעת עדיין נותר מספיק זמן להציל את כדור הארץ.

לפי הסקר, קנדים משוכנעים במידה הכי רבה כי ארצם מוסיפה להתחממות הגלובלית – 51%, אחריהם ארה"ב 46%, גרמניה 45% ובריטניה 44%. לעומתן המדינות בקצה השני – כלומר בהן הכי מעט אנשים מאמינים כי ארצם תורמת לשינוי האקלים – איטליה רק 20%, ברזיל 21%, דרום קוריאה 24%, ספרד 29%.

בוודאי לא תופעו לגלות כי מרבית האנשים, לפי הסקר, סבורים שארצם היא יותר קרבנית של שינוי אקלים מאשר גורמת לה. בכל מקרה, נתוני הסקר מעניינים מבחינות רבות ואף החתך הגילי מלמד משהו על אופן החשיבה של בני האדם: אנשים בגיל 55 ומעלה מאמינים הכי חזק שהתנהגותם עשויה לתרום חיובית לסביבה. צעירים יותר  דווקא נתגלים כפחות אופטימיים או פחות תמימים, תסתכלו על זה איך שתרצו.

זיהום אוויר
קנדים מאמינים הכי הרבה כי ארצם תורמת לשינוי האקלים ואילו איטלקים מאמינים בכך הכי פחות | צילום: PIXABAY

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה IEA הדגישה את החשיבות המשמעותית של הבנת הציבור שגם התנהגותם כצרכנים חיונית במטרה להפחית את מכסות גזי החממה במסגרת מפת הדרכים לעבר פליטות ברמה אפס (NET ZERO). לטענת הסוכנות מעל למחצית מכמות הפליטות שיש להפחית בדרך לסביבה נקיה קשורות להתנהגות והחלטות של צרכנים.

הבעיה היא תמיד בכל הקשור ליישום ולמציאות – האם בני אדם יסכימו לטוס פחות במטוסים מזהמים למשל? הנה למשל הסקר של חברת 'מינטל' ב-16 המדינות גילה כי הרבה מאוד אנשים במרבית המדינות מעוניינים בפתרונות שיהפכו את חייהם לקלים יותר, אבל בפועל כדי להציג את הפתרונות האלה ייעשו פעולות שיחריפו את משבר האקלים ויסכנו יותר את כדור הארץ. למשל, הפרדוקס הבולט ביותר – סוגיית המזגנים. כדור הארץ מתחמם, יותר ויותר אנשים ביותר ויותר מקומות מתכננים לראשונה להתקין מזגנים שפולטים גזי חממה שגורמים להתחממות נוספת של כדור הארץ. מעגל מדכא שכזה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות