עולם

מדוע הפכה שבדיה מאחת המדינות הבטוחות באירופה לאחת המסוכנות ביותר?

מהגרים אירועי הירי בשבדיה מזנקים ובמדינה הסקנדינבית מסרבים לקשור זאת עם הגירה המונית

מחקר חדש מגלה כי שבדיה הפכה מאחת המדינות הכי בטוחות באירופה לפני 20 שנה מבחינת פשעים עם נשק חם. המחקר שפורסם בידי המועצה הלאומית למניעת פשיעה (BRÅ) מצא כי שבדיה המדינה היחידה באירופה בה אירועי ירי עלו משמעותית מתחילת המאה ה-21. בשנים 2000-2003 דורגה שבדיה במקום ה-18 מתוך 22 מדינות בפשעים בנשק חם. כיום, בקושי שני עשורים קדימה, שבדיה מדורגת במקום השני בתחום כשרק קרואטיה מקדימה אותה בתקריות ירי.

המחקר קובע כי כ-80% מאירועי ירי הקטלניים בשבדיה קשורים לפשע המאורגן, כאשר לפני 30 שנה חלקו של הפשע המאורגן היה פחות מ-20% מסך אירועי הירי בלבד ולפני 20 שנה וטיפס מ-30% ל-50%. לשם השוואה בפינלנד השכנה אירועי ירי הם נדירים מאוד ואילו בהולנד כ-60% מאירועי ירי קטלני קשורים לפשע המאורגן, כך מפרסם האתר SUMMIT.

הקאן יארבורג, מפקד משטרה בדרום שבדיה טען ש"העליה באלימות בשבדיה היא ייחודית בהשוואה למרבית מדינות אירופה ואין הסברים ברורים ופשוטים לכך".

שבדיה הינה אחת המדינות שמקבלת הכי הרבה מהגרים בשנה ביחס לגודל אוכלוסייתה והיא קיבלה בידיים פתוחות בעשור האחרון פליטים ומהגרים מסוריה, עירק, אפגניסטן ומדינות קרן אפריקה וגם מהגרים ממדינות נוספות. הגירה המונית מובילה לאתגרים ומתיחויות בחברה, אולם הרשויות בשבדיה, שנודעות ברגישות יתרה לסוגיית המבגרים, מסרבות בכלל לשקול לבדוק אם יש קשר בין ההגירה ההמונית לבין העליה בפשיעה בכלל ובמקרי ירי בפרט. במקום זאת הן טוענות שהסיבות לעליה החדה בפשיעה האלימה נובעות מ"סחר סמים בלתי חוקי, עימותים עם רשתות הפשע המאורגן ורמות ביטחון נמוכות במשטרה".

בשנת 2018 דווח כי 99 מתוך 112 מואשמים במקרי אונס סדרתי בשבדיה היו ממוצא זר. פיטר ספרינגארה, חוקר משטרה ותיק, הביע בעבר תסכול שאסור בשבדיה לקשר הגירה לפשיעה כי עם כל הכבוד להיגיון, זה נתפס כאקט של שנאה וגזענות. ספרינגארה כתב: "תראו עם מה הייתי צריך להתמודד השבוע מיום שני עד שישי – מספר מקרי אונס, שודים, תקיפה חמורה, סחיטה, אלימות נגד משטרה, איומים נגד משטרה, פשיעת סמים, ניסיון לרצח ועוד מקרים. שמות החשודים – עלי מוחמד, מחמוד, מוחמד, מוחמד עלי, שוב ושוב ושוב. כריסטופר, זה נכון? כן, שם שבדי החליק פנימה בעבירת סמים אבל הוא יוצא דופן". ספרינגארה ציין את מדינות המוצא של החשודים בפשיעה בשבוע האחרון וציין את עירק, טורקיה, סוריה, אפגניסטן וסומליה. בנוסף לכך למחצית מהחשודים כלל לא היו מסמכים מזהים.

כזכור בשנת 2017 נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ טען שלשבדיה יש בעיות רבות עם פשיעה מהגרים בשל מדיניות הגבולות הפתוחים של שבדיה והוא הותקף על ידי התקשורת בגלל דבריו הבוטים, אך יחד עם זאת קשה לומר שהוכח שטראמפ טעה באבחנה שלו.

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות