עולם

מחקר חדש קובע: המבנה הכימי של הקורונה מוכיח כי יוצרה במעבדה

מעבדה קורונה מעבדת קורונה, למצולמים אין קשר לכתבה

השאלה הבסיסית 'איך נוצר והחל להתפשט נגיף הקורונה?' עדיין איננה פתורה, אולם גילויים חדשים ומחקרים מהעת האחרונה הולכים יותר ויותר לכיוון שמצביע על כך שנגיף הקורונה נוצר במעבדה הווירולוגית בווהאן.

במחקר חדש, שעומד להתפרסם וכבר עושה כותרות בעולם, נטען כי יש הוכחה לכך שמדענים סינים ייצרו במעבדה את נגיף הקורונה ואז ניסו במניפולציה מורכבת להנדס לאחור גרסאות של הנגיף כדי לנסות לגרום לו להיראות כאילו התפתח בצורה טבעית מעטלפים.

על המחקר, שבראשו עומדים הפרופסור הבריטי אנגוס דאלגליש והמדען הנורבגי ד"ר בירגיר סורנסן, פורסם באריכות בעיתון 'דיילי מייל'. השניים כותבים שם שהיו להם ראיות ראשוניות לגבי "הנדסה הפוכה בסין" בשנה האחרונה, אבל הן זכו להתעלמות מצד העולם האקדמי וירחונים רפואיים מובילים.

מסקנה המחקר היא כי "הסבירות שהקורונה נוצרה כתוצאה מתהליכים טבעיים היא קטנה מאוד". נגיף הקורונה שגבה את חייהם של לפחות 3.5 מיליון בני אדם ברחבי העולם ממשיך כיום לגרום למותם של 12 אלף איש ביום ברחבי העולם.

דאלגליש הוא פרופסור לאונקולוגיה היושב בלונדון והתפרסם בזכות מחקר פורץ דרך על חיסון לנגיף האיידס (HIV). סורנסן הוא וירולוג ויו"ר חברת פארמה בשם אימונור IMMUNOR שעסקה בפיתוח חיסון לקורונה, כשגם לדאלגליש יש נתח פיננסי בחברה. במהלך המחקר שערכו השניים בניסיון למצוא חיסון לקורונה, הם שמו לב ל"טביעות אצבע ייחודיות" שמעידות כי הנגיף לא בא מהטבע. 'ראיית הזהב' לטענתם של שני החוקרים נמצאת בממצא נדיר בנגיף נושא הקורונה שמכיל שורה של ארבע חומצות אמינו בעלות מטען חיובי שנקשרות לתאים אנושיים שליליים. דאלגליש אמר ל'דיילי מייל': "חוקי הפיזיקה משמעותם שלא יכולות להיות ארבע חומצות אמינו רצופות עם מטען חיובי. הדרך היחידה להשיג זאת היא על ידי ייצור באופן מלאכותי".

דאלגליש וסורנסון עקבו אחרי מחקר סיני שפורסם בשיתוף פעולה עם אוניברסיטאות בארה"ב, כדי להצביע בעזרתו על הכלים שבאמצעותם נוצר הנגיף. חלק מרכזי במחקר החדש עוסק במניפולציות שעושים במעבדות לנגיפים טבעיים כדי להפוך אותם למדבקים יותר, מה שמאפשר למדענים ללמוד על ההשפעות הפוטנציאליות של הנגיף על בני אדם. ארה"ב הוציאה מהחוק והפסיקה מחקרים מסוג זה ב-2014, אבל במקביל המשיכה לממן במאות אלפי דולרים בשנה מחקרים רפואיים בסין שעשו שימוש בטכניקות האלה. "מגפה של נגיף טבעי היתה צפויה להשתנות בהדרגה ולהפוך לזיהומית יותר אך פחות פתוגנית, וזה מה שרבים ציפו ממגיפת הקורונה, אך נראה שזה לא קרה", כתבו סורנסן ודאלגליש.

במסגרת המחקר מצוין שבמעבדות הסיניות התבצעה "השמדה מכוונת, הסתרה או זיהום של מידע", ובנוסף הוזכר כי "מדענים שביקשו לשתף את ממצאיהם לא היו יכולים לעשות זאת או שנעלמו". סורנסן ודאלגליש ערכו ניתוח פורנזי שארך חודשים רבים ובמסרתו בחנו ניסויים שהתבצעו במעבדה בווהאם בין 2002 ל-2019. תקציר המחקר בן 22 עמודים אמור להתפרסם במגזין הרבעוני ביופיזיקס דיסקאברי Biophysics Discovery.

לאחר הפרסום ב'דיילי מייל' הידיעה תורגמה והועלתה בכלי תקשורת מובילים רבים בעולם.

 

המחקר החדש פורץ הדרך אינו ההתפתחות היחידה בגיזרה: מחשבי על מתקדמים מאוד של משרד האנרגיה של מימשל ארה"ב הורשו לנתח מידע שלא נבחן עד כה במסגרת הניסיונות להתחקות אחר שורשי התפרצות הקורונה. זאת בצל הידיעות מהשבוע שעבר על אשפוזם של עובדי המעבדה הווירולוגית בווהאן עם תסמינים מחשידים כבר בנובמבר 2019, עוד לפני שסין דיווחה על מקרי קורונה בשטחה. בימים האחרונים נוספה ידיעה נוספת על אשתו של חוקר במעבדה בווהאן שמתה ממחלה דמוית קורונה בדצמבר 2019.

בשבוע שעבר פייסבוק הודיעה שתפסיק לצנזר ולחסום גולשים שטוענים שהנגיף הוא תוצר מעשה ידי אדם ולא תאונה טבעית של מפגש מקרי של אדם עם עטלף.

לידיעה הנרחבת ב'דיילי מייל' שמציגה מסמכים מהמחקר החדש לחץ כאן.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות