משפטי

נשיאת בית המשפט העליון מגיבה למתקפות על מערכת המשפט: "הדרך לאנרכיה קצרה"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות "הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת תהפוכות זו" – נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, בכנס לשכת עוה"ד באילת

 

עיני עולם המשפט נשואות לאילת שם מתקיים השבוע הכנס ה-20 החגיגי של לשכת עורכי הדין עם שלל נאומים, מושבים ופגישות של ראשי מערכת המשפט. אחת הדוברות המרכזיות היום היתה נשיאת בית המשפט העליון ויחד איתה היועץ המשפטי לממשלה ויו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי שיצאו בקול אחד להגנה על המערכת המשפטית ותקפו את הדה לגיטימציה שסופגות מערכות אכיפת החוק מידי ההמונים ברשתות החברתיות וגם נבחרי ציבור. השופטת אסתר חיות אף עקצה במרומז את יור" הכנסת יריב לוין (ליכוד) שתיאר פסק דין של בג"צ כ'אירוע מטורף' או 'הפיכה', וטענה שהמתקפות על בית המשפט העליון ושאר הגופים שמייצגים את שלטון החוק מובילות לאנרכיה.

"החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס המרחק קצר", אמרה השופטת חיות והוסיפה: "הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת תהפוכות זו, אם כי למרבה הצער יש מי ששמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה. מגמה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות רסן הגובלות לעיתים בהסתה ממש והמופנות ברמה האישית כלפי שופטות ושופטים בכל הערכות השל החלטות אשר אינן לרוחם של אותם גורמים".

נשיאת ביהמ"ש העליון הוסיפה שהמתקפות על מערכת המשפט אינן באות רק מגורמי שוליים, ,אנשים פרטיים ופעילים ברשתות החברתיות, אלא רמזה למתקפה שמאחוריה עמד יריב לוין יו"ר הכנסת כאשר מתח ביקורת על החלטות בג"צ ואף כינה אותן 'הפיכה שלטונית'. "המתקפות נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. דומני כי כאשר נבחר ציבור כזה או אחר מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ'אירוע מטורף' או כ'הפיכה', הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט שנתן את פסק הדין. אני מצידי אשתדל שלא להיגרר לסגנון המביש הזה, אשר בינו ובין ממלכתיות שבה אנו מצווים כסמלי שלטון, אין דבר וחצי דבר".

השופטת חיות הדגישה כי "ישנים נבחרי ציבור המגדילים לעשות ומרשים לעצמם לקרוא לאי כבוד ולא ציות לפסקי דין שאינם לרוחם. בקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה שחשוב להתריע מפניה ולומר באופן הברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק. בעולם שבו כל מי שהחלטה שיפוטית אינה נושאת חן בעיניו או אינה תואמת את השקפותיו ועמדותיו, יחליט כי אין חובה לקיימה – הוא עולם שבו איש הישר בעיניו יעשה, ובו נשמט הבסיס ליכולתנו להתקיים כאן כחברה מתוקנת".

חיות וחימי
יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי לצידה של נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות |
צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

גם היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט נשא דברים ברוח דומה במהלך טקס הפתיחה של הכנס: "לא ניתן לקיים דמוקרטיה במובן המהותי של המונח, ללא שלטון חוק, שמחייב כל אדם וכל רשות שלטונית, באשר הם, וללא ביטחון משפטי שמעניק לכל אדם אפשרות לפנות לערכאות משפטיות לשם הגנה על זכויותיו שנפגעו. עצמאותן של הערכאות השיפוטיות ועצמאותם של שומרי הסף ונאמנותם לאינטרס הציבורי, ולא לגורם שמינה אותם, היא ערובה לקיומו של שלטון החוק ולקיומו של ביטחון משפטי."

מנדלבליט הדגיש כי כל רשויות השלטון מחויבות לקיים את פסיקותיו של בית המשפט בחברה דמוקרטית ובמסגרת ההגנה של בית המשפט העליון ביקש להסתייג מדברים חמורים שנאמרו נגדו.

"אין מקום לפגיעה במעמד בית המשפט העליון או במעמד השופטים, ובוודאי שאין מקום לכל מיני קריאות מפי נבחרי ציבור שלא לציית לפסיקת בית המשפט", אמר מנדלבליט והוסיף, "אלה התבטאויות חסרות אחריות, שחותרות תחת הבסיס לקיום המשותף שלנו כאן כחברה יהודית ודמוקרטית. הדברים הללו בסיסיים ואמורים להיות מובנים מאליהם. הם חלק מהיסודות שעליהם ניצבת הדמוקרטיה הישראלית."

 אביחי מנדלבליט
"אין מקום לפגיעה במעמד בית המשפט העליון או במעמד השופטים" – היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט |
צילום: לשכת עורכי הדין

אבי חימי יו"ר לשכת עורכי הדין, התייצב בכנס הפתיחה של לשכת עורכי הדין לצידם של חיות ומנדלבליט במאבק בדה לגיטימציה שעוברת מערכת המשפט, והתחייב שלשכת עורכי הדין תמשיך ותהיה ממלכתית ועצמאית ותעמוד איתנה מול כל ניסיון להחליש את מערכות אכיפת החוק, את מוסד היועץ המשפטי לממשלה ואת מערכת בתי המשפט. עו"ד חימי ביקש להקדיש את דבריו "לא למגיפת הקורונה אלא למגפה אחרת שאינה תוקפת את גוף האדם אלא את גופו של שלטון החוק. הנגיף הוא דה לגיטימציה והוא אינו פוסח על שום איבר בגופו של שלטון החוק. המתקפה היא רב מערכתית – כנגד המשטרה, הפרקליטות, שומרי הסף, בתי המשפט ובית המשפט העליון בראשם. מערכת ההפצה של הנגיף – המרשתת ובעיקר הרשתות החברתיות. מי מפיץ את הנגיף? כלי מי שחפץ בכל ויש לו מקלדת".

עו"ד חימי פנה לנבחרי הציבור שחלקם לדבריו עסוקים בהפצת הדה לגיטימציה ותהה: "איפה הדוגמה האישית?! איפה האחריות?!" חימי טען בתוקף: "לא ניתן יד להתלהמות, לא ניגרר לפופוליזם, לא נתפשר על עיקרון שלטון החוק, לא נוותר על הדמוקרטיה, נאיר בזרקור גם על הליקויים – נחתור ונפעל לתיקונים ולשיפורים הנדרשים, אך לא ניתן ידינו להרוס ולהחריב. נשמור על מערכת אכיפת חוק ומערכת בתי משפט חזקות עצמאיות ובלתי תלויות".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות