עולם

זכויות אדם: שיטת המעצרים המפוקפקת של סין נחשפת

נשיא סין שי ג'ינפינג האם העולם המערבי יעתיק את המודל הסיני בהתמודדות מול ענקיות הטכנולוגיה?

כדורסלן אמריקאי מקצועני בשם ג'ף הארפר בילה שמונה חודשים במעצר בית חשאי בסין, צעד שחושף כיצד המשטר הקומוניסטי מדכא זכויות האדם בסין מבצע צעד 'חוקי' אבל בפועל ניתק את הכדורסלן ממשפחתו וקרוביו, מנע ממנו יצירת קשר עם עורכי דין.

המקרה הספציפי של הארפר נחשף בתקשורת האמריקאית אולם ארגוני זכויות אדם טוענים שסין נוהגת כפרקטיקה הזו בצורה רחבה ועושה בו שימוש המוני.

המערכת של סין ל'מעקב אחרי מגורים במקום ייעודי' קיבלה תהודה בעולם אחרי חשיפה שסין משתמשת בכלי הזה נגד יריבים פוליטיים שיש להנהגה בבייג'ין וגם נגד זרים במדינה כמו הארפר. מדובר במעצר מנהלי בתנאים קשים במיוחד. ארגוני זכויות האדם טוענים שהשימוש בפרקטיקה המפוקפקת הזו נמצא בזינוק אדיר בתקופת הנשיא שי ג'ינפינג. מקרה מפורסם נוסף היה של שני אוסטרלים, יאנג הנגז'ון וצ'נג ליי, שנעצרו בדרך הזו בחשד לפגיעה בביטחון המדינה בסין.

שיטת המעצר המפוקפקת הזו הוצגה לראשונה בסין בשנת 2012. במקרים מסוימים תועדו מכות ואלימות בחדרי המעצרים באזורים שאין בהן מערכת מצלמות במעגל סגור, וכמו כן  תועדו מתן תרופות וסמים בכפייה. עצירים לשעבר טוענים שאנשי ביטחון סיניים עקבו אחריהם בכל שניה ובכל צעד שעשו, כולל לשירותים, והם מתעדים כל זמן קצר את כל מה שהעציר עושה. אסיר נוסף סיפר שמנורת הפלורסנט בחדר דולקת בכוונה 24 שעות ברציפות כדי למנוע שינה רציפה מהעצירים.

דו"ח של ארגון זכויות האדם 'שומרים על ההגנה' (SAFEGUARD DEFENDERS) בהובלת פעיל זכויות האדם השבדי פיטר דאלין, טוען כי מספר העצורים האמיתי בשיטה המפוקפקת הזו הוא בישיטת המעצרים של סין

ניתוק קשר מהמשפחה ומעורכי הדין

בתחילת השנה שעברה נעצר הכדורסלן ג'ף הארפר (33) בעיר שנז'ן. לא מעצר באופן רשמי בשום צורה, אבל הפועל המשמעות היא שהארפר ננעל בחדר קטן עם מזרון מעופש וכיסא מפלאסטיק למשך שמונה חודשים. לסוג המעצר הלא רשמי הזה יש שם בסין: "מעקב אחרי מגורים במקום ייעודי", הוא משמש את הרשויות בסין לעצור חשוד לחקירה במקום חשאי לפני כל מעצר רשמי או כתב אישום.

ארגוני זכויות אדם תיארו את הפרקטיקה הזאת של המשטר הסיני כמצב מפחיד שלעיתים רבות כולל אלימות ומנתק את האדם ממשפחתו ומעורכי דינו. הארפר טען שלא התעללו בו מבחינת פיזית אבל עבר עינוי בכל התקופה בשל חוסר הוודאות סביב כוונותיו של המשטר לגביו.

הארפר שיחק ב-12 מדינות שונות במהלך קריירת המשחק שלו ואז הגיע בינואר 2020 לשנז'ן הסינית לטורניר בן חמישה ימים, שם נעצר אחרי קטטה שלטענתו הובילה בהמשך למותו של אדם. הארפר נכנס למעצר המשטרתי שלו בשל חשד לגרימת מוות ברשלנות, לבסוף אחרי שמונה חודשי מעצר בספטמבר 2020 שוחרר הארפר בלי אישומים נגדו ומבלי שהופיע בבית משפט. הוא שב לארה"ב אחרי המתנה של שלושה שבועות נוספים עד שהסינים אישרו לו את הוויזה.

"הם פועלים במערכת המשפט שלהם באופן שונה לגמרי מזו שלנו", אמר הארפר שגדל בטנסי, "ואני לא חובב גדול של מערכת המשפט שלהם". לגבי הקטטה בה היה מעורב הוא הסביר: "הייתי עד לגבר שתקף אישה בדרכם למסעדה בשנז'ן, ניגשתי ודחפתי את הבחור שברח מהזירה ומאוחר יותר הוכרז כמת על ידי בית החולים".

ארוסתו של הארפר, ויקטוריה ויאריאל, עמלה מאחורי הקלעים והיתה בקשר רציף עם שגרירות ארה"C בסין ועם פוליטיקאים אמריקאנים במטרה להביא לשחרור של אהוב ליבה. כשהארפר לבסוף קיבל הודעה מהסינים שהוא משוחרר הוא סרב להאמין והיה בטוח שיעבירו אותו למתקן מעצר אחר, ובכל זאת הוא אכן היה חופשי לטוס הביתה. שבועות ההמתנה עד לאישור ויזת היציאה שלו לארה"ב על ידי הסינים היו מורטות עצבים לאחר שנאמר לו כי משפחת הקרבן מחפש לסגור איתו חשבון ודורשת פיצויים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות