משפטי

שובר שורות – גרסת רופא השיניים הישראלי

צמח קנאביס צמח קנאביס

רופא שיניים נחשב לאחד המקצועות המכניסים והמשתלמים במשק ולא אחד שצריך לעשות חלטורות וטריקים מפוקפקים בשביל השלמת הכנסה מהצד. ובכל זאת יש מקרים יוצאי דופן – שופט בית שופט בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, עמי קובו, גזר 20 חודשי מאסר וקנס בסך 20 אלף שקלים, על רופא שיניים, בן 52, שהורשע בייצור, הכנה והפקת סם מסוכן, החזקת סם מסוכן שלא לצריכת עצמית ונטילת חשמל, לאחר שואתו רופא שיניים נקלע לחובות והקים מעבדת סמים.

על פי המתואר בעובדות כתב האישום המתוקן, רופא המורשע מצטייר מעין גירסה ישראלית מקבילה של וולטר ווייט (גיבור הסדרה 'שובר שורות'). הוא הואשם בכך ששכר ביחד עם אדם אחר בית בן 4 קומות בפתח תקווה, בדמי שכירות של 8,500 שקלים לחודש, ובמשך כשנה הקים הנאשם בבית מעבדה לגידול סם מסוכן מסוג קנאביס. לצורך כך, הנאשם צייד את המעבדה בשנאים, מנורות גידול, מזגנים, מפוחים, אדניות, מזגנים ניידים, פילטרים, מאווררים ומסננים. לצורך הפעלת המעבדה הנאשם חיבר את חוטי הובלת החשמל של הבית לחוטי חשמל ציבוריים, כך שצריכת החשמל הכבדה שנגרמה כתוצאה מהפעלת המעבדה, לא נכללה בספירת מונה החשמל ובדרך זו הנאשם נטל חשמל ללא רשות בשווי של כ-87 אלף שקלים.

ביום מעצרו נתפסו במעבדה ב-3 קומות שונות בבית 499 שתילי קנאביס במשקל כולל של כרבע טון נטו. השווי המוערך של הסמים הוא של כ-10 מיליון שקלים. במסגרת חיפוש נוסף שנערך בבית נתפס סם מסוכן מסוג קנאביס במשל של 447 גרם נטו.

תכנון מוקדם

הצדדים הגיעו להסדר טיעון, לפיו הנאשם הודה והורשע בכתב האישום המתוקן והופנה לקבלת תסקיר שירות המבחן. הוסכם שהמאשימה תגביל את טיעוניה לעונש של 34 חודשי מאסר בפועל וההגנה תהא חופשיה בטיעוניה. בנוסף הוסכם בין הצדדים שהנאשם ישלם קנס בסך 20 אלף שקלים.

השופט קובו ציין בגזר הדין כי במסגרת הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה, יש לתת את הדעת לכך ש"לעבירה קדם תכנון אשר כלל שכירת בית גדול, הקמת מעבדה לגידול סם וציודה בציוד רב וכן יצירת מעקף חשמלי לשם נטילת חשמל".

חלקו של הנאשם, על פי כתב האישום המתוקן הוא מרכזי, הוא היה זה ששכר ביחד עם אחר את הבית, והיה זה שבנה את המעבדה, צייד אותה, גידל את הסמים ונטל חשמל. עם זאת, כך לדברי השופט, יש לציין כי הנאשם שכר את המבנה יחד עם אחר שזהותו ידועה למאשימה.

"הנזקים שצפויים היו להיגרם מביצוע העבירה", נכתב בגזר הדין, "נוגעים לחשש שהסמים יופצו בציבור על-ידי גורמים עבריינים. עבירות הסמים מסוג זה הן בגדר מחולל פשיעה. הנזק שנגרם מנטילת החשמל הוא ממוני בשווי של מעל ל-86 אלף שקלים וחמור מכך הוא שעומס החשמל הגבוה על ארון החשמל הציבורי גרם לשריפה בארון החשמל שעלולה הייתה לגרום לנזק חמור".

מצב כלכלי קשה

השופט קובו נימק את החלטתו להקל בעונשו של רופא השיניים בשל מצוקתו הכלכלית שהובילה אותו לבצע את המעשים. "הסיבות שהביאו את הנאשם לביצוע העבירה קשורות במצבו הכלכלי הקשה וחובותיו הכבדים שאליהם נקלע", כתב השופט, "קשייו בהתמודדות עם מצבי דחק ובפנייה לקבלת עזרה, נטייה לריצוי וגבולות פנימיים לא מגובשים מספיק. מדבריו לשירות המבחן עלה שהסיבה לביצוע העבירות קשורה בקושי לעמוד מול לחצים קשים שהופעלו עליו מצד גורמים בשוק האפור להם התקשה להשיב את חובותיו".

עוד הוסיף: "לאור האמור לעיל, יש לקבוע את מידת החריגה מהרף התחתון של מתחם העונש אשר במקרה זה נקבע על 30 חודשי מאסר בפועל. בשקלול הנסיבות במקרה דנן, תוך מתן משקל לשיקולי ההלימה וההרתעה מחד גיסא, ולאינטרס השיקומי מאידך גיסא, סבורני כי יש לחרוג ממתחם העונש ההולם לקולה באופן ממשי, אך לא עד כדי הימנעות מהטלת עונש מאסר בפועל".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות